Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 21-09-2011 19:15:29

nuka
Ny på Archforum
Fra: Odense
Registreret: 21-09-2011

[LØST] video driver på HP2540 (Elitebook)

Har installeret Arch linux dd.

Selve installationen var uden problemer, inkl. lyddriver, men video driver til HP2540p (Elitebook) giver problemer.
Der angives flere steder at man "bare" skal bruge en kombination af
pacman -S ..... (driver navn) .... og xorg -configure

lspci | grep VGA viser:
VGA Comptatible Controller: Intel Corporation Core Processor Integrated Graphics Controller (rev 12)

men efter
pacman -S xf86-video intel
og resten af opskriften på side 26 i "beginners_guide" den danske udgave
På "intel" siden står der: https://wiki.archlinux.org/index.php/In … d_hardware
no reason for xorg.conf

Er der nogen, som har fået archlinux til at fungere på HP2540p (?)

Jeg kan nævne, at der på Ubuntu 10 har været samme problemer, som dog ikke fandtes på 11.

vh JL

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 21-09-2011 21:45:02

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: [LØST] video driver på HP2540 (Elitebook)

Først og fremmest skal du IKKE køre xorg -configure. Dette er på ingen måde nødvendigt længere og xorg i Arch Linux fungerer en del anderledes hvad angår konfiguration af xorg. Jo du kan godt bruge en xorg.conf stadig men det er bare ikke den måde man gør det længere.

Omkring dit problem med Xorg er det meget svært at hjælpe uden nogen log fra Xorg. I princippet burde det jo være nok det du har gjort men uden en log kan jeg ikke hjælpe dig. Så vil du være venlige at se efter i /var/log/ kataloget efter en fil der hedder noget med xorg (tror nok den hedder Xorg.log.0) og kopiere indholdet ind her på forummet? (du er selvfølgelig også velkommen til selv at læse filen igennem og få inspiration til hvad der er galt).

Hvad angår den danske guide så vil jeg til hver en tid anbefale den engelske eftersom den holdes bedre opdateret. Jeg vil desuden fjerne den danske wiki jeg hoster eftersom jeg kan se den kun bliver brugt af spammere hvilket ikke lige var tanken. smile

Administrator for Archlinux.dk

#3 21-09-2011 22:45:44

nuka
Ny på Archforum

Jeg har genneset filen , der er ikke umiddelbart nogen fejl eller forklaring.
bl.a. står der:
.........
(=smile Marched intel as autoconfigured driver 0
(=smile Matched vesa as autocinfigured driver 1
(=smile Matched fbdev as autoconfigured driver 2
(=smile Assigned the driver to the xf86ConfigLayout
(II)Loadmodule: "intel"

Jeg har udført en : pacman -Syu
så alt er opdateret
(II) Loading /usr/............./intel_drv.so
(II) Module intel : vendor="X.Org Foundation"
   compiled for 1.10.2, module version 2.15.0
   Module class: X.org Video Driver
   ABI class: X.Org Vide Driver, version 10.0

Forsøger at få filen overført til et eller andet medie så jeg kan indsætte det her.
Kan fx ikke starte firefox - giver fejlen:

#4 22-09-2011 06:36:50

julemand101
Admin
Website

Ok jeg vil gerne stadig have hele loggen hvis det er muligt. Du kan installere programmet wgetpaste fra pacman. Programmet tager imod en fil som argument og uploader den til pastebin hvorefter du får linket.

Hvad sker der når xorg forsøger at starte? Stopper den bare eller får du sort skærm?

#5 22-09-2011 10:49:21

nuka
Ny på Archforum

Problemet er løst:
Jeg fulgte blot den den engelske "Beginners guide" fra start til slut
Har valgt driver : xf86-video-intel
som virker fint med HP2540p og xfce4

Muligvis skyldes fejlen i går, at nogle mirror har forældede drivere. Jeg mangler således kun at sikre, at finde et "altid" opdateret mirror. (og få lyd og andre detaljer på plads).

#6 22-09-2011 13:58:46

julemand101
Admin
Website

Udmærket jeg markere tråden som løst. Skriv endelig hvis du skulle støde ind i andre problemer. smile

Board footer