Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#26 07-11-2011 21:37:54

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: [LØST] DE problem bliver ikke vist når kørt

Udmærket jeg har nu fået sat en virtuel maskine op og den kører nu som den skal med følgende setup:

* GDM til at logge ind med.
* Xfce4 som skrivebordsmiljø der startes af GDM.

Jeg ved virkelig ikke hvor i processen det er du gør det galt men jeg har valgt at installere systemet ved at gøre præcis det der står i de forskellige wiki artikler. Jeg har derfor valgt at følge dele af disse:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Xfce4
https://wiki.archlinux.org/index.php/Be … _Interface
https://wiki.archlinux.org/index.php/GDM

For at undgå at du skal igennem disse problemer vil jeg være så venlig at beskrive hele installationsprocessen. Jeg vil lige gøre opmærksom på at målet med denne guide er udelukkende at få en standard Xfce4 installation op og køre og ting som fonts, temaer osv. er på intet tidspunkt taget med i processen.

Installation af Arch Linux
Vælg at installere fra følgende seneste iso der kan hentes fra:
http://www.archlinux.org/download/

Jeg har valgt at installere med i686 men der skulle ikke være nogen forskelle i min vejledning om du bruger x86_64.

Installationen skal foretages som en netinstall og det er vigtigt at KUN aktivere core-repo. Årsagen er at det meget nemmere at arbejde med et Arch Linux system der kun består af basen fremfor at installationen har installeret alt muligt ekstra gøgl. Under installationen skal du desuden vælge at installere pakkegrupperne:

* base
Indeholder de mest basale værktøjer i et Arch Linux system.
* base-devel
Indeholder de mest basale værktøjer til at kunne bygge pakker til Arch Linux. Eftersom det er meget normalt at man på et tidspunkt kommer til at skulle bygge pakker fra http://aur.archlinux.org er det en meget god ide at installere med.

Når du har fået installeret systemet skal du til at konfigurere systemet. Her skal du som minimum lige ind i følgende filer:

/etc/rc.conf
Denne fil er hovedkontrollen i Arch Linux og indeholder de mest grundlæggende indstillinger. Dette er en meget vigtig fil. Følgende har jeg skrevet i min konfiguration:

Kode:

LOCALE="da_DK.UTF-8"
DAEMON_LOCALE="no"
HARDWARECLOCK="UTC"
TIMEZONE="Europe/Copenhagen"
KEYMAP="dk"
CONSOLEFONT=
CONSOLEMAP=
USECOLOR="yes"

Det skal lige siges at hvis man ikke ønsker dansk sprog i sit Arch system (hvilket jeg ikke kan fordrage) så kan man bruge en_DK.UTF-8. Denne konfiguration er dog ikke helt understøttet i Xorg så der skal du lige bruges følgende link som Lokedk har været så venlig at lave:
http://forum.archlinux.dk/viewtopic.php?id=376

Endnu vigtigere er at du lige husker på hvad du vælger som LOCALE da vi skal bruge den information i næste fil.

/etc/locale.gen
Denne fil er yderst vigtig at rette i og hvis det ikke gøres korrekt så får man de mest underlige fejl i Arch Linux. Normalt retter installationen selv filen til men lige den her gang opdagede jeg den ikke gjorde det. Du skal i filen finde det LOCALE som du valgte at bruge i din rc.conf og udkommenterer linjen for dette. Fx hvis du valgte en_DK.UTF8 skal det altså se sådan ud:

Kode:

#en_CA.UTF-8 UTF-8  
#en_CA ISO-8859-1  
en_DK.UTF-8 UTF-8  
#en_DK ISO-8859-1  
#en_GB.UTF-8 UTF-8  
#en_GB ISO-8859-1

Det gør ingen skade hvis man kommer til at have flere udkommenteret.

---------------------

Resten af installationen er ikke særlig relevant at gennemgå og er fint dokumenteret i wiki'en.

Installation af XOrg + drivere
Efter installationen skal vi have installeret XOrg. Dette gøres med følgende kommando:

Kode:

pacman -Syu
pacman -S xorg-server xorg-xinit xorg-utils xorg-server-utils

Det er MEGET vigtigt at være opmærksom på at du ikke installere nogen videodriver på den her måde. Nu ved jeg ikke hvilket grafikkort du har men tjek wiki-siden for det kort du har for at sætte det helt korrekt op. Eftersom dette er en lynguide vil jeg nøjes med at installere vesa-driveren der stort set altid virker på alle grafikkort men har tilgengæld rædselsfuld ydelse:

Kode:

pacman -S xf86-video-vesa

XOrg er så smart i Arch Linux at den selv forsøger at finde den bedste driver til det kort du har. Det betyder at i langt de fleste tilfælde behøver du ikke gøre noget for at konfigurere XOrg men læs dog altid wiki-siden for det grafikkort du har for at tjekke op omkring evt. problemer.

