Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 29-02-2012 16:20:39

Elmer_F
Periodisk poster
Registreret: 25-06-2011

Linux på Clevo og ATI 6990m

Hej.

Jeg roede med lidt linux for et lille år siden, men nåede ikke så langt.
Jeg overvejer nu at købe ny bærbar.
Er der nogen erfaringer med clevo-maskiner?
En jeg undersøger er denne:

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispc … notevision

Grunden til at jeg ser på en maskine i denne kalibrer er ikke at jeg er hardcore-gamer, men at jeg godt kan lide at game, og måske er heldig at have en dertil stærk pc flere år frem. (de skulle have ganske gode display's)

Men den er lidt af en energisluger, og har også den nødvendige køling der skal til når den arbejder, derfor tiltider støjende.

Hvad er mulighederne med linux på clevo-maskinerne, og ati's 6990m gpu?
Ved fra min gamle asus, at køre jeg i windows, køre blæseren hele tiden, også gerne i op i høje omdrejninger. Men booter jeg på en gentoo (undskyld :-) image, køre blæseren til tider slet ikke, og det lader ikke til at computeren bliver varm.
Ville det være muligt at udnytte linux, og lave en light installation til surfing, notat, tekstbehandling og måske musik/film, der trækker mindre på resurserne med bedre batteri-tid og dermed holder behovet for køling og støj nede?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 02-03-2012 13:34:35

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Linux på Clevo og ATI 6990m

(beklager det sene svar men jeg kan garantere dig for at da jeg så dit indlæg var jeg for syg til at give et godt svar)

Jeg har ikke ret gode erfaringer omkring AMD/ATI grafikkort og slet ikke når vi snakker bærbare computere og overhovedet ikke når vi snakker om bærbare AMD/ATI grafikkort i bærbare. smile

Nu ved jeg ikke hvad hardware der var i din gamle ASUS maskine men typisk så bruger grafikkortet ikke vildt meget strøm hvis du barer kører en desktop og driverne er i orden (det vil sige at driverne kan justere clocken på grafikkortet). Det ved jeg Nvidia kan med deres lukkede drivere på Linux samt Intel's egne integreret grafikkort (begge løsninger kører jeg selv med). Intel er med deres Sandy Bridge CPU arkitektur blevet rigtig gode til at spare på strømmen og skalerer godt således at den også kan trække noget når det endelig skal være (og derved også trække strømmen ud af dit batteri).

Derfor er det vigtigt at forstå at hvis du installere en ren Arch Linux uden noget gøgl så vil computeren blive meget varm da CPU (og måske GPU) vil køre på fuld tryk. Dette er dog langt fra sikkert eftersom Intel igen har været så smarte (de ved åbenbart godt mange ikke installere strømstyring) at lave således at CPU'en selv kan tjekke om den bliver brugt og selv spare på strømmen. Jeg vil dog uanset hvad anbefale at få installeret og sat cpufreq op (tjek Arch wiki'en) således du kan sætte bærbaren i strømbesparelse således at du kan sætte den til altid at bruge mindst mulig strøm.

Omkring grafikkortet må du lige selv søge lidt men jeg nægter at tro at AMD/ATI grafikkort ikke kan sættes til spare på strømmen under Linux men eftersom der findes flere forskellige drivere til AMD/ATI kort må du lige søge efter den bedste.

Du skriver at du vil lave en letvægtig Linux maskine. Tjo, jeg skal dog ikke garantere at Linux vil bruge mindre strøm af den grund. Der er desværre sket den uheldige tendens at driverne til Windows er langt bedre hvad angår strømstyring og mange bærbare derfor bruger langt mindre strøm under Windows. Dog ved jeg også at man nok vil kunne få en langt bedre batterilevetid hvis man vælger at gå lidt til buds i opsætningen. Her kan jeg så anbefale at du udvælger dig en meget letvægtig desktop som grundlag for din letvægtsopsætning. Ikke så meget fordi jeg tror at gnome eller kde tager mere på batteriet men fordi du ganske enkelt har mere styr på hvad for nogle baggrundstjenester der kører i baggrunden og fordi du kan nøjes med langt mindre.

