Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#1 03-01-2009 22:35:53

chochem
Ny på Archforum
Registreret: 29-12-2008

En "tidligere distroer og hvor hørte du om Arch"-tråd?

Jeps, jeg keder mig og de findes jo i så rigt omfang på modersiden (http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=3608), så nu jeg alligevel har oprettet mig, tænkte jeg at jeg ville starte en tråd bare for at spamme smile

Jeg startede min egen 'linux-oplevelse' med Ubuntu i 2006 og skiftede til Arch her i efteråret fordi jeg blev ved med at pille ved min ubuntu-installation, så den gik i stykker.... (hvorfor lyder det sådan lidt børnesjofelt...) Jeg valgte Arch, fordi k.mandla blev ved med at propagandere for den inde på ubuntu-forummet....

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#2 04-01-2009 12:53:15

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: En "tidligere distroer og hvor hørte du om Arch"-tråd?

God ide hvis vi alligevel ikke har andet at lave. Nå jeg begyndte i mine allertidligste dage med gode gamle Red Hat 8 som blev en ret kort fornøjelse eftersom jeg nok var lidt for ung og ikke havde min helt egen maskine. Dette kan også ses tydeligt i mine næste distributioner som var Knoppix og Dappix da man kunne bruge disse uden at installere systemet. Senere fik jeg så min egen maskine og kunne derefter prøve Mandrake 9.2 og senere Debian (Woody) efterfuldt af SuSE 9.1 og Fedora Core 2. Jeg brugte nok Fedora i en måneds tid før det gik komplet galt med pakkeproblemer og jeg gik derfor tilbage til Debian men denne gang testing og senere SID da jeg godt ville have de nyeste pakker. Efter et år med Debian ville jeg prøve noget nyt (og mit system kørte heller ikke helt på skinner). Jeg valgte derfor at se lidt omkring efter en ny distribution der passede til mit humør og så Slackware 10.1 som et godt sted at begynder. Slackware blev på min computere præcis indtil det tidspunkt hvor jeg skulle til at opdatere systemet for det gik bare ikke som jeg ville have det.

Kan ikke huske helt præcist hvorfor Arch Linux blev det næste valg men jeg gætter på det var fordi Linuxbox.dk havde en samling artikler omkring forskellige distributioner og jeg syntes at Arch lød ret så spændende. Især Rolling Release lød perfekt i mine ører. Det blev kærlig ved første blik og jeg har stadig den første Arch intallation kørende på min 800 Mhz computer og bruger den stadig hver dag. Hvis jeg tjekker loggen fra pacman kan jeg se at den første pakke blev installeret d. 18 Oktober 2005 kl. 13:17 og installationen er derefter blot blevet opdateret med pacman -Syu. Der har været både været positive og negative oplevelser men systemet kører som sagt stadig og det vil det sikkert også gøre i flere år endnu.

Jeg har herefter blot testet andre distributioner ved siden af Arch Linux men det er svært at se ideen i et distributionskift når det kører stabilt, nemt at konfigurerer, opdateres altid med nyeste pakker og har et godt community bag sig. Eneste forskel på distributionerne er hvilke pakker der følger med og så måske et tema og forskellige konfigurationsværtøjer. Arch har lært mig at det eneste der betyder noget er systemets opbygning og her skal man vælge det man bedst kan arbejde med og så drop at skifte pga. et fedt tema eller en grafisk overflade til de forskellige konfigurationsværktøjer.

Sidst er der ikke andet at sige... Jeg hedder Jacob Bang, er 20 år og går på første år på Aalborg Universitet som softwareingeniør. Linux Counter siger jeg blev registreret som Linux bruger d. 2004-07-02 og det passer vidst også ret godt med hvornår jeg for alvor begyndte at bruge Linux. Til dem der nu vil vide det har jeg medlemsnummer #359823.

http://counter.li.org/cgi-bin/certificate.cgi/359823

Administrator for Archlinux.dk

#3 05-01-2009 17:23:37

peder2tm
Ny på Archforum
Registreret: 05-01-2009

Jeg startede med at installere Xandros linux på min aflagte pc, da jeg havde fået at vide at denne mindede mest om XP. Forsøget var spændende men jeg brød mig ikke om Xandros. Derefter brugte jeg debian, som tiltalte mig meget, men senere skiftede jeg til ubunti 6.04, fordi jeg ikke havde nok viden til at bygge systemet fra bunden. Jeg synes dog xubuntu begyndte at køre langsommere for hver nye udgave, og prøvede derfor en masse forskellige distros, herunder en række afarter af slackware. Slackware var fint, men jeg synes hele tiden man manglede pakker når man kom fra debian/ubuntu. Kan faktisk ikke huske hvor jeg høre om Arch linux, men jeg tror det må have været på linuxin.dk. Arch har det bedste fra to verdener. Slackwares simpelhed og debians mange pakker big_smile Og så er der aldrig dependency hell, som jeg ofte endte i med aptitude.

