Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 05-09-2011 15:19:32

klausmp
Ny på Archforum
Fra: Sønderborg
Registreret: 05-09-2011

ArchLinux som filserver

Hej. Jeg har brugt Linux i en del år efterhånden, men er skiftet til Arch for nogle måneder siden. Primært pga. at det er en rolling release. Nu er jeg så fristet til at installere det på min lille hjemme-filserver, som i øjeblikket kører Ubuntu-server. Der er både for og imod, så jeg er rigtig meget i tvivl om jeg skal gøre det

1) "Hvis det virker, så lad være med at pille" taler jo for at lade Ubuntu-serveren køre.
2) Jeg kører Arch på min primær-bærbare og to gange har en opdatering sat mig ud af spillet i et par timer - taler imod at skifte.
3) Rolling release betyder at når først det kører, så kører det bare og altid opdateret - taler for at skifte.

I forbindelse med punkt 2) har jeg læst om og delvist testet LVM. Jeg har tænkt mig at lave to system-partitions - en "drift" og en "test", så når der er ting jeg lige vil teste, skal jeg lige boote i "test" og når jeg er tilfreds med resultatet og opsætningen, kan jeg flytte det til "drift". En af de ting jeg faldt over ved LVM er muligheden for at lave et snapshot af systemet og tage en backup af det hele inden jeg kører en "pacman -Syu". Hvis der går kage i noget, kan jeg lave restore af systemet og finde ud af hvad der sker og hvad der skal til på "test" når jeg har god tid. Jeg vil også kunne gemme en backup eller to, så jeg kan springe lidt længere tilbage i tiden hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt feedback på ideen med at lave dualboot med Arch på begge partitions for hele tiden at sørge for at have et kørende system i baghånden. Ligeså med LVM til at lave backup af systemet inden jeg opdaterer. Ville I overhovedet begynde at pille ved en server der kører upåklageligt?

Sidst ændret af klausmp (05-09-2011 15:19:55)

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 05-09-2011 17:29:26

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: ArchLinux som filserver

Altså som filserver ville jeg nok bare køre en Debian Stable og være tilfreds. Du er nød til at se hvad det er lige præcis du får ud af at køre nyeste software på en filserver. Er det fordi nyeste version af SSH bare kan noget du skal bruge? Eller er det bare fordi du synes det er nice med nyeste kerne uden egentlig at fokusere på den store ydelsesforskel?

Men først og fremmest skal vi lige have noget sat på plads. Der er altså forskel på en filserver og en desktop maskine på rigtig rigtig mange områder. Hvis du kører en filserver har du et minimalt antal pakker installeret hvilket mindsker risikoen til nærmest ikke eksisterende for at en opdatering skulle gøre at dit system ikke længere virker. Hvis du kører Arch Linux på din desktop maskine kan du jo temmelig nemt først opdatere denne og se efter om dette medfører nogle problemer og så bruge disse erfaringer når du opdatere filserveren.

Det der taler ret meget imod din ide er at en filserver meget meget sjældent vedligeholdes. Typisk ender det med en maskine der aldrig opdateres eller som lige opdateres en enkelt gang om måneden hvilket ikke ligefrem gør det nemt at vedligeholde Arch Linux (Arch Linux er dejlig nemt hvis man opdatere dagligt og tager problemerne mens de er små).

Din tanke med LWM er sådan set fin nok men jeg synes netop ikke ved Arch Linux at det skulle være nødvendigt med mindre man ligefrem lever i frygt for at en opdatering nakker systemet hvilket bare gør det dumt at bruge Arch Linux. Hvis man tjekker output ved opdatering af systemet så ved man 99% sikkert hvad der skal laves inden en genstart.

Åh ja lad vær med at køre pacman opdatering i et cronjob selvom det er fristende på en filserver. Det er komplet galskab. tongue

Så min konklusion er at du bare bør køre din filserver som du plejer eller gå over til Debian Stable eller andet OS der kører i meget meget lange stabile releases med efterfølgende sikkerhedsopdateringer. Jeg kan kun se en grund til at bruge fx Arch Linux hvis du virkelig har en grund til dette ud fra et performence synspunkt men det er der bare ikke rigtig noget af med mindre man kører en desktop maskine da en filserver ikke kræver ret meget CPU eller ram.

Administrator for Archlinux.dk

#3 06-09-2011 07:53:41

klausmp
Ny på Archforum
Fra: Sønderborg
Registreret: 05-09-2011

Jeg tænkte nok at det var sådan et svar jeg fik. Jeg er bare blevet overrasket over det overblik jeg har over Arch og kan rigtig godt lide ideen om at når det kører, kører det i årevis uden at skulle reinstalleres. Det kunne jeg godt tænke mig over hele linjen.