Administrator for Archlinux.dk

#3 02-03-2012 14:44:54

Elmer_F
Periodisk poster

Jeg vælger at tro på dit ord, og dit svar er værd at vente på, så det er helt ok ;-)

Problemet med driverne er vel, at der er kommet fokus på strømbesparelse, og de derfor putter mere energi i det, af kommercielle grunde, og det tager lidt fokus fra linux...
Men muligheden for at bruge den indbyggede gpu, er vel stadig afgørende for at man kan få en god besparelse, eller når kan man nå næsten ligeså langt med en fornuftig styring af det dedikerede grafikkort?
De store modeller jeg har set på, bruger typisk ikke sandy-bridgens gpu. Tager jeg fejl, når jeg har forstået at gpu'en fysisk er bygget sammen cpu'en i sandy-bridgen, mod at man førhen placerede den på bundkortet i southbridgen???
En sælger mente at der slet ikke var en fysisk hd3000 i deres store i7-bærbare!!!

Men vil jeg have glæde i at bruge linux, er det ikke nogen skam til at vælge nvidia, kan jeg næsten forstå. Har overvejet denne model også:

Da det måske minder lidt mere om en bæbar, end den tidligere nævnte.
Ville det være et godt udgangspunkt, hvis man også ville have muligheden for evt. at springe delvis over på linux?

#4 02-03-2012 15:16:25

julemand101
Admin
Website

Ok jeg tror du misforstår noget omkring Sandy Bridge. Sandy Bridge er den seneste arkitektur fra Intel til deres CPU'er i serierne i3, i5 og i7. Udover en masse nyt omkring strømstyring og højere performence så har de også indbygget GPU (i en i7 er det et HD3000). Det er ikke fordi det er noget vildt grafikkort men det er skam udmærket hvis man ikke har det store gaming behov (kører fx fint Minecraft på et ok niveau samt en række 2D spil).

Eftersom du ikke kan købe en CPU fra Intel uden det indbygget grafikkort er de fleste bærbarproducenter ved at udnytte dette ved at give muligheden for at skifte mellem at bruge et dedikeret grafikkort og så det integreret grafikkort. Denne teknik kaldes ved Nvidia for Optimus men ved ikke om AMD/ATI har et navn for det. Jeg har selv en bærbar med Nvidia Optimus og det fungerer ret godt på Windows hvor driveren automatisk sætter fx et spil til at køre på på det dedikeret grafikkort uden du oplever noget skift.

Men der er dog nogle uheldige ting ved Optimus endnu og det er i høj grad den manglende Linux support. Jeg har læst mig lidt frem til at der arbejdes stadig på det. Problemet er at det ikke er helt simpelt at bygge drivere der skal kommunikere med andre drivere (i dette tilfælde skal Intel og Nvidia driverne snakke sammen) og der var også en periode på Windows hvor der var nogle meget obskure problemer hvor du skulle hente specielle drivere der indeholdt specielle drivere til både Intel og Nvidia til specifikke grafikkort sammenhænge (heldigvis er den slags efterhånden fortid).

Så hvad gør Linux brugere? Nu ved jeg ikke om det er noget der gælder alle bærbare men på min Lenovo ThinkPad T520 kan jeg inde i BIOS vælge mellem 3 indstillinger: Optimus, Dedikeret eller Indbygget grafikkort. Nu har jeg ikke installeret Linux på den bærbare men hvis jeg gjorde dette kan jeg derved vælge inde i BIOS specifikt hvad grafikkort jeg ønsker at bruge men det er ikke nogen speciel fleksibel løsning og da Nvidia kortet ikke er specielt strømbesparende at have kørende konstant (hvorfor bruge penge på at udvikle et strømbesparende kort der kun tændes når du vil game?) så vil jeg nok nøjes med de indbygget Intel kort. Det gør nu heller ikke så meget ved mig da det nu engang er en ThinkPad som stort set ikke kan game alligevel (man kan spørge sig selv hvorfor pokker de smider et Nvidia business kort i maskinen med næsten samme performence som det Intel Onboard).

Altså nu ved jeg ikke hvad dine gaming behov er men jeg synes klart bedre om Nvidia maskinen men du må lige undersøge hvordan status er på Nvidia Optimus og Linux. Jeg mener der er et projekt der hedder Bumblebee der gør at du kan udnytte Optimus lidt bedre men jeg har ikke set på projektet i lang tid. Fordelen ved Nvidia maskinen er helt klart prisen men også at jeg synes langt bedre om deres drivere (primært de lukkede og deres konfigurationsværktøj). At ydelsen så nok er en del ringere er selvfølgelig et minus (har ikke undersøgt hvor stor forskellen er) men i min verden gamer man også bedst på en stationær (hvis man skal se på hvor mange penge man bruger vs hvor meget ydelse man får).

