Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 26-12-2011 11:37:53

hhrik
Ny på Archforum
Registreret: 26-12-2011

ny bruger installation hjelp

hej jeg er en ny bruger og er ved at installere en arch linux på min virtualebox som jeg køre på en opensuse.
jeg har det problem med installeringen af jeg ved indtastningen af X -config /root/xorg.conf.new
får en sort skærm og ikke kan komme videre der fra "ctrl+alt+retur" giver ikke noget resultat så jeg må genstarte arch, og det giver det samme resultat sort skærm uden nogen kontakt eller hvidt hul i midten, jeg kan tilføje at jeg ikke fik nogen grafik driver installeret med pacman -S xorg-video-drivers. jeg ved ikke om det er der fejlen ligger. men lige nu vil jeg gerne have lidt hjælp til at komme videre med min installering

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 26-12-2011 15:16:29

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: ny bruger installation hjelp

Hej og velkommen til Arch Linux samt Archlinux.dk

Jeg vil meget gerne hjælpe dig men jeg har lidt svært ved det eftersom jeg mangler en hel del informationer for at kunne hjælpe. Først og fremmest vil jeg meget gerne vide hvilken guide det er du følger eftersom man ikke har skulle konfigurere xorg i over et år efterhånden og slet ikke på den måde som du gør det. Desuden så hemmer du din xorg.conf.new forkert hvis du endelig skulle gøre det på den gamle måde. Så derfor vil jeg gerne være helt sikker på hvor du har disse informationer fra således jeg kan hjælpe på den bedste måde. smile

Omkring du får sort skærm kan skyldes rigtig mange ting og oftest pga. driver problemer. Derfor vil jeg meget gerne høre hvad for noget hardware du har i maskinen. Hvis du ikke selv er klar over det så kør kommandoen lspci.

Og så lige en sidste ting. Prøv lige at gøre dit indlæg lidt mere læseligt med fx stort begyndelsesbogstav samt lige bruge en ordbog. Det gør tingene lidt nemmere.

Endnu engang velkommen. smile

Administrator for Archlinux.dk

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#3 26-12-2011 16:18:44

hhrik
Ny på Archforum

Ok og hej
manualen er denne her, jeg er nået til trin 2 hvor det begundte at gå galt
https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners'_Guide_(Dansk)

lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 915GM/PM/GMS/910GML Express Processor to DRAM Controller (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile 915GM/PM Express PCI Express Root Port (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) High Definition Audio Controller (rev 04)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 1 (rev 04)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #1 (rev 04)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #2 (rev 04)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #3 (rev 04)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #4 (rev 04)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB2 EHCI Controller (rev 04)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev d4)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801FBM (ICH6M) LPC Interface Bridge (rev 04)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) IDE Controller (rev 04)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) SMBus Controller (rev 04)
01:03.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG [Calexico2] Network Connection (rev 05)
01:04.0 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments TSB43AB22/A IEEE-1394a-2000 Controller (PHY/Link)
01:05.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8169 Gigabit Ethernet (rev 10)
01:07.0 RAID bus controller: VIA Technologies, Inc. VT6421 IDE RAID Controller (rev 50)
03:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon Mobility X700 (PCIE)

#4 26-12-2011 16:34:41

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Ok den danske guide står jeg slet ikke for og jeg ved at den ikke holdes opdateret. Følg i stedet denne guide:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide

Min anbefaling er at du starter helt forfra og følger den rigtige guide denne her gang. Hvis du har problemer med at følge en engelsk vejledning er jeg bange for at du bliver nød til at lære det eftersom langt det meste materiale er på engelsk når vi snakker Arch Linux. Du er selvfølgelig velkommen til at stille spørgsmål herinde hvis der er nogle detaljer du har problemer med. Jeg kan også komme på IRC hvis vi skal gå igennem en længere process.

Jeg kan se du har ATI grafikkort og det har jeg kun dårlige erfaringer med. Du kan prøve at installere open source driveren xf86-video-ati og se om den virker. Hvis ikke skal du ud i noget catalyst. Men gør det efter du har lavet en helt frisk installation baseret på den guide jeg linker til.

Administrator for Archlinux.dk

#5 27-12-2011 14:59:46

hhrik
Ny på Archforum

ok det prøver jeg

Board footer