#4 08-01-2009 15:06:29

chochem
Ny på Archforum
Registreret: 29-12-2008

Gode indlæg og gode opsummeringer af 'grunde til at vælge Arch'. Man skal ikke vælge distro på basis af temaer, men udfra hvad der giver en den bedste kontrol og pacman er let at have med at gøre OG giver en fantastisk kontrol med pakkerne.

#5 08-01-2009 21:44:56

jan-portugal
Ny på Archforum
Registreret: 25-01-2007

Efter en lang og besværlig vej væk fra Microsoft, der startede med skift fra MS-Office til StarOffice for 8-9 år siden, hvor kildekoden til denne sidste blev frigivet, læste jeg tilfældigt om SuSE Linux 10.0 i marts 2006.

Noget forbavset over at det var nødvendigt at hente og brænde hele 5 CD'er tog jeg alligevel springet og installerede d. 25 marts.
40 minutter og jeg var køreklar - hvor blev jeg imponeret.

Efter denne fulgte så 10.1 som jeg aldrig rigtigt blev fortrolig med, da jeg ikke kunne få mit trådløse netkort til at fungere 100%.

Jeg meldte mig så - i september samme år - til oversættelse af version 10.2, hvor vi blev informerede om:
1- Distroen ville skifte navn fra SuSE Linux til openSUSE > Lidt murren i krogene.
2- Samarbejdet mellem Novell og Microsoft

Disse to ting sammenholdt med problemerne i pakkehåndteringen gav så anledning til en lidt trykket stemning på oversætterholdet.
I den anledning nævnte Martin Schlander - bedre kendt som cb400f - at han ville skifte til Arklinux.
Jeg spurgte så, om det ikke var den distribution som 'vores ven julemanden' arbejder på.
Det var det ikke - det var Arch Linux - den ville jeg da prøve så.

Jeg installerede efter Hr. Julemanden's lille 'opskrift', der dog var en smule forældet.
Men pyt! Det gik og den samme installation kører da endnu.

Efter disse snart 3 år med Linux har jeg endnu ikke hørt om en distribution der har så meget kvalitet at et skifte kan komme på tale.

I en pause mellem oversætelser til openSUSE gav jeg mig til at ovrsætte wiki'en til dansk - og der er vel stadig nogle af mine linjer tilbage ?

I mellemtiden har jeg så meldt mig som oversætter til KDE - og dette tager efterhånden så meget tid, at der ikke rigtigt bliver overskud til 'de andre'.

Jeg kører stadig (og oversætter for) openSUSE -her senest til version 11.1. Jeg mener nemlig at det er vigtigt at arbejde for en seriøs og begynder-/brugervenlig distribution.

Jeg har endnu ikke hørt noget dårligt om Arch Linux. Der har været et par uheld, men fællesskabet er lynhurtige til at få eventuelle fejl rettet.
Tværtimod er der mange eksempler på folk, der har arbejdet med <Linux i adskillige år, der har skiftet til Arch Linux og er blevet meget imponerede.

#6 31-01-2009 01:12:22

Del Pede
Ny på Archforum
Registreret: 12-11-2008

Jeg startede i sin tid med en Red Hat. Det kom aldrig rigtigt til at virke. Så blev det Mandrake, og det blev min entre til linux. Den var min foretrukne distro i mange mange år, men blev til sidst så syyyyygt træt af det RPM helvede, og Mandrakes snøvlen med at få opdateret software i deres repositories.

Inden jeg skiftede til Ubuntu, begyndte jeg at arbejde med Gentoo. Først som serversoftware, og så senere som desktop. På arbejde skiftede vi Mandrake ud med Ubuntu, og jeg blev MEGET glad for deb systemet. Men hjemme var min foretrukne linux OS Gentoo, når jeg ikke sad på min arbejdsbærbar, med Ubuntu.

Men efter nogle år, blev jeg lidt træt af at man hele tiden skulle nørkle med systemet. Havde man ikke haft sin maskine tændt i noget tid, og der var kommet nye opdatering, så kunne meget godt gå hen og breake. Der blev også flyttet meget rundt i kernen syntes jeg, og det blev lidt trist at skulle lede efter hvor det hele var henne. Det blev simpelthen for meget arbejde til sidst. Nørden i mig elskede det, men det praktiske element, som er kommet med alderen, var lidt utilfreds.

Gentoo er siden blevet droppet som server OS til fordel for Debian, og min desktop herhjemme, er nu Arrrrrrrrrrrgggggg Linux (aka Arch linux), og det er nogen gange lidt for nemt, men man kan så mange dejlige ting.