Og nå ja, at den billige bærbar kommer med en SSD disk skulle vidst også være temmelig udmærket. smile

#5 02-03-2012 17:32:13

Elmer_F
Periodisk poster

Det er netop som du skriver i de første punkter, at jeg har forstået det, med den søgen jeg har lavet. Men det var bare ikke det xnb-manden skrev. Men de folk ved jo ikke nødvendigvis altid voldsom meget om detaljen i det de sælger. Og ligenetop pga. sandy-bridgens indbyggede og mere strømbesparende ganske fine hd3000 GPU, har jeg forsøgt at finde ud af, om man manuelt som du beskriver det, kan gå ind i bios og vælge hvad for en gpu computeren starter op med. Jeg er ikke hardcore gamer, så derfor er en bærbar fin til mig. Og der hvor jeg får mest ud af at spille, er når jeg sidder ude ved en kammerat, og spiller et eller andet co-op, det er let med en bærbar. Så var det jo fint, kunne man i bios'en vælge gpu, og slå 6990m gpu'en til og imponere kammeraten lidt ;-)
Men måske hvis jeg skriver til Clevo, at de kan fortælle mig det. Tror dog jeg er gået fra det skrummel. Men jeg tror nogenlunde mer-ydelsen svare godt nok til merprisen, den levere måske lidt mere.
Det er en hybrid drev der ligger deri, bestiller den nok uden drev, skulle det blive den, da der er kommet en med 8Gb. Man bestemmer ikke selv over ssd-delen, sen lagre automatisk et billede af det hyppigste anvendte data, på ssd delen som jeg forstår det. Så den Halvere opstartstiden på styresystem og diverse programmer. Har fået meget gode anmeldelser. Jeg er ikke klar til at betale mere end det dobbelte for ssd.

Men det næste spørgsmål melder sig jo så, skal man bide tænderne sammen og vente på ivy-bridgen med hd4000 gpu, eller får man mere for pengene med en sandy-bridge nu, hvor de er ved at tømme lagret?

Er også stødt på den bumblebee, det må jeg undersøge nærmere. ATI kalder deres "AMD Dynamic Switchable Graphics" men det ligger vist på et niveau mellem forløberen for optimus , og så det optimus der næsten køre godt nu.

#6 02-03-2012 17:36:50

julemand101
Admin
Website

Jeg har et par kunder jeg lader vente til Ivy-bridge og Nvidia's næste generations grafikkort netop fordi det er meget ukendt om hvor meget mere ydelse der kommer der og de kan godt vente lidt endnu. smile

#7 02-03-2012 17:40:23

Elmer_F
Periodisk poster

Man skal jo slå til på det rigtige tidspunkt ;-)
Kommer de som oplyst i april, tror du så ikke man skal regne med at vente 3-6 mdr. før de er i en anstændig pris?

Har ikke rigtig kunne finde ud af hvad Nvidia er på vej med, har du nogle liks?

#8 02-03-2012 17:45:00

julemand101
Admin
Website

Har ikke lige nogle links men alt vi ved omkring Nvidia er baseret på rygter skabt af Nvidia så alt er endnu uklart. Rygterne siger at det bliver noget temmelig voldsomt noget der bruger langt mindre strøm end vi har set før. Det samme er gældende for Ivy Bridge.

Det er højst sandsynligt korrekt at der kommer til at gå nogle måneder før priserne kommer på et anstændigt niveau men jeg vil gerne se hvad det er vi kan forvente i fremtiden og derefter vurdere om jeg skal vælge Sandy eller Ivy.

#9 02-03-2012 18:05:00

Elmer_F
Periodisk poster

Ja det gør de vel, men det er vel bare et spring som fra Nehalem til Sandy...
Læste denne test forleden, og det er jo på et par af de tunge drenge. Det ser ud til at det er HD-Graphics der virkelig vinder på det. Men det er vel mere beskeden, når vi ser på de mobile processor... En sand vinding kan selvf. være at de er mere strøøkonomiske.

http://www.tomshardware.com/news/Benchm … 14144.html

Køber du maskiner ind til folk, eller hvad er det for nogle mennesker der venter, må man være så fræk at spørge?;-)

#10 02-03-2012 18:15:36

julemand101
Admin
Website

Det er bare min kusine og min moster der skal have nogle maskiner. smile

Og ja det er mest med hensyn til strømforbrug jeg venter. Er rigtig glad for min desktop og laptop med Sandy Bridge eftersom de ikke behøver ret meget køling i tomgang og støjer derfor meget lidt. Men det kan godt blive endnu bedre. smile

#11 02-03-2012 18:29:00

Elmer_F
Periodisk poster

Ahh... Den har jeg også været udsat for.
De ville jo sikkert kunne klare sig langt med ivy alene.

