Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 02-01-2009 21:53:50

acidbodyguard
Ny på Archforum
Registreret: 02-01-2009

Ny Arch Linux Bruger Ris og Ros :)

jeg har haft prøvet en del distro'er og ja startede med Mandrake også ubuntu og har så siddet fast i ubuntu i 3 år nu og et ½ år uden duel boot med windows og fik lyst til at prøve GNU/Linux på en anden måde end ubuntu så jeg prøvede debian < var jeg ret glad for/ gentoo<hvilket jeg gav op efter 2 dage det er simpelthen den langsommeste måde at installere tingende på / også nu arch linux, og må indrømme jeg er positivt over rasket over arch linux må indrømme jeg har da haft mine "bøvl" med at få det op og køre med xorg gnome nvidia driver og lyd osv men det funker nu smile og det er sgu hurtigt og dejligt at arbejde med nu har jeg kun siddet på arch i Hmm 5 timer og glæder mig til at se hvad arch linux har mere at byde på smile er blevet glad for pacman big_smile, og har set at i andre bruger noget andet der bruger noget AUR det vil være det næste jeg vil kigge på efter jeg har skrevet denne post, men utroligt dejligt system der er hurtigt og nemt, "KISS" men jeg kommer nok til at gå i hån med dette og det internationale forum, frem over,

ting jeg savner i arch linux

er vant til Synaptic < så en liste over programmer hvor man kan søge :smile
ja det var nok det :S

ting jeg er vil med,

det jeg har lært om mit system
den kontrol man har over sit system det er lækkert først nu jeg virkelig kan føle og mærke hvad folk altid snakker om med windows osv
det er hurtigt

det er svært og sige så meget efter 5 timer på systemet med er moget positivt overasket endtil videre så jeg glæder mig til det næste stykke tid for at se hvad arch linux mere kan give mig ud over det jeg har fået :smile

ting jeg mangler pt
min touchpad mangler nogle drivere
webcam mangler drivere
et program til at styre wireless nemt og hurtigt
ja det er alt big_smile

tak til arch her fra :smile

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#2 02-01-2009 22:53:54

loke
Crew medlem
Fra: Viborg
Registreret: 18-04-2006

Re: Ny Arch Linux Bruger Ris og Ros :)

Hejsa,

Velkommen til Archlinux.dk.
Det tager naturligvis et stykke tid at vænne sig til Arch Linux, men er sikker på du vil bliver mere og mere glad for det.
Jeg skal forsøge at besvare nogle af de ting du nævner.
Først og fremmest er det bedste sted at lede efter vejledninger m.m. er Arch Linux's wiki - http://wiki.archlinux.org
Der kan du bl.a. finde opsætningsguide til Touchpad og Webcam. Til at styre trådløst netværk vil jeg foreslå at bruge NetworkManager. Dette er der også en artikel om i wiki'en. Jeg bruger selv NetworkManager, og det virker - i fleste tilfælde - upåklageligt.

Skulle du have spørgsmål, er du selvfølgelig velkommen til at skrive enten her, eller på IRC - #archlinux.dk på Freenode.

Jabber ID: loke@jabbernet.dk

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#3 02-01-2009 23:06:03

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Website

Jeg vil nok råde dig til at få en dansk stavekontrol til din Firefox og så lige læse indlægget igennem en ekstra gang. Bortset fra det så er det skønt at se endnu en glad Arch Linux bruger. Ja det er rigtigt man mange gange er nød til at se lidt på wiki.archlinux.org og bbs.archlinux.org efter hjælp men når systemet endelig er sat op som man vil have det så hjælpe det på det. Nå men du har jo nogle ønsker:

Jeg er ikke så vild med at anbefale programmer der minder om Synaptic da de ikke ligefrem gør det meget nemmere men der findes da nogle projekter rundt omkring der har den ønskede funktionalitet. Men overvej lige om det du søger ikke er noget der allerede kan ordnes med pacman (eller yaourt som er det "i andre bruger noget andet der bruger noget AUR"). Mange efterspørger funktionen at søge efter programmer og det kan gøres med "pacman -Ss søgeord" hvor den så søger både i pakkenavn men også pakkebeskrivelse.

Det er godt du kan lide at lære om dit system. Værd dog på vagt da du kommer til at lide over en kronisk lidelse som gør du aldrig vil vende dig til andre systemer igen. Det kan godt være at du skifter tilbage til Ubuntu en dag men det er 95% sikkert at du efter måneder begynder at savne enkeltheden ved Arch Linux (også selvom du måtte forlade Arch pga. det var for svært).