Jeg har selvfølgelig overvejet Debian, men jeg har aldrig prøvet det og af en eller anden grund tiltalte det mig ikke rigtig. Jeg vil prøve at lave en installation eller to i en VirtualBox og se hvordan det føles. Det er trods alt den mange anbefaler som server-distro.

Jeg havde i øvrigt også tænkt at opdatere noget der ligner en gang i måneden, men det er åbenbart for sjældent i forhold Arch.

P.S. Du er godt nok hurtig på aftrækkeren Julemand101 :-)
Ros for det og i øvrigt for arbejdet på dette site. Jeg kan se at der er kanp 200 brugere tilmeldt dette forum, så jeg kunne godt ønske lidt mere gang i den for din og sidens skyld. Der må være nogen der har noget på hjertet, det bliver bare ikke skrevet...

Tak for svar

#4 06-09-2011 08:45:44

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Altså hvad angår hvor ofte man skal opdatere systemet har jeg selv foretaget en pacman -Syu på en installation der var 4-5 måneder gammel og det lykkedes da også men kræver man har et kendskab til hvordan tingene nu spiller sammen og hvad for nogle store nyheder der er sket igennem tiden. Samtidig er der self. det store sikkerhedsspørgsmål men det er normalt ikke relevant ved private filservere der er bag firewalls. Men hvis du har få programmer på systemet er det ikke urealistisk med opdateringer en gang om måneden.

Du glemmer i dit argument at mange distributioner i dag ikke nødvendigvis skal geninstalleres ved nye versioner. Faktisk er det nemmere at opdatere en distribution til en ny version jo færre pakker der er installeret hvilket jo igen er meget begrænset på en filserver. Det er korrekt at der vil være en del konfigurationsfiler der skal rettes men det vil så stadig typisk kun være de filer der har noget specifikt at gøre med det program du bruger til at dele filer med (og Debian har ofte en fornuftig guide til hvilke forandringer der kan være i den nye version).

Mit argument er sådan set bare at hvis du kører fx Debian Stable så kan du glemme alt konfiguration i 2-3 år og når der så kommer en ny version så opdatere du den og roder så med de få konfigurationsfiler der måtte være der ikke automatisk kan opdateres. Ved Arch Linux vil der heller ikke være det store problem men der er der bare lidt større usikkerhed hver gang der foretages en opdatering af systemet hvilket medfører at man er nød til lige at sætte noget tid af hver gang. Dette vil jeg også selv langt hellere foretrækker på et kompliceret desktop system med mange services, programmer osv. men ved en filserver er det meget begrænset hvad der er af programmer. smile

Hvis der skulle komme en ny version af et program med en feature du bare må eje kan du godt installere denne på Debian Stable ved at rode lidt. Derfor vil det kun være et problem hvis det er sådan at du står med 5-6 programmer der skal være en anden version end det Debian Stable selv tilbyder.

Men altså brug da Arch Linux på filserveren hvis argumentet er mere overskuelighed over systemet og nemmere adgang til justering af services. Jeg er selv stor fan af den meget simple måde Arch Linux har sine konfigurationsfiler til services så hvis jeg skulle stå og sætte en server op hvor jeg ikke lige er en ørn til feltet ville jeg da også selv vælge det system som jeg har nemmest ved at administrere. Men hvis du vil til at rode med LWM fordi du er bange for opdateringerne ødelægger systemet ville jeg nok bruge Debian Stable hvor jeg har en langt større tro på at systemet virker efter en simpel opdatering. smile

---
Og så angående dit P.S.:
Hehe mange tak for rosen. Jeg har ikke så meget vilje og lyst til at drive selve siden som jeg havde engang men jeg kører stadig Arch Linux og tjekker forummet flere gange dagligt for at hjælpe dem der søger hjælp. Du har ret i at der burde være flere der følger med på siden og hjælper men jeg kan så også godt forstå hvis nogen synes det er trælst at skulle tjekke et forum dagligt hvor der reelt kun kommer et nyt indlæg ca. hver anden uge.

Der arbejdes på planer omkring en opdatering af forummet som måske gør det lidt bedre på flere punkter hvad angår at kunne sende mails ved nye indlæg men indtil da kan jeg anbefale at man bruger følgende RSS feed der viser når der kommer nye indlæg herinde (desværre ikke nye posts) (samme RSS feed jeg bruger på forsiden http://www.archlinux.dk til at vise forum aktiviteten):
http://forum.archlinux.dk/extern.php?ac … p;type=rss

Men altså der er jo langt større aktivitet på det engelske forum og jeg bruger da også selv det når jeg søger hjælp da jeg (desværre) har en tro på at de problemer jeg ofte har er så avanceret at der ikke er nogen herinde der kan hjælpe. Ellers bruger jeg vores IRC kanal og spørger folk direkte og den er da også aktiv engang imellem. smile

Server: irc.freenode.net
Kanal: #archlinux.dk

Administrator for Archlinux.dk

Board footer