Havde en linux oplevelse med en maskine jeg købte til min mor. Lenovo med i3 cpu, hd3000.
Nyder jo lige at prøve at smide en tilfældig linux-dist out of the box, får jeg en ny maskine mellem hænderne, for lige at se hvor godt det klare sig.
Det var Mint jeg prøvede af. Men da jeg bootede ind i Mint, gik maskinen fuldstændig ned i omdrejninger, på randen til at fryse. Jeg genstartede den i windows, og grafikken gik fuldstændig i smadder, og den frøs. Jeg genstartede igen i windows, og derfra var der ikke nogle problemer med den, lige bortset fra en lodret streg af pixels ned over skærmen, der var gået død, eller lyste gråt tror jeg!!!
Jeg skyndte mig selvf. at lave en DOA på den, og fik en ny, som jeg holdt langt væk fra linux. Prøvede dog endnu engang med den defekte maskine, nu med lubuntu, tror jeg det var. Det kørte fremragende. Satte jeg en ekstern skærm til, var der i øvrigt ingen grafikfejl. Det virkede til måske at være den interne 'vga-udgang' der var problemet.
Er der noget man skal være opmærksom på, driver mæssig, når man leger med de forskellige dists., eller er det kun hardware fejl der kan kaste dig ud i sådanne katastrofale følger?

#12 02-03-2012 19:08:20

julemand101
Admin
Website

Uanset hvilket OS du smider på maskinen skal den ikke blive så mærkelig som du oplevede. Det har helt sikkert været en hardware fejl.

Det eneste du skal være opmærksom på er bærbare hvor blæseren er softwarestyret. Her kan visse Linux opsætninger som standard slå blæseren fra hvilket resulterer i maskinen bliver temmelig varm. Dog er computere i dag lavet så smarte at hvis temperaturen bliver meget høj så clocker den ned så den bliver ustyrlig langsom hvilket lyder som det der skete ved dig. Dette sker for at undgå at CPU'en netop brænder sammen. Hvis det ikke løser temperaturproblemerne så slukker computeren ganske enkelt uden nogen advarsel. Det er vigtigt at understrege at alt dette sker FØR temperaturen når de grader at maskinen tager skade.

Problemet med skærmen virker så meget som om grafikkortet ikke kunne tåle temperaturerne men at computeren ikke reagerer på voldsomme temperaturer er direkte en hardwarefejl fra producenten da maskinen skal lukke ned automatisk inden den slags skader. Men tjek altid første gang du roder med en Linux installation om blæseren er startet og hvis ikke så søg hjælp på distributionens specifikke forum. Ofte kan problemet nemt løses ved at tilføje "noacpi" til kerne parametrene ved boot.

Det underlige er så at du fik problemer med Lenovo maskinen men du skriver så ikke om det er en ThinkPad. ThinkPad er ret kendte for at have god Linux support og plejer at være bygget ordentligt således den slags problemer du oplevede ikke forekommer. Men maskinen kan selvfølgelig være dårlig.

Men når du har med en ny maskine at gøre og du skal til at rode med Linux så start ALTID med at lave en ramtest! Det kan ikke siges nok gange hvor vigtigt dette er. Det er hamrende irriterende at stå med et komplet Linux system og så derefter opdage at hukommelsen er korrupt. Derefter er det vigtigt at tjekke om harddisken er i orden!