Kontrollen over systemet er en farlig balance da man også kan få for meget kontrol men jeg synes Arch passer meget godt til mit eget humør og når du selv opdager PKGBUILD princippet og makepkg vil jeg tro du har rigeligt med tilpasningsmuligheder.

Ja det er svært at sige noget konkret efter 5 timer men da det ofte er begyndelsen der afskrækker mange brugere kan det kun gå fremad nu wink. Det bedste jeg ved er at se alle de stakler der har problemer med at opdatere deres distributioner til nyeste release efter hvert halve år mens jeg selv kan side med nyeste pakker osv. uden at have brugt ret meget tid på opsætning. Altid nyeste software er en dejlig ide smile
Det du nok opdager først er den mangel på pakker som små projekter altid lider under. Heldigvis kan du tjekke aur.archlinux.org efter pakke som frivillige har lavet. Disse pakker kan installeres nemt med værktøjet yaourt eller du kan gøre det manuelt med følgende metode:

1. Søg på aur.archlinux.org efter den pakke du leder efter (lad os tage bb da jeg selv har lavet den tongue)
2. Gå ind på pakkens side (her: http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=4465)
3. Tryk på "Tarball" og gem filen i fx /tmp
4. Udpak filen med "tar -xzf bb.tar.gz" (jeg anbefaler et andet program til udpakning men det kan jeg tage senere*)
5. cd bb
6. Kør kommandoen "makepkg" i mappen

Makepkg er et program der tjekker en PKGBUILD fil og bygger en pacman pakke ud fra denne. Filen indeholder oplysninger om hvor source kan hentes og hvad der skal gøres med denne. Der er lidt mere information om alt dette her: http://www.archlinux.dk/?page_id=4
Det er vigtigt at tage Tarball da der ofte er flere filer end bare PKGBUILD.

7. Nu skulle der gerne ligge en masse temp filer i mappen og en meget vigtig fil nemlig "bb-1.3rc1-11-i686.pkg.tar.gz". Denne fil installere du som root og med kommandoen "pacman -U bb-1.3rc1-11-i686.pkg.tar.gz".

Nu har du installeret programmet. Det smarte ved hele det koncept er at Arch Linux projektet ikke behøver at have en helvedes masse færdigbyggede pakker på deres server men kan nøjes med PKGBUILD filerne. Du kan inde på aur.archlinux.org stemme på de pakker der så skal ind i det repo. der hedder community som indeholder populære pakker. Alt dette kan dog også gøres med yaourt programmet som også ligger i aur.archlinux.org. Med dette kunne du nøjes med kommandoen "yaourt -S bb" som så selv finder ud af at programmet kun kan hentes via AUR og henter derfor selv det hele og bygger og installere.
Åh ja, makepkg skal helst køres som alm. bruger da PKGBUILD "kan" indeholde skadelig kode. Tjek også altid efter om filerne er helt i orden selvom jeg aldrig selv har oplevet noget. Og husk at AUR pakker er lavet af brugere uden nogen godkendelse så der er også pakker der bare ikke virker.

Touchpad, webcam og wireless kan du finde hjælp til på wiki.archlinux.org. Hvis du har problemer så opret endelig en ny tråd med disse.

*Udpakning med det geniale atool program
1. pacman -S atool

Nu kan du udpakke et hvilket som helst format (så frem du har installeret de ekstra programmer der kræves som fx unzip for at udpakke zip filer). Dette gøres med kommandoen:
aunpack pakket_fil.tar.gz

Programmet finder selv ud af at det er en tar.gz fil og pakker den derefter ud. Hvis udpakningen gør sådan at der vil komme mere end en fil i roden så oprettes der automatisk en mappe (dejlig at være beskyttet med klovne der ikke pakker en mappe med filerne). Programmet kan også bruges til at pakke filer hvilket gøres med apack kommandoen:
apack pakket_fil.zip fil1.txt mappe2/

Den pakker derefter en zip fil der indeholder de efterfølgende parametre.

Bare et enkelt trick herfra. Kan mange andre men vil ikke drukne indlægget i alt min viden tongue

God arbejdslyst med Arch Linux.

Hilsen: julemand101 (admin og stifter af Archlinux.dk)

Administrator for Archlinux.dk

#4 02-01-2009 23:07:52

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Website

Åh ja. Vi har også en IRC kanal på irc.freenode.net som du er velkommen til at besøge. Kanalen hedder #archlinux.dk og vi er en lille flok der holder til her og forsøger altid at hjælpe.

Administrator for Archlinux.dk

#5 03-01-2009 10:15:16

acidbodyguard
Ny på Archforum
Registreret: 02-01-2009

takker smile det vil jeg kigge på ja ved godt jeg staver som en brækked arm tongue

Board footer