Jeg tror faktisk det var Julemand101 der var der fik mig pejlet ind på arch Linux i sin tid.

Idag må mine foretrukne OS'er være Ubuntu, Debian og Arch Linux. Gentoo har stadig en stor plads i mit hjerte, og hvis jeg en dag får en ny fræk maskine, så kan det godt være, jeg tager mig tid til at rodde lidt med det igen. Det er så lærerigt og givende.

#7 02-02-2009 13:10:53

BlackMuddler
Periodisk poster
Fra: Sydsjælland, Vordingborg
Registreret: 15-10-2007

Kan ikke huske hvad min første distro var for en fætter.

Kørte en del år med noget Debian. Fik senere så noget arbejde, hvor der var Mandrake server systemer. Da jeg ikke kendte så meget til det og var begyndt at interessere mig for Gentoo, endte det op med, at firmaet skiftede til Gentoo.

Arbejdede så professionelt med det i lidt over 2½ år. I samme periode gik jeg væk fra Debian og over til Gentoo i privaten. Det var en dejlig tid. Savner det stadig lidt den dag i dag. Kunne sidde og glo på skærmen og se alt kompileringen af diverse pakker - Hvem sagde, ikke andet at lave ? ..

Dog er jeg i dag på klient siden full time Archlinux bruger og elsker vildt meget kombinationen af pakker og muligheden med ABS. Kan også lide hele tanken omkring AUR og er derfor storforbruger af yaourt.

Blev selv for alvor tændt da jeg opdagede hvor let det er at lave en ny installation af Arch - ftp installationen er jo 'altid' up to date og tager ikke meget mere end små 30 min, alt efter internet forbindelse. Opsætningen kopieres bare retur og du er kørende. Dejlig distro.

På server siden er jeg 'desværre' stadig på Debian og noget FreeBSD. Måske kommer tiden også til noget Arch der men indtil videre kører det så hvorfor pille ;-).

Har aldrig selv kørt med Ubuntu og fork af denne. Prøvet det ja - men ikke brugt seriøst.

Har været på Archlinux.dk forum et stykke tid er en af flere alders præsidenter *griner* .. 41 ½ somre.

Go Arch!

Sidst ændret af BlackMuddler (02-02-2009 13:23:17)

// BlackMuddler
---
Har du kigget til din linuxbox idag ?

#8 08-02-2009 21:51:35

loke
Crew medlem
Fra: Viborg

Jeg mener jeg startede ud med Knoppix/Dappix i sin tid, da jeg som helt nybegynder ikke helt turde at kaste mig ud i at installere linux på disken. Jeg kan ikke helt huske rækkerfølgerne, men jeg havde siden forsøgt at installere Corel Linux, Debian Woody og Mandrake (9.1 tror jeg), som af forskellige årsager mislykkedes. Jeg fik så senere hen ny computer, og fik lagt SuSE 9.1 Personal på den. Da jeg ikke havde en super-langt netværkskabel på dette tidspunkt, og derfor kørte trådløst netværk, forsøgte jeg at sætte dette op i SuSE, men mislykkedes da "Personal" var godt skrabet og derfor næsten umuligt at få det til at køre.

Efterfølgende fik jeg fat i Fedora Core 3, som for første gang var noget der virkede ordentligt, og dette brugte jeg i nogle måndeder indtil jeg besluttede mig for at skifte til SuSE 9.3 Professional (kan ikke lige huske hvorfor). Dette kørte jeg også med i et stykke tid, men blev godt  træt af det dødsens langsomme YaST samt RPM's og deres dependency-helvede. Så opdagede jeg Ubuntu - på dette tidspunkt vers. 5.04, hvilket jeg installerede i stedet for SuSE, og som kørte ret så godt i forhold til tidligere distributioner jeg har haft.

Jeg mener så at jeg opdagede Arch Linux udfra en artikel på linuxin.dk - tror det var http://www.linuxin.dk/node/207
- hvori der var noget introduktion af bl.a. pacman, som var helt anderledes end jeg var vandt til. Efter jeg legede med Arch Linux i VMWare, og havde læst dokumentationen rimeligt, røg Ubuntu ud og Arch har så været installeret siden smile

Til server foretrækker jeg dog stadig FreeBSD over Arch.

Skal også lige nævne at jeg aldrig har kørt 100% Linux, men altid har haft en partition på en computer til Windows, så det stadig var muligt at spille.

Men alt i alt har jeg rodet noget mellem distroer, frem og tilbage, men faldt så til sidst på plads med Arch Linux.

Jabber ID: loke@jabbernet.dk

#9 30-07-2009 08:40:05

ninstaah
Ny på Archforum
Fra: Kolding
Registreret: 30-07-2009

Spændene artikel!

