Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 16-06-2009 20:34:58

hxt21
Ny på Archforum
Registreret: 12-02-2009

Brug af Ram

Hejsa, Jeg har Arch64 bit kørt ind på min bærbar computer, som har 2x320 Gb handdisk, 4 Gb ram og 2.5 Ghz Intel T9400 med Geforce 9600M

Jeg har kigge lidt på hvad jeg bruger at system resuser, og kan se at jeg bruger ca små 400 mb ram, når jeg har kde, Firefox, xmms og openoffice kørene på sammen tid. Dette er ikke meget når man har 4 Gb. Vil høre om det er muligt at bruge noget mere ram til f.ske harddisk cachen eller noget til kernel??? Vil gerne udnytte lidt mere af mine ram, hvis det er muligt. smile

Hilsen Ebbe

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 16-06-2009 21:50:06

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Brug af Ram

Ja 4 gb er ret meget. Og jeg bruger ikke engang en stor tung DE som kde men derimod awesome som bruger nærmest intet. Det jeg plejer at gøre bare for at bruge lidt ram er at mount /tmp som tmpfs (se wiki.archlinux.org omkring dette). tmpfs tager som standard halvdelen af din ram men ikke før der er brug for den. Eftersom /tmp mappen alligevel slettes under hver boot gør det ikke den store forskel at denne mappe ligger direkte i rammen. En fordel er så at udfører forskellige diskkrævende operationer i denne mappe eftersom det går langt hurtigere.

Dog er der lige et argument som falder lidt til jorden her. Eftersom Linux kernen i forvejen midlertidig gemmer alle filer den har rørt ved i rammen er det ikke ligefrem ved læsning du får pokkers meget effektivitet ud af tmpfs. Men da Linux kernen gør dette nummer er det præcis en fordel at have 4 gb ram da du derved kan huske så godt som alt hvad du har rodet med siden computeren startede og derved hurtigt kunne tilgå disse data igen. Derved bliver det mere sjældent de gange hvor programmerne er nød til at hente data fra disken igen.

Alternativ til tmpfs er en alm. ramdisk men den tager alt pladsen fra start af og er derved ikke dynamisk. Jeg tror nok tmpfs helt har overtaget hvad angår ramdiske. Men tjek da med free kommandoen efter om din ram nu står helt ubemærket hen. Jeg vil nok vælge at tro at Linux kernen nok skal bruge alt din ram på et tidspunkt hvis din computer bare bliver brugt (Linux tager alt ram indtil den har brugt det hele hvorefter den begynder at se hvad der virkelig er brug for).

Sidst kan du begynde at rode med virtuelle maskiner da de er nogle værre nogen der tager meget ram og kan godt lide flere CPU kerner smile

Administrator for Archlinux.dk

Board footer