Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 01-06-2010 21:32:04

Pawsen
Ny på Archforum
Registreret: 01-06-2010

Installer pakker offline

Når jeg skal på internettet, kan det ske på to måder.

1)
Jeg logger på en firewall med ssh forbindelse, eg. ssh -T -l username fw2.k-net.dk (knet)

2)
Jeg forbinder til netværket og skal derefter indtaste brugernavn og kodeord, ved at åbne en browser og gå til "authenticate" siden. (DTU)

Hvordan gøres det under installation af Arch?

Dvs. Hvordan får jeg installeret en browser offline(firefox eller chromium) eller en SSH client.
Jeg har ikke en fungerende maskine med Arch, hvorfra jeg med pacman kan hente selve programmet og de pakker den er afhængig af.

Mvh
Paw

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 01-06-2010 22:03:37

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Installer pakker offline

Det er muligt at installere pakker offline ved Arch Linux men som du nok kan regne ud kan dette godt blive en mere eller mindre voldsom opgave alt efter hvor mange afhængigheder der skal hentes. Derfor vil jeg tro at det nemmeste er at hente openssh og forsøge at få noget net igennem den vej og på den måde få pacman til at hente fx firefox eller chromium. Jeg ved ikke om du kan logge på nettet via browseren links?

Jeg har brugt nogle minutter på at lede efter en nem måde at gøre det her på og det nemmeste jeg lige kan se er at du henter core installationscd som inkluderer alle pakker i core repo. Her ligger openssh pakken nemlig og det er derfor muligt at lave en offline installation af Arch Linux og ende ud med et system der har ssh. Så vidt jeg husker er der også ssh på selve installationscden som du kan bruge.

Du kan hente core samme sted som netinstall image. Core image har også mulighed for netinstall så det er ikke rent spild at hente denne udgave:
http://www.archlinux.org/download/

Administrator for Archlinux.dk

#3 02-06-2010 08:54:11

Pawsen
Ny på Archforum
Registreret: 01-06-2010

Ja problemet er nemlig at få alle afhængigheder med.

Hvis openssh-pakken er fravalgt ved installation, hvordan installeres den så efterfølgende fra core?. Dvs. hvordan fortæller jeg pacman at den finder openssh på den usb jeg har mountet og ikke skal hente den fra nettet?

#4 02-06-2010 09:32:10

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Du kan installere *.pkg.tar.xy filer (samt *.pkg.tar.gz) med kommandoen: pacman -U pakkenavn.pkg.tar.*

Så hvis du har alle pakkerne i en mappe skulle du kunne installere dem med pacman -U *.pkg.* men det er ikke noget jeg er helt sikker på. Måske kan du komme ud for at du selv skal installere dem i korrekte rækkefølge. Men hvis du ikke har lavet ret meget ved dit system synes jeg måske en geninstallation vil være det nemmeste hvor du bruger core image og sørger for at vælge openssh under installationen.

Administrator for Archlinux.dk

Board footer