Jeg begyndte med Debian Woody, dog var det alt for svært at få Xorg til at fungere.
Så kiggede jeg rundt efter en 'nemmere' distro, og valget faldt på Mandrake.
Hold da op, det var bare noget der virkede - og KDE lignede jo lidt Windows, så det var let at finde ud af og jeg blev glad for det.
Men lyden drillede, ALSA fungerede ikke 100% med mit lydkort (eller var det mig?).. så jeg droppede det til fordel for SuSe.

SuSe var lækkert, hold da op hvor så det flot ud - jeg har altid været vild med eye-candy og smarte effekter.
Det var en udemærket distro, dog blev jeg træt af YUM, deres pakke manager..

Så var det der, den ultimative distro (dengang) - Ubuntu. Det var en lettelse med den gode hardware support! Det virkede jo bare.
Jeg blev glad for det, og brugte det i 1 år og 5-6 måneder ca.. Det var en lettelse at have aptitude, gnome og driver support i top.
Dog blev det for brugervenligt på et tidspunkt. Jeg følte mig låst af deres standarder, og ville lave mit eget Linux. De skulle da ikke bestemme om jeg ville have driver support til alt muligt jeg ikke bruger, og hvilke pakker og programmer jeg skal have.

Så sagde Paaskehare, og Dezza til mig at Arch var virkelig nice, jeg installerede det og blev udfordret lidt - men det var kun godt! for man lære af det! Jeg blev straks forelsket i Pacman og Yaourt - samt AUR. Og nu kunne jeg SELV bestemme hvad jeg vil have, det var lækkert, en frihed! Derfor bruger jeg Arch Linux i dag, og er glad for det.

Jeg er 18 år og begynte med Linux for alvor da jeg var 15 år.
Screenshot: Arch + PekWM

#10 29-10-2009 22:57:08

sdide
Ny på Archforum
Fra: Århus
Registreret: 24-10-2009

Hej,
Jeg er lige gået igang med Arch, men jeg begyndte for længe siden... smile

Min første distro var en slackware på 20+ 1.4Mbyte floppydisketter, jeg kan huske jeg
downloadede den på daimi på AU og overførte den til disketter. Hjem og installere på 486'eren -
X virkede! Det var ret vildt når man var vandt til DOS. Jeg tror window-manageren var twm eller fvwm.

Så sidder jeg her med et gammelt 6CD set fra InfoMagic - indeholdende:
Red Hat 3.0.3 "Picasso"
Debian 1.1.4
Slackware 3.1
og en masse andet.

hmmm jeg tror jeg kørte Red Hat dengang.
Siden har jeg kørt kronologisk:
Debian, Mepis, Mandrake, Ubuntu, og så nu Arch.

På arbejdet kører vi CentOS på serversiden. De fleste kører Fedora på deres laptops, og jeg kørte ubuntu -
indtil for et par dage siden da jeg for sjov  (well jeg ledte efter en KISS-distro, da Ubuntu var ved at blive lidt
- "tung i røven") downloadede Arch til en USBstick og bootede på den.
Nu er Ubuntu væk.
Arch er godt - jeg bestemmer selv.

Der var lidt fnidder med X i starten, men nu kører X flawlessly med Nvidia driveren og Openbox som WM
Jeg synes Pacman er god pånær et par småfejl. Desuden virker Arch Wiki rigtigt godt.

/sdide

#11 29-10-2009 23:03:22

julemand101
Admin
Website

Velkommen her på forummet og til Arch Linux. Du nævner nogle småfejl i forbindelse med Pacman. Hvis det er noget du ønsker hjælp til må du gerne lave en tråd om problemerne. Og angående Xorg så er det nok meget normalt at alle skal igennem en del problemer i den afdeling (især hvis man glemmer at starte HAL op ved boot i /etc/rc.conf (det kender loke vidst alt til tongue).

Endnu engang velkommen. smile

#12 27-01-2010 20:42:21

vilbjørn
Ny på Archforum
Registreret: 27-01-2010

Hej,

For en tre ugers tid siden læste jeg en artikel om bl a Arch Linux (|:|Beej's Bit Bucket » Arch vs. Slackware, a friendly comparison|neutral<http://beej.us/blog/2009/12/arch-vs-slackware/>), og da jeg alligevel havde tænkt mig at installere noget nyt på min yndlings bærbare (Thinkpad T23 :-) blev jeg ret tændt på Arch Linux på grund af 'rolling release' og KISS principperne. Et besøg på hjemmesiden imponerede mig - dokumentationen er overvældende og rimeligt overskuelig.

