Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 18-04-2012 13:53:53

Elmer_F
Periodisk poster
Registreret: 25-06-2011

Fordeling af 512mb delt ram...

Jeg sidder og tager mine første spæde ARCH-steps på min søsters hp pavilion dv2000.

Den har 512mb ram, som den skal dele med grafikkort. I bios kan jeg dedikere 32, 64 eller 128mb til grafik. Når det lykkedes mig at få X en desktop op og køre, hvad er så den fornuftige fordeling?

Maskinen skal køre så frisk den kan, når der surfes, og køres kontor programmer. Men den skal også kunne afspille en film om muligt.

I den er der:
1600MHz AMD Turion x64 (2x800MHz formoder jeg) 2X512 L2
NVIDIA GeForce Go 6150 graphics

Har det nogen effekt på systemet i alt almindelighed, når jeg ændre på ram fordelingen i bios, eller skal man tage højde for noget der?

Jeg har valgt at installere 64bit ver. som guiden anbefaler (x86_64 udgaven), er det det rigtige valg til et ældre system?

Hvad for en desktop, skal jeg prøve kræfter med, når jeg går efter udsende ikke skal være for meget på bekostning af ydelse?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#2 18-04-2012 15:44:00

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Fordeling af 512mb delt ram...

Så vidt jeg lige kan se så burde dit kort lige præcis understøtte PureVideo som gør det muligt at få grafikkortet til at håndtere en del af video decoding. Dog er det begrænset til MPEG2 og derved DVD-film hvilket man så godt kan diskuttere hvor nyttigt det er (kræver ikke ret meget at decode på CPU niveau) men det er da et forsøg at lege med.

Dog kræver operationer på grafikkortet som PureVideo at grafikkortet har en del ram. Derfor ville det ikke undre mig at den kræver de 128 MB ram for at kunne decode video. Her er så spørgsmålet om det er værd at ofre så meget hukommelse blot for at grafikkortet engang imellem kan stå for at decode trivielle MPEG2 filer som der ikke er ret mange af mere...

Desværre kan jeg så se at VDPAU ikke understøtter kortet hvilket er det der gør at du kan bruge det på Linux. Det kræver nemlig at din kort som minimum implementere 2. generation af PureVideo. Så konklusionen må her være at hvis du skal rode med video filer kan du lige så godt nøjes med 32 MB ram til grafikkortet. Listen over grafikkort og hvad de understøtter af PureVideo kan ses her (de skal minimum have VP2):
http://en.wikipedia.org/wiki/PureVideo_ … HD.29_GPUs

Jeg har selv fornøjelsen af at have haft en bærbar der kunne smide H.264 video decoding direkte på grafikkortet og det var skønt at se ens CPU på 1% forbrug mens der blev spillet en film i 1080P. smile

Men om svar på dine spørgsmål er følgende:
Når det lykkedes mig at få X en desktop op og køre, hvad er så den fornuftige fordeling? og
Hvad for en desktop, skal jeg prøve kræfter med, når jeg går efter udsende ikke skal være for meget på bekostning af ydelse?
Jeg ville personligt vælge 32 MB ram og forsøge at se hvordan det kommer til at køre. Samtidig ville jeg så vælge ikke at bruge en desktop der kræver hardware acceleration som fx de nyeste GNOME og KDE udgivelser eftersom disse nok vil kræver 64 eller 128 MB ram. Eftersom din bærbar i forvejen ikke har vildt meget hukommelse vil GNOME og KDE nok være overkill hvis du er nød til at trække 128 MB ram væk pga. grafikkortet.

Derimod skal du vælge en desktop som er noget mere letvægtig og som ikke tager alt hukommelsen. Nu kommer dette valg så helt an på hvad type desktop du bedst kan lide at rode med og hvor avanceret du er. Fx foretrækker jeg en desktop ved navn wmii der er en tilling wm og meget letvægtig. Desværre er udviklingen mere eller mindre stoppet så jeg skal lige tjekke alternativer en dag.

