Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 29-07-2009 12:24:29

kenneth
Ny på Archforum
Fra: Slagelse
Registreret: 29-07-2009
Website

Arch linux dual core 2 kerne problem

Jeg bøvler lidt med at få arch linux til at forstå at min bærbare har dualcore 2 og 4 gb ram, først var jeg ikke helt sikker på hvad dælen det var der var blevet installeret...

så jeg lavede en clean install, men med samme problem stadig kun lidt over 3gb ram og 2 processoreder ikke rigtig gidder virke sammen...

jeg har nu installere en x86_64 hvilket ikke har hjulpet det helt store, hvis jeg eks. går ind på en side med for meget flash så bliver den virkelig langsom også almindelige små flash spil kan få computeren til at virke som noget før C64 :-)

Min maskine er en Packard Bell dual core 2 med 4 gb ram jeg har før haft kørt debian på den med en smp kerne det virkede også meget godt men ja man skal jo prøve noget nyt før eller senere

så jeg tænkte på om det kunne være en eventuelt kernel detalje der skulle rettes til ? alt andet virker, trådløst net, indbygget webcam + lyd & touch pad mouse

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#2 29-07-2009 13:09:01

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Arch linux dual core 2 kerne problem

Det skal siges at kenneth skrev til mig personligt og jeg kom med følgende svar med en beskrivelse af 64 bit Arch samt brugen af flere CPU kerner.

-----[Multicore CPU problem]-----
Arch Linux i686 udgaven har fint SMP support indbygget fra start så den understøtter fint dine kerner. Det er bare ikke sikkert at dine apps. understøtter brugen af 2 kerner. Hvis du vil bruge makepkg med flere kerner skal du først ind og lige konfigurere den til at make godt på oprette flere tråde. Det gør du på følgende måde:

1. Åben filen /etc/makepkg.conf som root

2. Find linjen:
#MAKEFLAGS="-j2"
Som der står i kommentaren ovenover har dette noget med SMP systemer at gøre.

3. Du fjerner så # ved linjen. Dette gør så tillade make at oprette 2 tråde. Hvis du så ønsker at have 3 tråde skriver du så bare 3 i stedet. Nogen anbefaler at man brugere antalCPUkerner+1 for at få den bedste ydelse. Det vil jeg lade dig om at bestemme (selv kører jeg kun 2 men det er mest fordi jeg ikke lige gider at tjekke om det gør nogen forskel).

Programmer som Folding@Home (ved ikke om du bruger det) skal også sættes anderledes op hvis du ønsker support for flere kerner og da jeg skulle prøve kunne man kun gøre det med 64 bit Linux kerne (mere om det senere) hvis man ville have support for mere end 1 tråd (det har intet med hinanden at gøre så det er bare underligt).

Årsagen til det kan virke som om kun en af kernerne bruges af gangen kan som sagt være fordi at det CPU-tunge program kun understøtter en kerne. Det bedste forsøg vil i så fald være at køre flere tunge programmer på en gang og så tjekke om du kan få liv i den anden kerne.

-----[4 GB ram bliver til 3 GB ram]-----
Arch Linux findes i 2 versioner og jeg gætter på at den version du bruger er i686. Det vil sige at du bruger en 32 bit distribution hvilket giver mulighed for at adressere op til 4 GB ram. MEN dette er kun teoretisk pga. der er meget andet i maskinen der også skal adresseres som fx grafikkortes hukommelse og alle enheder i maskinen så du har reelt kun adgang til 3 GB ram adressering (ja det er altså ikke kun Windows der har det problem). Du kan konfigurere Linux kernen til at lave nogle hacks der gør at du kan bruge 4 GB ram men eftersom det giver væsentlige ydelses forringelser for dem der ikke har 4 GB ram er det ikke særligt hensigtsmæssigt at gøre i en standard kerne wink - Desuden er det heller ikke et særligt optimalt hack for dem der har 4 GB ram alligevel.

Den bedste løsning på problemet er at installere Arch Linux x86_64 som er en 64 bit udgave af distributionen som er fuldt supported af det oprindelige projekt. Selv kører jeg 64 bit versionen på min Intel Core 2 Duo. 64 bit har også andre fordele end bare at du nu kan adressere langt mere ram. Det betyder også at dine programmer på forhånd ved at du understøtter langt mere instruktionssæt hvilet i visse programmer betydre bedre ydelse (samlet set er det nok lidt tvivlsomt om du overhovedet mærker forskel).