Så forleden prøvede jeg Arch Iso Live 20100114; det var en fortræffelig oplevelse, så god, at jeg installerede den på en mindre tom partition på maskinens SSD disk for at teste den yderligere. Og efter et par dages test slettede jeg den og installerede fra repositories.

Maskinen kører som en drøm, 12 sec fra IBM's splash til SLIM login (>20 med Debian Lenny/Squeeze), og derefter er LXDE oppe hurtigere end man kan nå at blinke. Hvis installationen over tid viser sig køre stabilt installerer jeg nok på yderligere maskiner. Hjemmekontor får jeg nok sværere at portere til Arch, for det kører som LTSP, og det understøtter Arch ikke - i hvert tilfælde ikke fra repositorierne. En ide kunne være at lave noget med VNC ell NoMachine NX.

Jeg startede med S.u.S.E Linux 5.3, har igennem årene prøvet Redhat, Knoppix, Ubuntu og hvad ved jeg :-), har haft installeret diverse letvægts distroer (Puppy, Damn Small), administrerer en enkelt CentOS server, og bruger ellers OpenSUSE, samt Debian på webserveren på køkkenbordet :-)

Mvh
Vagn Bjørno
Registered User # 81471

#13 27-01-2010 20:54:12

julemand101
Admin
Website

Hej og velkommen.

Du nævner at du mangler LTSP. Jeg ved ikke om du er klar over det men Arch Linux har noget der hedder AUR og som er den del der virkelig er det helt store ved Arch Linux. AUR er brugernes egne PKGBUILD filer som bruges til at bygge pakker med. Det vil sige at du blot henter en PKGBUILD, åbner mappen hvor du har gemt den og kører kommandoen makepkg som så vil hente alle nødvendige filer, compile og lave en pakke du kan installere med pacman -U (du kan læse detaljerne på wiki'en).

Jeg lavede så lige en hurtig søgning på aur.archlinux.org og fandt følgende pakke der ligner lidt det du søger:
http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=572

(Sandheden er jeg ikke aner hvad pokker det er og har lidt travlt så du må gerne råbe idiot osv. til mig) big_smile

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 310

#14 27-01-2010 21:21:05

vilbjørn
Ny på Archforum
Registreret: 27-01-2010

Tak for velkomsten - nå ja, idiot kunne jeg nu ikke finde på at kalde dig fordi du har travlt - det er vel netop tegn på at det modsatte er tilfældet smile

Har installeret andet fra AUR.

julemand101 skrev:

Jeg lavede så lige en hurtig søgning på aur.archlinux.org og fandt følgende pakke der ligner lidt det du søger:
http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=572

Linket er flagged outdated, men jeg har tænkt mig at kigge på det. LTSP serveren skal under alle omstændigheder opgraderes - den er efterhånden ret mosgroet.

LTSP står for Linux Terminal Server Project - tynde klienter der kører alt fra en server.

Mvh
Vilbjørn

#15 13-02-2010 13:02:39

johan.budh
Ny på Archforum
Fra: Sønderborg
Registreret: 08-08-2008

Jeg havde min første oplevelse med Linux for en del år siden med en "Linux for dummies" bog (der fulgte en Red Hat 5.2 med, så det er jo nogle dage siden :-)

Det var mest for sjov i begyndelsen, da jeg ikke kunne finde passende alternativer til alt det software jeg benyttede på windowsplatformen dengang.
Interessen holdt dog ved og jeg arbejde mig igennem et hav af distroer - mange af dem kun en kort flirt, enten fordi jeg var for utålmodig eller vidste for lidt eller de simpelthen var for besværlige at sætte korrekt op (Gentoo var ikke min kop te).
Der var Mandrake (en af de bedre dengang IMHO), Debian (dejligt stabil og god pakkemanager, men jeg fandt den manglede opdateret software), Yoper (gik helt i stå - er dog igang igen som communityproject), Slackware, Zenlinux og en masse andre.

Senere har jeg afprøvet Wolvix Hunter (helt god faktisk), Fedora (kunne ikke blive helt glad for den), OpenSUSE (oplevede for meget bøvl med YAST og dependency hell), Knoppix og Sidux var trofaste følgesvende en tid, Mepis, Ark, Zenwalk, Elive, Frugalware, PCLinuxOS (hang ved ret længe) og desuden Ubuntu i diverse varianter (Mint fik mig faktisk til at prøve Gnome igen).

Senest har jeg slået mig ned med Arch og ser ingen grund til at ændre på det - tester dog stadig andre distroer af ved lejlighed, for at stille min nysgerrighed, men det foregår enten fra live-disk eller i en Virtual Machine.
Jeg kan ikke huske hvornår jeg første gang hørte om Arch, men første gang jeg prøvede at installere det, fejlede jeg tre gange og opgav så. Senere havde jeg mere tid og tålmodighed og fik det til at virke uden det store bavl på den gamle stationære.

