Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 09-06-2006 07:39:49

andlo
Ny på Archforum
Registreret: 09-06-2006

Lille ældre bærbar

Hej alle

Jeg har forsøgt mig ud i flere dist'er for at finde en der ville fungere på min noget ældre DELL latitude CP (tror jeg det er)

Og ArchLinux er klart en vinner her - tæt forfulgt af Vectorlinux. Men Arch har altså flere muligheder og valgfrihed og det er det jeg kan lide. Det virker som om Arch har det bedste fra det hele, og i en simpel indpakning. Og når det er simpelt er det hurtigt - og det er godt på ældre hardware.

Og det er da fedt der er et dansk forum, og når antallet af indlæg er så lavt som det er, så ricikerer man jo ikke der er en eller anden der konsekvendt svare alle spørgsmål med "søg i arkivet" eller "det har været diskuteret" smile

Jeg ku tænke mig dels artikler omkring fremstilling af pakker, men også en simpel installations vejledning.

Feks Fra 0 til X. Foe efter en base installation, så skal man lige pacman'e et par pakker eller to, og hvad skal man vælge...

Med venlig hilsen

/Andreas

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 09-06-2006 15:28:09

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Lille ældre bærbar

Vi arbejder som mange ved stadig på domænet. Archlinux.dk er ikke officelt åbnet før vi har domænet i orden da det vil være dumt hvis det pluselig bliver ændret. smile

Jeg er glad for du finder Arch Linux så god. Kunne godt forestille mig at en lille nem guide ville være på plads men jeg sidder lige midt i læseferie og læser til matematik. På mandag er jeg så færdig og det kan godt være jeg går igang der.

Godt du kunne få Arch Linux til at fungere på din gamle bærbar. Arch er jo i686 så det kræver lige en processer over pentium 2 så din bærbar må ikke være ret gammel. wink

Ved ikke om du har gjort det men Arch Linux kan nemt optimeres ret ekstremt så man opnår en noget bedre boothastighed. Kunne være der også skulle være en guide til det da der er mange som ikke ved det kan lade sig gøre. smile

Men held og lykke. Arch Linux er nok den bedste dist. og når man lære den at kende endnu bedre ja så bliver den bare perfekt. lol

Administrator for Archlinux.dk

#3 09-06-2006 16:50:58

andlo
Ny på Archforum
Registreret: 09-06-2006

Jo nu er det godt nok en ældre - men stadig en PIII. Det dejlige ved den er at den er lille og jeg har mange reservedele og extra batterier. Og når man er ude, tror alle jo fordi den er så lille, at den må være en af de nyeste wink

Jeg kan næsten ikke forestille mig at der er noget at optimere i opstartspasen, for den er godt nok hurtig - faktisk overvejede jeg at skippe at konfigge suspend (hibernate) fordi det ikke ville spare mange sekunder.

Det er så en anden ting jeg ikke helt har forstået - det er konfigurationen af suspend sad

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 310

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#4 09-06-2006 21:39:28

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Jo nu er det godt nok en ældre - men stadig en PIII. Det dejlige ved den er at den er lille og jeg har mange reservedele og extra batterier. Og når man er ude, tror alle jo fordi den er så lille, at den må være en af de nyeste wink

Jeg kan næsten ikke forestille mig at der er noget at optimere i opstartspasen, for den er godt nok hurtig - faktisk overvejede jeg at skippe at konfigge suspend (hibernate) fordi det ikke ville spare mange sekunder.

Det er så en anden ting jeg ikke helt har forstået - det er konfigurationen af suspend sad

Man kan konfigurere mkinitrd som står for din init fil. Det er den der indeholder de ting du har behov for ved boot og som standart har den alt muligt ubruligt som fx floppy understøttelse. Alt sammen en masse som der på ingen måde er brug for ved boot. Efter boot kan den loade alle moduler fra disken.

Se mere på:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Initrd

Du kan også optimere i din rc.conf. Jeg ved ikke om du ved det men du ved sikkert at ! foran navnet gør at den ikke starter programmet. Men hvis du sætter et @ foran så vil den sætte programmet i baggrunden så den går vidre med et andet samtidig med den gør det andet færdigt. Hvis man sørger for at gøre dette rigtigt opnår man også en bedre boottid. Pas lige på med at gøre dette ved network da den skal afsluttes inde du begynder på fx firewall. tongue

Det med suspend forstår jeg heller ikke så meget på. Der er noget her:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Suspend_to_Disk

Dette kræver du bruger en anden kerne. Hvis du bruger kernel26beyond som de foreslår er det ikke mkinitrd du skal optimere som jeg sagde før men istedet http://wiki.archlinux.org/index.php/Initramfs

Administrator for Archlinux.dk

Board footer