Men 64 bit Linux er ikke kun roser. Før i tiden var der store problemer med Java og Flash support men disse problemer findes ikke længere da der er kommet gode 64 bit versioner af disse. Hvis du bruger noget at følgende software skal du være på vagt:

* Wine

Det er de 3 projekter som jeg selv har stødt på som ikke har adgang til nogen 64 bit version. Dette betyder dog ikke at det er umuligt at køre dem. Du skal bare i disse tilfælde installere tonsvis af lib32-* pakker som gør at du kan køre 32 bit apps. på dit 64 bit system. Jeg prøvede den løsning ved mit første installationsforsøg men efter at mit harddisk døde og jeg fik en ny i har jeg valgt at droppe alle projekter som ikke understøtter 64 bit fuldt ud eftersom du nemt kommer til at have installeret alle dine pakker 2 gange bare for at være 64 bit versioner af dette software. Da jeg i forvejen har en Dual Boot med WinXP på den computer så må jeg spille og bruge Skype på denne smile

-----[Konklusion]-----
Personligt ville jeg overveje om du kan bruge 64 bit Arch Linux. Det er bedre understøttet for din CPU som understøtter 64 bit og det er fremtiden. Mange regnetunge programmer vil kunne køre hurtigere og der er ikke ret mange ulemper ved at skifte. Jeg vil tro at samlet set kommer du til at arbejde en lille smule mere for at få dit system til at køre men hvis du fravælger 32 bit software så er der nærmest intet du skal rode med.

Administrator for Archlinux.dk

#3 29-07-2009 13:12:31

julemand101
Admin
Website

Flash fungerer generelt ikke særligt godt under Linux men siger du at Flash kører ringere under Arch Linux 64 bit end det har gjort i nogen anden distribution? Har du tjekket det med de 2 CPU'er som jeg skrev til dig tidligere? Altså prøve at køre 2 processer på 100% og se om det kan få liv i begge 2? (jeg skal ikke kunne sige om Flash understøtter flere tråde men noget tyder på det ikke gør).

Hvad mener du med rammen? Er der ikke 4 GB ram i Arch Linux 64 bit? Hvis ikke så har du forhåbentligt tjekket om du har et Onboard grafikkort der tager det hele?

#4 29-07-2009 13:56:01

kenneth
Ny på Archforum
Website

erh ja nu er det ikke forde det ikke forde at flash virker 100% det virker men bare ikke så smidigt som det gjorde da jeg brugte debian det er det jeg syntes virker lidt underligt og med hensyn til grafik kortet så er det et onboard et men kun med 128 mb delt ram jeg ah taget en cat /proc/meminfo der viser følgende og sjovt nok er det ikke det samme grub fortæller mig...

MemTotal:        3912164 kB
MemFree:         3211324 kB    <--- det samme siger grub...
Buffers:             496 kB
Cached:           416108 kB
SwapCached:            0 kB
Active:           362492 kB
Inactive:         253872 kB
Active(anon):     202924 kB
Inactive(anon):        0 kB
Active(file):     159568 kB
Inactive(file):   253872 kB
Unevictable:           0 kB
Mlocked:               0 kB
SwapTotal:             0 kB
SwapFree:              0 kB
Dirty:               140 kB
Writeback:             0 kB
AnonPages:        199860 kB
Mapped:            98840 kB
Slab:              53412 kB
SReclaimable:      46044 kB
SUnreclaim:         7368 kB
PageTables:         8172 kB
NFS_Unstable:          0 kB
Bounce:                0 kB
WritebackTmp:          0 kB
CommitLimit:     1956080 kB
Committed_AS:     502232 kB
VmallocTotal:   34359738367 kB
VmallocUsed:      271992 kB
VmallocChunk:   34359464463 kB
DirectMap4k:        5792 kB
DirectMap2M:     4057088 kB

MAKEFLAGS="-j2" har jeg også rettet til :-)

#5 29-07-2009 14:35:07

julemand101
Admin
Website

Prøv lige køre følgende kommando:
free -m

#6 29-07-2009 16:24:12

kenneth
Ny på Archforum
Website

yes sir virkelig underligt den viser

total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          3820        261       3559          0          0        111
-/+ buffers/cache:        149       3671
Swap:            0          0          0

#7 29-07-2009 17:00:09

kenneth
Ny på Archforum
Website

jeg kom til at tænke på om det kunne skyldes at jeg ikke har oprettet nogen swap partion... for når jeg kører htop og ser en video på youtube så springer den lystigt op og ned i begge cpu graferne mens den ikke bruger mere end ca 3-400 mb ram ud af de 3820 den viser der er til rådighed

#8 29-07-2009 17:26:23

julemand101
Admin
Website

Altså hvis free siger du har 3820 MB ram til rådighed så kan vi konkludere at systemet har fundet og bruger alle dine 4 GB ram.

Nej swap partion har ingen betydning for din CPU. I Arch er swap desuden sat som laveste prioritet så den bliver ikke brugt med mindre du har brugt alt ram og du er i seriøs krise. Eneste grund til jeg ville oprette en swap partion er hvis jeg ønsker suspend2disk som kræver samme mængde plads som du har ram. Med 4 GB ram vil du næppe bruge swap til andet.

