Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 17-04-2012 17:41:27

Elmer_F
Periodisk poster
Registreret: 25-06-2011

[LØST] Kan ikke finde 'cpufreq'!!!

Hej.

Har tidligere snakket om strømstyring på min bærbare, og blev gjort opmærksom på at jeg på et nyt system, som noget af det første, skulle sætte cpufreq op.
Jeg er ikke sikker på jeg overhovedet har den installeret. Jeg har opdateret mit system, og forsøger mig nu med wiki-posten 'CPU Frequency Scaling'.
Hvordan finder jeg i første omgang ud af, om jeg overhovedet har cpufreq på min maskine? Den syntes at mangle...
Kan hente de andre pakker beskrevet, men kan ikke rigtig finde noget på cpufreq.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 17-04-2012 18:47:19

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: [LØST] Kan ikke finde 'cpufreq'!!!

Det er pakken cpufrequtils du skal have installeret:
http://www.archlinux.org/packages/extra … frequtils/

Pakken kommer med følgende brugbare kommandoer:
cpufreq-set
cpufreq-info

Den vigtigste er nok i første omgange cpufreq-info som du kan bruge til at se status på processen hvad angår strømstyring. Her kan du blandt andet se hvilken plan den kører efter og om den er skaleret ned. Følg følgende guide og du vil være godt med (tror også det var den du havde fundet før men der står altså hvad pakken hedder så du har nok ikke læst den igennem godt nok) big_smile:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Cp … ufrequtils

Administrator for Archlinux.dk

#3 17-04-2012 21:02:20

Elmer_F
Periodisk poster

Jep... Det er den jeg er i gang med, men syntes ikke helt jeg kunne få min maskine til at gøre det der stod i WIKI. Jeg giver det et forsøg igen i morgen, med friske øjne, måske det løser problemet. Men nu ved jeg at jeg formegentlig ikke mangler at hente nogen pakker...

#4 17-04-2012 21:21:38

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Skriv hvis der opstår problemer og skriv så gerne hvad fejl du har og hvad det præcist er du ønsker. På den måde er det nemmere at hjælpe. smile

Administrator for Archlinux.dk

#5 18-04-2012 13:12:26

Elmer_F
Periodisk poster

':: cpufrequtils and cpupower are in conflict.' var hvad den skrev da jeg forsøgte at gen-hente cpufrequtils. Det går nu op for mig, at cpu power og cpufrequtils IKKE skal arbejde sammen;-) Nu vil den æde mine kommandoer. Jeg giver æren til julemandens henvisning til det samme dokument som jeg var i gang med, og lidt mine nu frisker øjne ;-)

Board footer