Og så lige omkring mine familiemedlemmer så gamer min kusine ret meget så det skal være en gamer spand og min moster skal have en gamer computer til hendes børn. Så de kan nok ikke klare sig med Ivy alene. big_smile

#13 02-03-2012 19:29:24

Elmer_F
Periodisk poster

Nej jeg fornemmede inderst inde, at jeg nok havde rodet mig ud i noget, jeg ikke skulle have rodet mig ud i, med mine forventninger til ivy-bridge'en.
Snakker vi Nvidia, er det vist den der hedder kepler, du referere til? Rygterne siger marts, dog var det for en stationær model jeg så. De snakker om en merydelse på 10% som jeg forstår det. Det er jo nok spørgsmålet hvornår man virkelig kan hente noget på laptop-siden. Skulle det ikke lige igen, være en bedre strømøkonomi, som du snakker om:

http://www.cpu-world.com/news_2012/2012 … rface.html

Hvordan er det med Asus og linux. Clevoen er jeg lidt lun på, fordi det "bare" er en bærbar, uden ekstra funktioner, uden styresystem, så man selv kan bestemme hvad man vil med den. En anden maskine jeg har set på er denne asus, igen fordi den har gt 555m kortet, der lige kommer op og blander sig i class 1 gamer laptops:

http://www.edbpriser.dk/baerbar/asus-n5 … 65124.aspx

#14 02-03-2012 19:38:17

julemand101
Admin
Website

Kepler vil nok have en hel del mere end blot 10% ydelse. Nogen medier har været oppe og snakke 45-64% mere ydelse en nuværende generation men det er rygter og der er ingen der har haft fat i en kepler endnu. Det eneste Nvidia har sagt er at de ikke er imponeret over hvad AMD er kommet med og det kan jo sagtens bare være spin. Så at en anden artikel siger 10% er ikke mere rigtig eller forkert da de heller ikke aner noget som helst. Men det er korrekt at der går længere tid endnu før der kommer noget til bærbare og derfor tror jeg heller ikke du skal vente. Men da jeg skal bruge to stationære venter jeg altså. smile

Jeg ved ikke noget omkring Asus og Linux men få undersøgt hvad producent og model det trådløse netkort er da der stadig er enkelte der ikke er understøttet der. Det er det eneste hardware der vil give dig problemer med mindre du synes medie-genvejstaster er yderst vigtigt.

#15 02-03-2012 19:49:23

Elmer_F
Periodisk poster

Ha Ha. Ja selvfølgelig stationær. Bærbar er det eneste der fiser rundt i hovedet på mig lige nu, så jeg er overbevist om at siger man computer, mener man laptop ;-)

Tror kun det er sådan noget som medie keys jeg har set der typisk er problemer med, når jeg læser om de forskellige Asus modeller. Det jeg måske har savnet, i mit forsøg på køre linux på min gamle laptop, er at få funktionen med at switche mellem intern og ekstern skærm med genvejstast, til at virke. Det er lidt tungt at skulle igennem driver software hver gang.

Hvad siger du til at rode med linux i virtual box. Kommer jeg til at stille mig selv udfordringer jeg var bedst foruden, så det måske er bedre at have adgang til en ekstra fysisk computer når jeg arbejder med linux, og så sørge for at køre en dual boot?

#16 02-03-2012 20:12:50

julemand101
Admin
Website

Det eneste du skal være opmærksom på ved VirtualBox er at fx Arch Linux har langt flere problemer hvad angår drivere når den kører i en virtuel maskine. Så lad vær med at sammenligne din oplevelse med Linux når den kører inde i en VM. Desuden så tror jeg ikke på at man gør et seriøst forsøg med Linux hvis man kører det i en virtuel maskine da man nemt har tilbøjelighed til at skifte væk fra den hvis der er noget der driller eller man lige skal bruge sin browser.

Desuden så virker 3D understøttelsen rigtig dårligt så lad vær med at forvent den slags. VirtualBox er fint nok hvis du lige vil undersøge hvordan installationsprocessen er men lad vær med at tro at du får samme slags system og lad især vær med at tro at Arch Linux er ustabilt bare fordi VirtualBox driveren får det til at crash (er sket ved mig og derfor holder jeg mig kun til TTY'er i Arch maskiner der kører inde i VirtualBox).

Det med at skifte skærm med tastaturgenvej er ikke noget jeg selv bruger så det kan jeg ikke lige svare på.

#17 02-03-2012 20:21:44

Elmer_F
Periodisk poster

Jeg takker for støtten, jeg vender tilbage, hvis/når jeg kaster mig ud i noget.

Det var i øvrigt en ideapad, ikke en thinkpad, er måske deres lidt billigere modeller ;-)

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#18 01-05-2012 11:05:03

Elmer_F
Periodisk poster

Valget kunne komme til at stå mellem disse to:

http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-N56V … 28167.html

mm-vision er jo fristende, da det jo ikke er en 'bloated', men et råt system man selv er herre over;-)

En maskine som Asus n56, kommer jo med B&O-Ice-Power lydsystem. Der er i forgængeren n55 som jeg har forstået det, har specielt software der styre lyden. Der er tilsluttet en ekstern sub, med et dertil egnet stik.