(du må undskylde men jeg forstår virkelig ikke hvad "jeg kom til at tænke på om det kunne skyldes at jeg ikke har oprettet nogen swap partion" skal betyde? er det med hensyn til de 2 CPU kerner eller rammængden?)

#9 29-07-2009 19:26:17

kenneth
Ny på Archforum
Website

nej det var bare sådan generelt jeg kom til at tænke på, om det kunne være det der gjorde at den opførte sig så kikset uden swap partion men på den anden side hvis den ikke skal bruge den aligevel så kan det jo ikke være det, jeg forstår bare ikke den ikke bare fråser løs af den ram mængde der er, i stedet for at hakke sådan i det med de dumme videoer og andet flash gøjl

#10 29-07-2009 19:46:00

julemand101
Admin
Website

Altså Flash kører ikke særligt godt på min bærbar under Arch Linux 64 bit men den kan da spille youtube uden hak. Du har ikke installeret noget strømstyring der clocker din processer ned? Er grafikkortet installeret som det skal?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#11 29-07-2009 20:13:07

kenneth
Ny på Archforum
Website

hmm ja fisk fatter ikke en dyt af min computer den er virkelig underlig, nu er der ikke noget galt med at den vil afspille på youtube hmm virkelig underligt nå men nej der er ikke installeret nogen strømstyring ikke hvad jeg ved af i hvertfald for jeg lavede en clean installation af hele skidtet for at sikre mig at det var en 64 bits version for den cd jeg havde hentet havde support for begge dele her er hvad lspci siger

00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 671MX
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS AGP Port (virtual PCI-to-PCI bridge)
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS968 [MuTIOL Media IO] (rev 01)
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE] (rev 01)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 191 Gigabit Ethernet Adapter (rev 02)
00:05.0 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] SATA Controller / IDE mode (rev 03)
00:06.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] PCI-to-PCI bridge
00:07.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] PCI-to-PCI bridge
00:0f.0 Audio device: Silicon Integrated Systems [SiS] Azalia Audio Controller
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 771/671 PCIE VGA Display Adapter (rev 10)
02:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

alt virker lige bortset fra grafikkortet det vil ikke rigtig virke, heller ikke når pakken xf86-video-sis til kortet er installeret den kører lige pt på vesa driverne

#12 29-07-2009 20:19:28

julemand101
Admin
Website

Ah måske har vi fejlen her. Vesa driverne er værre end elendigt når det gælder alle former for grafisk performence. Jeg vil foreslå at få sis driverne til at virke før noget andet.

Angående strømstyring er det /proc/cpuinfo jeg skal bruge.

(kunne man få dig til at logge på IRC en gang så vi kan tage nogle af problemerne der?)

#13 29-07-2009 20:25:51

kenneth
Ny på Archforum
Website

den siger følgende:

processor    : 0
vendor_id    : GenuineIntel
cpu family    : 6
model        : 15
model name    : Intel(R) Pentium(R) Dual  CPU  T2390  @ 1.86GHz
stepping    : 13
cpu MHz        : 1866.108
cache size    : 1024 KB
physical id    : 0
siblings    : 2
core id        : 0
cpu cores    : 2
apicid        : 0
initial apicid    : 0
fpu        : yes
fpu_exception    : yes
cpuid level    : 10
wp        : yes
flags        : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good pni dtes64 monitor ds_cpl est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm
bogomips    : 3733.72
clflush size    : 64
cache_alignment    : 64
address sizes    : 36 bits physical, 48 bits virtual
power management:

processor    : 1
vendor_id    : GenuineIntel
cpu family    : 6
model        : 15
model name    : Intel(R) Pentium(R) Dual  CPU  T2390  @ 1.86GHz
stepping    : 13
cpu MHz        : 1866.108
cache size    : 1024 KB
physical id    : 0
siblings    : 2
core id        : 1
cpu cores    : 2
apicid        : 1
initial apicid    : 1
fpu        : yes
fpu_exception    : yes
cpuid level    : 10
wp        : yes
flags        : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good pni dtes64 monitor ds_cpl est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm lahf_lm
bogomips    : 3748.23
clflush size    : 64
cache_alignment    : 64
address sizes    : 36 bits physical, 48 bits virtual
power management:

#14 29-07-2009 22:37:57

julemand101
Admin
Website

Jeg tror ikke det er muligt at få de drivere til at virke lige i øjeblikket. Der er lavet drivere specielt til Debian, Ubuntu og Mandriva men Arch har altså ingen. Du må forsøge at få det bedste ud af vesa driverne.

#15 12-10-2010 15:02:03

kenneth
Ny på Archforum
Website

en lille update faldt lige over den her side til grafikkortet den er testet og virker :-)

http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=34256

Board footer