Installation af XFce4
Installeres med (hvis man vil nøjes med det helt basale):

Kode:

pacman -S xfce4

Vær lige helt sikker på at dbus samt gamin bliver installeret ved brug af følgende kommando:

Kode:

pacman -S dbus gamin

Dbus giver sikkert en information om den allerede er installeret men Gamin er nok ikke installeret. Gamin er en videreudvikling af HAL som har været meget benyttet igennem lang tid. Fordelen ved gamin er dog især at den ikke kræver at blive startet i baggrunden men foretager det hele automatisk.

Installation af GDM
Installeres med følgende:

Kode:

pacman -S gdm

Opsætning
Ok vi skal nu have sat det hele op således det spiller. Først og fremmest skal vi lige tilføje dbus som en daemon der starter når systemet starter. Dette gøres på følgende måde:
1. Åbn filen /etc/rc.conf
2. Gå ned til linjen der begynder med "DAEMONS=("
3. Tilføj for enden af linjen "dbus" således det ser sådan ud:

Kode:

DAEMONS=(syslog-ng network crond dbus)

I stedet for at genstarte computeren kan vi starte DBus med følgende kommando:

Kode:

rc.d start dbus

Nu hvor DBus er startet op er det tid til at se efter om vi kan starte XFce4. Det er altid en god ide at gøre dette fra en ny bruger så sådan en opretter vi lige med kommandoen som starter en simpel guide:

Kode:

adduser

Følg guiden og husk som minimum at angive et brugernavn og en adgangskode.

Tryk nu Ctrl+Alt+F2 og log ind med din nye bruger her. Du skal nu gøre følgende for at konfigurere at du ønsker at starte XFce4 med startx:
1. nano .xinitrc
2. Tilføj i bunden af filen følgende:

Kode:

exec ck-launch-session startxfce4

3. Gem filen og kør kommandoen:

Kode:

startx

Hvis XFce4 starter op er alt gået godt. Vær opmærksom på at fonten ligner noget der er løgn men sådan ser tingene ud uden ordentlige fonts. Hvis XFce4 ikke starter op har vi en ny situation big_smile

Ok efter XFce4 er startet op skal du logge ud igen således vi kommer tilbage til terminalen. Log ud af TTY2 ved skrive:

Kode:

exit

Tryk nu Ctrl+Alt+F1 igen hvor vi vender tilbage til vores root terminal. Her skal vi nu forsøge at starte gdm op ved brug af følgende kommando:

Kode:

rc.d start gdm

Hvis gdm starter op så prøv at logge ind med din bruger og vælge xfce4-sesion som dit skrivebordsmiljø. XFce4 bør nu starte op.

Hvis du ønsker at have gdm til at starte automatisk ved boot kan jeg anbefale bare at tilføje gdm for enden af MODULES i din /etc/rc.conf ligesom du gjorde med dbus.

Slut kommentarer
Håber du kan bruge denne guide til noget. Jeg ved ikke om du vil til at geninstallere systemet eller hvad du gør men håber du kan bruge det til at få nogle tips og tricks til opsætning af din Arch Linux. Tingene er gjort lidt i hastværk så du må lige selv foretage research omkring opsætning af temaer osv. men det vil jo heller ikke være sjovt hvis jeg fortalte alt wink

Helg og lykke med det og du er selvfølgelig velkommen til at stille yderligere spørgsmål. big_smile

Administrator for Archlinux.dk

#27 08-11-2011 07:12:42

looop
Ny på Archforum
Registreret: 25-07-2010
Website

Tusind tak det vil jeg prøve, men syntes også det er det jeg har gjort.

Og når jeg skal indstille netværk skriver jeg bare eth0 som interface og resten lader jeg bare stå

Sidst ændret af looop (08-11-2011 07:21:16)

Mac OS X, Desktop BSD, Slackware 13.37 and Arch Linux

#28 08-11-2011 07:29:51

julemand101
Admin
Website

Yep det burde være nok eftersom det sætter netværket til DHCP. Men hvis du sætter netværket op under installationen så skrives indstillingerne automatisk ind i din rc.conf.

#29 08-11-2011 18:52:47

looop
Ny på Archforum
Registreret: 25-07-2010
Website

Jeg siger tusind tak - det hjalp

Mac OS X, Desktop BSD, Slackware 13.37 and Arch Linux

#30 08-11-2011 21:50:23

julemand101
Admin
Website

Det var så lidt. Jeg sætter tråden som løst. smile

Board footer