Kan det blive et problem med disse ekstra features, når man roder med linux, eller er det måske bare funktionen af nogle få ekstra knapper, der kan blive forskellen mellem de to maskiner?

(Ved at de sælger clevo i Sverige, med ubuntu pre-installeret)

Sidst ændret af Elmer_F (01-05-2012 11:06:15)

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#19 01-05-2012 11:15:01

Elmer_F
Periodisk poster

Der er eksempelvis en her der har problemet med sub'en, kan jeg se. Ikke at det er afgørende om man har den til at fungere, man bliver nok alligevel træt af at slæbe rundt på den ;-) Men i brede træk, var det jo rart at man stod med en nogenlunde medgørlig maskine:

https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=130547

#20 02-05-2012 10:29:04

julemand101
Admin
Website

MM-vision maskinen har NVidia Optimus hvilket der godt kan være nogle problemer ved hvis du vil udnytte det. Man plejer dog at kunne gå ind i BIOS og sætte hvilket grafikkort den skal bruge hele tiden hvilket godt kan være bøvlet for nogen. Jeg tror også ASUS maskinen har samme teknologi selvom de ikke lige skriver det (det vil være underligt ikke at have Optimus i dag).

Der findes Bumblebee projektet hvor man forsøger at få det til at virke men har aldrig rodet med det. Det nemmeste er at lave noget dual boot hvor du så i Linux kun har adgang til Intel grafikkortet som er udmærkte kraftigt nok til meget simple spil. Hvis du så vil spillere mere hardcore så kan du boot op i Windows der har fuld adgang til begge grafikkort.

Hovedproblemet ved kun at køre med NVidia grafikkortet er batterilevetiden og måske også varme. Computeren vil bruge en del mere strøm da grafikkortet højst sandsynligt ikke er designet med henblik på at køre ved 2D applikationer.

Omkring den Bass højtaler så har jeg ingen ide om det. Jeg har ligeledes ikke nogen ide om kvaliteten af MM-Vision computere men vil meget gerne høre om dine erfaringer hvis du ender med at købe den. Den virker dog temmelig kraftig til prisen så det eneste jeg ville være bekymret om er hvorvidt maskinen er holdbar.

#21 02-05-2012 14:33:52

Elmer_F
Periodisk poster

Bumblebee har vi været inde på, og har også læst lidt om den. Tror måske det er et spørgsmål om hvor 'intelligent' den er i forhold til optimus, men det at bestemme over hvad kort der er aktiv i linux, fra linux, skulle være muligt. Det er planen at køre dual boot, til de spil der er krævende, og det er egentlig ikke det jeg er så bekymret omkring.
Clevo tror jeg er er mærke under udvikling, og de går også efter gamer markedet. De får også mere og mere ros for deres køling, men er dog stødt på nogle smuttere ind imellem, med folk der har været uheldig med deres maskiner, men ellers er folk generelt rosende, hvis ikke meget positive.
Men kan næsten forstå du er mere tryg ved Asus, må også tilstå at min 4 år gamle Asus taler varmt for sagen;-)

Det der er min bekymring er mere om der er software afhængige hardware de specifikt har udviklet til windows, som kan skabe problemer. Er det blot nogle få genvejstaster der ryger i svinget går det jo nok.

En anden ting jeg er stødt på, er beskrevet problemer med SSHD'er. Specifikt seagate momentus xt. Noget med at større filer er blevet korrupte, mest i forbindelse med virtual-machine's, tror jeg. Det er jo en funktion på hd'en der gør at den spejler mest hyppigt anvendt data, på den indbyggede 4gb ssd-disk. Har du kendskab til de drev?

#22 02-05-2012 14:42:04

Elmer_F
Periodisk poster

Må også lige høre, nu jeg ved at du har fulgt med i udviklingen at de nye chip. Det lader ikke til at ivy helt er hvor den skal være endnu, lidt varme problemer og noget. Men den er vel stadig at fortrække, er den ikke, ikke mindst for hd4000?

http://www.cpu-world.com/news_2012/2012 … s_hot.html

Når de snakker om overclock er et problem, så snakke vi ikke i-processorens alm. turboboost?