Den mest letvægtige desktop jeg har set (og som også er brugbar) må dog være dwm. Dwm er definitionen på letvægt eftersom du ikke engang kan konfigurere det med en konfigurationsfil men skal derimod definere opsætningen i en header fil som inkluderes med dwm når det kompileres:
http://dwm.suckless.org/

Det er lavet af de samme som wmii og er desuden også en tilling wm. Hvis man derimod ikke er til tilling wm's og ønsker en letvægtig desktop kan du prøve at se på lxde der efterhånden er blevet ret godt:
http://lxde.org/image_galleries/screenshots

Ellers kan jeg også anbefale OpenBox hvis man ikke er til tilling wm men stadig ønsker at rode med opsætning af sin desktop. LXDE er faktisk en modificeret OpenBox opsætning med paneler osv.

Jeg ved godt mange siger at xfce er letvægtig men jeg synes ikke rigtig man kan kalde den letvægtig længere. Du kan prøve den og se hvordan det kører men jeg synes der findes bedre vinduesystemer der tilbyder bedre muligheder for justeringer. Samtidig er jeg ikke vild med at have min desktop til at være et kæmpe system som jeg ikke føler jeg har kontrol over.

Har det nogen effekt på systemet i alt almindelighed, når jeg ændre på ram fordelingen i bios, eller skal man tage højde for noget der?
Altså du mister jo systemhukommelse når du roder med det til fordel for at grafikkortet så får mere hukommelse. Jeg ved ikke hvor smart maskinen er men mit gæt er at hvis grafikkortet ikke kan bruge rammen så efterlades det bare som ubrugeligt. Derfor skal du forsøge at undersøge hvor meget du faktisk kan køre med 32 MB video ram. Det er næppe meningen at maskinen skal bruges til gaming og eftersom video decoding heller ikke virker i Linux med den maskine så kan jeg ikke se hvorfor den ikke bare altid skal sættes til 32 MB ram.

Jeg har valgt at installere 64bit ver. som guiden anbefaler (x86_64 udgaven), er det det rigtige valg til et ældre system?
Der er ingen ulemper som sådan ved 64 bit længere og verden er på vej den vej. Så det er fint nok også selvom det er et ældre system.

Håber jeg fik svaret på de mange spørgsmål. Skriv endelig hvis jeg er lidt uklar (det var ret mange) big_smile

Administrator for Archlinux.dk

#3 24-04-2012 08:17:29

Elmer_F
Periodisk poster

Anyways... dwm virker meget interessant, og en lille hyggelig udfordring. Tak for indputs, der er lidt at arbejde ud fra.

Ang. ram, var det jeg egentlig ville spørge om/var i tvivl om, ud over fordelingen, hvor vidt at min ram opsætning ville blive registreret i linux installationen, så der ville blive ballade, når jeg startede linux op med nye ram settings... Men det syntes ikke at være tilfældet. Har valgt de 32mb...

Er i min dwn nu, det virker meget brugbart. Men der er nogle småting jeg nok må vende tilbage med, hvis ikke lige jeg finder løsningerne derude selv :-)

#4 24-04-2012 09:24:19

julemand101
Admin
Website

(Har fjernet alle spor af den spam besked. Det sker at enkelte bots kommer igennem)

Linux (og Windows) gemmer ikke hvor meget ram du har i maskinen så du kan fint ændre mængden løbende uden nogen konsekvenser.

Bare kom med spørgsmålene omkring DWM og jeg skal nok forsøge at finde den rette til at svare på dem. tongue

#5 26-04-2012 18:59:42

Elmer_F
Periodisk poster

Opdatering: Det hedder nu fordeling af 1024mb. Fik fingrene i lidt ophugget HP hardware. Det viste sig så, da jeg ville putte mere ram i maskinen, at den var født med 1024mb, der var bare kun forbindelse til den ene af de to blokke. Så nu køre den med 1024mb, og 512mb i reserve på hylden ;-)
Har valgt at dedikere 64mb, det lader til at der er lidt mere at arbejde med, når der køres flash i youtube, men måske 128mb giver det bedste udfald generelt???

#6 27-04-2012 04:17:32

julemand101
Admin
Website

Du må bare forsøge med forskellige indstillinger. Generelt har jeg altid slået hardware acceleration fra i flash da det sjældent giver et bedre resultat ved mig. Hvis man slår det fra så kræver det ikke ekstra grafikhukommelse at afspille videoerne.

Men altså ved 1 GB ram kan du godt bruge 128mb ram til grafikkortet uden at du kommer til at savne de ram. Hvis du oplever at du lige mangler 64mb mere ram så kan du jo justere det i BIOS men 64mb RAM ud af 1GB er ikke ret meget big_smile

Board footer