Min ny bærbare blev leveret med Vista og jeg dualbooter for at spille lidt en gang imellem (gider ikke rode med Wine længere og ATI virker ikke med 3D endnu), men nu er jeg til gengæld helt fri for piratsoftware :-) - God samvittighed er en fin ting.
Alt seriøst foregår dog på Arch og jeg "stikker" jævnligt til fruen for at få hende med på vognen (hun er nyuddannet datamatiker, men vil ikke slippe Windows, da hun arbejder med den platform og nogle af hendes værktøjer tilsyneladende ikke findes til Linux).

Det jeg især kan lide ved Arch er at den er ret cutting edge uden at være kronisk ustabil, der er et velfungerende community og en glimrende dokumentation (kigger nu næsten aldrig ind forbi Gentoos dokumentation), pakkemanageren (pacman) fungerer bare og er der programmer jeg mangler i repo, ligger de næsten altid i AUR.

Alt i alt tror jeg ikke jeg skifter igen. OK - Skype er en pest på 64-bit, men det er jo ikke på grund af Arch :-D
Nu går jeg så og glæder mig til at opensource driverne til ATI understøtter powersaving og 3D og så har jeg vist ikke ret meget mere at bede om på den front :-)

V.h. Johan

"If two men are to compete, it should be in archery. As they face the same direction, trying to accomplish the same goal, it is the most civilized of sports." Confucius

Det eneste konstante er forandring

#16 13-02-2010 14:10:34

julemand101
Admin
Website

Hej johan.budh og velkommen smile

Ja 64-bit Skype er ved gud et kæmpe problem stadig og er også et af de meget få problemer jeg døjer med. Det er muligt at køre ved at installere en række lib32 pakker men det ser jeg ikke som nogen løsning da det er alt for meget bøvl at lave bare for et enkelt program.

#17 06-06-2010 09:30:41

km
Ny på Archforum
Fra: Esbjerg
Registreret: 06-06-2010

tjah - jeg begyndte med linux i 2005 efter jeg faldt over en bog "linux with a click" af Marcel Gagne og der var en Mepis distro med. Siden har jeg hoppet lidt (meget) rundt, men er mest vendt tilbage til Debian.
Arch blev jeg interesseret i efter at Carla Schroder (forfatter til Linux cookbook) nævnte at hun bruger Arch.
Jeg er glad for Arch filosofien og regnede egentlig med at bruge Arch til at lære, men her efter et par måneder er det Arch jeg bruger. Debian ligger som sikkerhed på den anden hd.
Jeg har  interesse i video redigering og det kører udmærket med dvgrab, kino og openshot.

#18 25-08-2010 09:09:44

nbca
Periodisk poster
Registreret: 25-08-2010

Min egen historie med Linux er ganske kort.
Jeg blev introduceret til Linux med Ubuntu 8.04 af en fra efterskolen i foråret 2009. Jeg installerede det på min daværende bærbare, denne havde dog et problem med netværksdriveren, der krævede ndiswrapper - et program, jeg aldrig fik til at køre ordentligt på den ubuntu-distro. Jeg blev så nedslået og troede derfra i noget tid, at Linux var for de 'rigtig' nørdede og ikke den almindelige bruger. Efter rådslagning med førnævnte ven fik jeg dog en Linux Mint distro til at køre med deres hjemmebryggede GUI til ndiswrapper. Uheldigvis spillede jeg på daværende tidspunkt en del spil, hvoraf størstedelen ikke kunne afvikles i Linux Mint, hvorfor jeg drog tilbage til Windows som primært styresystem med Linux Mint som sekundært(sjældent brugt).

Efter et par måneders stilstand over sommeren blussede min udforskerlyst for Linux op igen, og jeg installerede Ubuntu med den hensigt selv at få ndiswrapper til at køre. Det der virkelig fik mig 'hooked' på daværende tidspunkt var terminalen, det virkede som et godt og lidt okkult værktøj at 'lege' med. Herefter kørte jeg Ubuntu i et par måneder indtil jeg, igen, vendte tilbage til Windows for spillene. Denne gang havde jeg dog lært noget, og denne anden tilbagevenden til Windows var ren dovenskab.