#23 02-05-2012 18:21:39

julemand101
Admin
Website

(har ikke glemt dine font problemer men er ramt af sygdom så orker ikke ret meget)

Omkring min usikkerhed om MM-Vision maskinen er det blot at jeg ingen erfaringer har med dem. Derimod har min bror en glimrende ASUS maskine jeg ved han er glad for (bortset fra harddisken vidst er temmelig langsom men det kan jo rettes nemt).

Omkring hardwaren og Linux kompatibilitet så står der ikke nok information ved nogen af computerne til jeg kan sige det med sikkerhed. Det helt store problem er jo som altid det trådløse netkort hvor du næppe vil få problemer hvis det er Intel der har lavet det. Men ingen oplyser producenten af netkortet.

Hvis du er bekymret for den hybrid SSD disk er jeg helt sikker på at du kan kontakte MM-Vision for at høre om i kan lave en aftale omkring en alm. harddisk. Alternativet er at du betaler lidt mere og får en 120 GB ren SSD disk men der er selvfølgelig ikke ret meget plads i forhold til en alm. harddisk. Jeg stoler personligt ikke nok på SSD diskene endnu så jeg ville tage den alm. harddisk og så sørge for regelmæssig backup (jeg skal desuden bruge en del plads til virtuelle maskiner så det bliver sku for dyrt med en SSD der er stor nok big_smile).

Med hensyn til Ivy Bridge følger jeg løbende udviklingen men så vidt jeg kan forstå så whiner folk i øjeblikket om at Intel har sagt at drifttemperaturen er højere og derved nok møg for dem der vil overclock deres maskiner. Jeg har ikke selv tænkt mig at overclock mine maskiner og jeg synes kun det er positivt hvis Intel sælger deres CPU'er der er tættere på den performence den faktisk kan holde til. I mine øjne giver det fx ingen mening hvis Intel udgiver en CPU der ikke er ret kraftig men som kan overclockes vildt meget. Det siger jo bare at Intel sælger en CPU uden den udnytter sit eget potentiale. Desuden så er overclokere jo komplet ligeglade med hvor hurtig CPU'en er men ser kun på hvor mange procent mere ydelse de kan presse ud af det de køber.

Omkring Turboboost så har det ikke noget at gøre med overclocking. Det går derimod ud på at hvis CPU'en kan se at du kun bruger få af kernerne så kan den lukke ned for resten og "overclock" dem der bruges og på den måde give lidt ekstra hastighed. Set ud fra et temperaturmæssigt synspunkt burde det ikke gøre nogen forskel. Du vil dog altid kunne få en koldere CPU ved at installere strømstyring der kan sørge for at lukke CPU ned eller clock den ned når den ikke bruges.

Men Ivy Bridge er klart at foretrække for deres HD4000 som lyder lovende og den er på ingen måde ringere end Sandy Bridge. Desuden er der også lidt andre features som er spændende at se på som fx forbedret Quick Sync hvor du kan smide video encoding over på CPU'ens indbygget GPU og opnå en kraftig hastighedforøgelse. Men eftersom jeg ikke ejer en Ivy Bridge har jeg ikke tænkt mig at undersøge den slags små fornøjelser vildt grundigt. big_smile

#24 02-05-2012 18:53:20

Elmer_F
Periodisk poster

Jeg har selv været ret sløvet af en næse-hals-ting kombineret med pollen, så foretager man sig kun det hjernen ikke skal så højt op i omdrejninger for;-)

Jeg er ret lun på sshd, da jeg syntes at det er en fantastisk ide, at man lige smider lidt kul på det data der er hyppigt anvendt, og den skulle jo egentlig også køre med linux, så der bliver nok gjort et forsøg, medmindre det da bliver asus, så skal jeg da have en aftager for en ekstra hd;-)

Men tak for afklaringen omkring IVY. Det var lidt hvad jeg havde fundet frem til, men der bliver selvf. gerne fremhævet fejl, når man skal have noget at skrive om. Og jeg bruger heller ikke tid på oc, tror nok en i7'er er hurtig nok til mig ;-)

Fandt en større hd, og smed i min søsters hp. Så nu er jeg startet helt forfra, og løbet ind i en masse andre udfordringer, så jeg skal nok få tiden til at gå, til du er oppe igen ;-)

God bedring.

#25 02-05-2012 20:29:57

julemand101
Admin
Website

Mange tak. Du skriver bare hvis der er spørgsmål. Jeg vil svare på dit font problem så hurtigt jeg nu lige kan. wink

Board footer