Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 03-05-2008 07:34:05

ondope
Ny på Archforum
Registreret: 02-05-2008

Ny med arch linux

Hej,

så fik jeg endelig taget mig sammen til at prøve arch linux - og jeg kan godt sige allerede nu, jeg tror ikke jeg vender tilbage til de andre distros.
Selvfølgelig skal man vide lidt om linux for at rode med conf filer i arch, men hvor er det lækkert at kunne styre det hele selv. Jeg har aldrig haft sådan en hurtigt system før!

Jeg hentede den sidste nye iso fra arch, brændte den, og installerede base. Efter boot stod jeg så med kommando prompten, men var ikke helt lost, for i løbet af setup'en havde jeg fået sat det meste op i conf filerne.
Så jeg startede med en "man pacman" for at lære hvordan og rodede i mange timer med pacman -U pakke som bare ikke  ville virke. Fandt ud af at det jeg skulle bruge var pacman -Sy og -Su, og fandt så ud af at internetforbindelsen ikke var rigtigt sat op. Kørte en hurtig dhcpd eth0 og så kunne jeg køre mine pacman kommandoer. Mente også jeg kunne huske julemanden havde skrevet at han brugte pacman -S til at installere programmer, og det har jeg så gjort siden. Har dog hentet gtkpacman bare for at gøre livet for mig selv en smule lettere.
Fik installeret xfce, men fandt ud af at xfce ikke havde xorg som afhængighed, så installerede xorg bagefter.
skulle lige rode lidt med .xinitrc og så virkede det.

En dejlig distribution, som virkelig er low-fat smile

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 03-05-2008 08:24:19

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Ny med arch linux

Glad for at høre du kan lide denne distribution. Når du først begynder at se på selve AUR, makepkg og abs så er det helt sikkert du ikke smutter over til andre distributioner. AUR er en kæmpe database med pakker lavet af brugerne:
http://aur.archlinux.org

Man henter en PKGBUILD fra AUR (det er oftest bedst at hente *tar.gz filen og så udpakke den da der kan være flere filer) og kører en makepkg mens du står i samme mappe som PKGBUILD filen. Herefter læser den indholdet af PKGBUILD filen og bygger en pakke til dig men mere om det her:
http://www.archlinux.dk/?page_id=4

abs er et værktøj til så man kan hente alle PKGBUILD filerne fra core, extra, testing osv. ned på sin computer og derved har du muligheden for at rette i de pakker der allerede er på systemet. Det kunne fx være at du ønskede en kerne med dine egne konfigurationer. Mulighederne er mange.

Angående Pacman synes jeg ikke det er så frygteligt svært igen at huske de par kommandoer. Fælles er:
pacman -S* Kommandoer der har noget at gøre med pakker der muligvis ikke er installeret endnu.
pacman -Q* Forespørgsler til pakker der er installeret som fx søgning.
pacman -R* Slettelse af pakker.

Derfor vil en pacman -Ss søge mellem alle pakker mens pacman -Qs vil kun søge i de pakker du har installeret. Husk at køre pacman -Syu eller bare pacman -Sy hver dag så din pakkedatabase er opdateret. Der er ikke noget mere irreterende når man prøver at installere en pakke og den ikke længere findes på serveren fordi den er opdateret.

Held og lykke smile

Administrator for Archlinux.dk

#3 03-05-2008 13:00:12

ondope
Ny på Archforum

Hej julemand

Tak for det hurtige svar.

Wouw det er godt nok smart med aur, jeg har snuset til det, men troede at man skulle læse PKGBUILD filen og så selv hente osv. Vildt smart man bare kan skrive makepkg. Så kan man jo få stort set alt. AUR har det hele jeg kan komme i tanke om. Fedt!

Kan jeg køre en pacman -Sy som cronjob uden problemer?

edit: jeg har lavet en fil i /etc/cron.daily som indeholder pacman -Sy og har så chmod 744 på den. Det skulle vel være nok?

Sidst ændret af ondope (03-05-2008 13:15:11)

#4 03-05-2008 18:25:59

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Altså der er jo ingen grund til at lave det som et cronjob. Du skal bare lige huske at når du skal installere en pakke og det er lang tid siden du har kørt en sync så installer pakken med kommandoen:

pacman -Sy pakkenavn

Dette vil opdatere pakkelisten først og derefter installere pakken. Derefter burde du så lige køre en pacman -Su så du opdatere hele systemet men det behøves nu ikke. smile

Angående AUR er det nemlig rigtigt fedt at der ligger så mange pakker der og hvis der mangler en kan man oftest bede pænt om en på http://bbs.archlinux.org/viewforum.php?id=38 eller lave selv en og derefter uploade. AUR er ganske enkelt det jeg savner mest ved store distributioner som Ubuntu, OpenSUSE, Fedora og Mandriva.

Og for at gøre det endnu bedre så findes der faktisk 3. parts programmer der automatisk kan hente filerne fra AUR, køre makepkg og derefter installere pakken. Derefter kan programmerne så holde styr på dine AUR pakker og tjekke efter om der er opdateringer. Se det er seriøst noget der rykker big_smile

Det værktøj jeg bruger hedder yaourt som du endten kan installere via AUR eller blot tilføje følgende til din /etc/pacman.conf

Kode:

[archlinuxfr]
Server = http://repo.archlinux.fr/i686

Eller hvis du bruger Arch 64 bit:

Kode:

[archlinuxfr]
Server = http://repo.archlinux.fr/x86_64

Programmet er ret enkelt at bruge og er en slags udbygning af pacman så man kan egentligt bare nøjes med at bruge yaourt herefter (dog kan det være langsomt i nogle tilfælde så jeg skifter selv mellem programmerne alt efter behov). Kommandoer er ret enkle:

yaourt -S pakkenavn
Dette leder først efter pakkenavn i den alm. pakkedatabase men hvis den ikke kan finde den der så leder den efter pakken i AUR og spørger efter om du vil installere den.

yaourt -Syu --aur
Dette opdatere hele systemet og tjekker derefter om der er opdateringer af dine pakker fra AUR.

Ellers er kommandoerne ret ens med dem der ellers er bortset fra den altså også søger i AUR. Du kan læse mere om programmet her:
http://www.archlinux.fr/yaourt-en/

Bare spørg hvis der er noget. smile

Administrator for Archlinux.dk

#5 04-05-2008 03:54:59

ondope
Ny på Archforum

Jeg har kigget på yaourt, det er også smart.. vil prøve at installere den nu.
Tak for hjælpen, det er virkelig nemt at komme i gang med så detaljerede svar

#6 15-06-2008 14:51:55

Borelia
Hyppig poster
Registreret: 01-01-2007

Ja, man er næsten on dope når man bruger archlinux. smile

Sidst ændret af Borelia (15-06-2008 14:53:20)

~..Many times I wished there was an "undo" in real life.~

Board footer