I foråret 2010 fik jeg så en ny computer med et atheros netværkskort, hvorved problemet med ndiswrapper forsvandt. Samtidig var jeg stoppet med at spille   spil så seriøst og ofte som før, så jeg påbegyndte endnu en installation af Ubuntu på den nye computer. Denne gang kørte det som smurt. Nvidia-driveren var nede på kort tid og systemet kørte bare. Jeg brugte herefter Ubuntu i 2-3 måneder, før systemet blev så ustabilt og langsomt af alt mit bloat. Jeg gik sidenhen ind i en turbulent periode med forskellige distros, hvor jeg ikke kørte noget bestemt system i længere tid. Frem til sent i juni havde jeg skiftet frem og tilbage mellem Fedora, Linux Mint, Ubuntu, OpenSuSe og Mandriva og prøvede stort set alle deres 'spins'. Jeg havde i denne periode et styresystem i maks en uge, før jeg igen skiftede, da der var et eller andet jeg manglede eller ikke kunne få til at fungere. Jeg valgte nogen gange en distro på tema og ikke det nedenunder, hvilket ledte til at afinstallering få dage efter(nogle gange flere gange om dagen).

Sidst i Juni tvang jeg dog mig selv til at tage det roligt, min harddisk havde ikke været glad for al den partionering og harddisken var ved at være langsom, jeg fik en ny sat i og installerede herefter Ubuntu som her holdt i nogle uger, før jeg blev træt af det. Fedora 13 var kommet ud for lidt tid siden, og jeg havde besluttet mig for at prøve denne. Denne kørte jeg så med frem tid starten af August( altså endnu et par uger), da jeg stødte på Arch Linux. Den førnævnte ven fra efterskolen havde Kørt Arch Linux siden efterskolen, og jeg havde aldrig rigtig set på den. På nuværende tidspunkt(starten af August) besluttede jeg mig for at prøve en minimalistisk distro, da jeg var blevet træt af de præinstallerede pakker der kom med stort set alle distro(Jeg brugte ALDRIG OOO og installerede altid Gnumeric og AbiWord i stedet), og var træt af al den tid, jeg brugte på at sætte et system op, for derefter et par dage senere at blive træt af det og skifte igen.

Jeg prøvede først et par gange at sætte Arch Linux op i en VM, hvor det anden gang lykkedes mig at få det sat op med DE, AbiWord, Gnumeric og en basal vga driver. Tredje gang med den specifikke metode for VBox som den står skrevet i ArchWiki. Herefter besluttede jeg mig at prøve på min computer. Første gang crashede det, da jeg ikke fik nvidia driveren til at du, jeg geninstallerede derfor Arch og fik Nouveau-driveren til at køre, men blev samme dag træt af ikke at have compositing i KDE. Jeg installerede herefter Fedora igen.

Så igår blev jeg træt af Fedora igen, da jeg savnede de valg og den indsigt, jeg havde fået fra Arch og valgte så at installere Arch igen!(altså 4 installationer på samme computer inden for 5 dage). Jeg kom til samme omsluttende mur igen med nvidia og det fungerede ikke hverken med den basale konfiguration, der nævnes i ArchWiki's nvidia artikel og nvidia-xconfig kommandoen gad heller ikke du med Xorg-1.8, så jeg var i går aftens på randen af sammenbrud. Jeg fik det dog til at køre efter et par timers gråd ved at flytte indholdet af xorg.conf over i nvidia konfigurationsfilen i xorg.conf.d og slette alt, der ikke vedrørte Device, Screen samt Monitor, efter at have skrevet nvidia ind i MODULES i rc.conf og genstartet dude xorg! Derfra fik jeg installeret KDE og i aften går den vilde konfektionering ind! Jeg kan mærke at Arch Linux passer mig meget bedre end Fedora, Ubuntu eller SuSe nogensinde har gjort, og problemet med temaerne vil jeg hellere prøve at løse ved at sammensætte det selv end at installere end anden distro nu, hvor jeg har prøvet arch.

Jeg har i sidste uge fået en notebook, der også snart ryger Arch på. Den kører både med proprietær netværksdriver(broadcom sta) og ATI grafikkort, så det bliver spændende!

Sidst ændret af nbca (25-08-2010 09:29:00)

#19 25-08-2010 09:52:08

julemand101
Admin
Website

Tak for historien og velkommen til Arch Linux. Hvis jeg lige skal give dig et råd med på vejen så er det at du nok skal forsøge at løse problemerne i stedet for at geninstallere hver eneste gang. En af de ting jeg altid sørger for er at lære hvordan jeg går tilbage hvis jeg fucker noget komplet op og dette har også gjort at jeg har en Arch Linux installation der er ca. 5 år på bagen nu (rolling release klarer det hele). Det er klart at man støder ind i problemer som når xorg opdateres og det har jeg også kæmpet med på mine 2 installationer tonsvis af gange men det kommer til at virke hver gang ved lidt arbejde.

Så hvis du støder mod en mur og du er ved at opgive det hele igen og overvejer at geninstallere så prøv hellere at spørge herinde eller i irc kanalen #archlinux.dk irc.freenode.net. Jeg tror aldrig jeg har geninstalleret Arch Linux fordi jeg har fucked noget op. Man kan altid slette pakker eller geninstallere dem med og uden overskrivning af de forskellige konfigurationsfiler. Når man først indser dette forstår man hvor intetsigende det er at formatere og geninstallere en Arch Linux.

Men endnu engang. Velkommen til Arch Linux smile

#20 25-08-2010 11:42:40

nbca
Periodisk poster

#19 Mit udgangspunkt er også at prøve at reparere systemet, men da jeg endnu havde et 'friskt' system installeret uden de helt store brugertilpasninger, fandt jeg det lettere bare at geninstallere systemet. På nuværende tidspunkt har jeg sat den op med KDE, nvidia-driver, networkmanager, og alskens andre programmer(Jeg elsker den timer til telavning, der følger med KDE!!!) at jeg nødigt vil geninstallere computeren. Den forvirring jeg oplevede med xorg blandet med nouveau(selv efter at have ændret *.conf filer til nvidia, ledte den stadig efter nouveaumodulet), selv en blacklistning af modulet duede ikke, og en pacman -R gad ikke fjerne nouveau selv uden dep-check, jeg valgte den lette vej og geninstallere således xorg var ukonfigureret og jeg kunne begynde forfra.

Jeg har lavet en to-do liste, når nu engang hunden er luftet og man skoletiden er overstået, heriblandt oprettelse af profiler i cnetworkmanager og finde et tema til KDE

#21 25-08-2010 12:45:46

julemand101
Admin
Website

Hvis du oplever problemer med networkmanager vil jeg klart anbefale at bruge wicd. Jeg ved ikke hvor langt networkmanager er nu men dengang kunne man ikke bruge sit netværk uden at have startet X11 op sammen med networkmanager hvilket ikke er særligt smart. Desuden finder jeg ikke networkmanager særlig hurtig. Wicd kan desuden konfigureres via terminalen med programmet wicd-curses.

Men altså hvis networkmanager virker for dig så er det helt fint. smile

#22 25-08-2010 12:50:12

nbca
Periodisk poster

cnetworkmanager er en CLI for networkmanager, der styres fra en terminal, jeg åbner generelt tty1 med X11, tty2 for cnetworkmanager og tty3 for diverse ikke-GUI redskaber som nano e.l.

#23 25-08-2010 13:05:14

julemand101
Admin
Website

Kræver det at du kører cnetworkmanager for at du har net på maskinen? Der er ikke automatisk netværk når du har startet maskinen? Fordi jeg ville da mene at man skulle kunne starte en networkmanager deamon som automatisk sørger for at forbinde til de korrekte netværk (ligesom wicd gør).

#24 25-08-2010 13:23:58

nbca
Periodisk poster

Jeg vil tro, at det funker ved opstart, så snart jeg har lavet den profil. Jeg er dog ikke helt overbevist om, at dette er nødvendigt, da jeg godt kan lide at vide, hvad jeg har startet. Jeg har endnu ikke lagt mig ud med wicd på arch, men mine oplevelser på de andre KDE distros har været grelle : /. Endvideree ser det ikke ud til at wicd-curses understøtter WPA? ArchWiki lægger op til at man skal klikke på "advanced" for at forbinde sig til et sådanne?

Sidst ændret af nbca (25-08-2010 13:29:54)

#25 25-08-2010 13:39:23

julemand101
Admin
Website

Jeg kører selv wicd med wpa2 så der er fin understøttelse for dette. Mener bare jeg valgte wpa2 profilen inde i programmet og så kørte dette. Du skal ind i advance settings for at angive adgangskoden og det er vidst det.

Angående det med at vide hvad der kører i baggrunden synes jeg netop at Arch Linux er meget nem på dette punkt da man bare skal se nede i bunden af filen /etc/rc.conf for at se hvilke deamons du har valgt der skal starte op i baggrunden ved systemstart. Du kan så vælge at lukke deamons, starte dem eller genstarte dem brug af følgende kommandoer (som eksempel har jeg valgt alsa):

Kode:

/etc/rc.d/alsa start
/etc/rc.d/alsa stop
/etc/rc.d/alsa restart

Jeg bruger ikke KDE så skal ikke kunne sige noget om wicd der. Det eneste der undre mig er at du overhovedet bruger et klient program til wicd da det bare kører i baggrunden af sig selv når det først er konfigureret. Så hvis tray ikonet ikke fungerer særligt godt så lad vær med at bruge det og så bare konfiguere wicd via curses eller gtk interface de gange du lige skal rette op på den. Hvis du har sat den til at forbinde til flere netværk vælger den automatisk det netværk den nu engang kan få fat på og hvis du stikker et kabel i maskinen så bruger den dette og slukker det trådløse.

Board footer