Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 27-10-2012 20:33:31

dlykker
Ny på Archforum
Fra: Midtjylland
Registreret: 18-05-2011
Website

[LØST] Partionering af 2 diske

Er ved at rode mig ud i en Arch Installation med 2 fysiske diske..

1. Disk = SSD disk 24 GB
2. Disk = Normal sata disk 500 GB

Her er spørgsmålet:

Hvordan ville i partionere diskene op?

Jeg tænker umiddelbart

Disk 1 sat som root
Disk 2 sat som home

Men vil Arch kunne finde ud af denne opsætning out of the box, eller er der en masse arbejde i at sætte det op som angivet...??

Skal siges jeg foretrækker cfdisk til partionering hvis dette har nogen relevans..

Bærbar er en Asus Zenbook og den skal køre ren Arch

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#2 27-10-2012 23:04:53

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: [LØST] Partionering af 2 diske

Der er intet i Linux der påvirkes af hvordan du har sat dine diske op da Linux benytter et virtuelt filsystem hvor du mounter dine drev til forskellige mapper. Arch Linux gør INTET out of the box så du skal selv sætte tingene op som fx /etc/fstab. Dog kan du under installationen gøre et trick så den tager den opsætning du brugte under installationen og få den smidt i /etc/fstab. Dette gøres med følgende linje:

Kode:

genfstab -p /mnt >> /mnt/etc/fstab

Som også står i følgende guide:
https://wiki.archlinux.org/index.php/In … the_system

Den måde jeg ville partitionere diskene på er følgende:

Kode:

1. Disk:
     /boot   - ext2 - 100 mb
     /       - ext4 - Resten

2. Disk:
     /home   - ext4 - Hele disken.

Årsagen til boot delen er at det nogen gange kan drille ved enkelte boot loadede og opsætninger hvis du ikke har den på en særskilt del af disken. Du kan nøjes med ext2 her da du meget sjældent skal skrive til denne del af disken. Du skriver ikke hvor meget RAM du har i maskinen samt hvad den skal bruges til så jeg ved ikke om du har behov for en swap.

For at få den opsætning skal du blot gøre følgende:
1. Brug cfdisk til at oprette partitionerne på begge diske. Husk at gør din boot partition bootable.
2. Brug mkfs.ext2 og mkfs.ext4 kommandoerne til at oprette filsystemer på dine partitioner. Fx med: mkfs.ext2 /dev/sda1
3. Mount dine partitioner i /mnt mappen som de skal være i det færdige system. Det vil sige på følgende måde:

3a. Først mounter du din / partition til /mnt
3b. Opret nu med mkdir mapperne /mnt/boot og /mnt/home
3c. Mount nu dine resterende partitioner til /mnt/boot og /mnt/home

4. Installer systemet med kommandoen: pacstrap /mnt base base-devel
5. Opret fstab filen på det nyinstalleret system med: genfstab -p /mnt >> /mnt/etc/fstab

Herefter skal du selvfølgelig konfigurere systemet som man normalt gør. Følg wiki'en:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Installation_Guide
https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide

Skriv hvis du har nogen yderligere spørgsmål.

Administrator for Archlinux.dk

#3 28-10-2012 22:04:07

dlykker
Ny på Archforum
Website

Tak Julle

Tror jeg er rimelig godt med, har installeret Arch nogle gange nu og det er også mit primære system og out of the box var måske et dumt ordvalg smile

Jeg var bare interesseret i om 2 diske skulle linkes sammen på nogle måder, men det lyder jo rimelig til..

Tak for svaret indtil videre..

Dennis

EDIT: Jeg melder lige tilbage når det fungere smile

Sidst ændret af dlykker (28-10-2012 22:06:54)

#4 31-10-2012 12:03:22

julemand101
Admin
Website

Fik du det til at virke? smile

#5 31-10-2012 12:13:16

dlykker
Ny på Archforum
Website

Har lige fået maskinen ind af døren, så er ved at gøre klar... smile

EDIT: har desuden læst lidt om maskinen og Arch, reference er denne side:

http://deveck.net/comment/4

Der er nemlig noget EFI stuff der skal pilles ved, hvis jeg har læst rigtigt...

Sidst ændret af dlykker (31-10-2012 12:14:28)

#6 31-10-2012 16:00:37

julemand101
Admin
Website

Jeg mangler lige at rode med det sidste omkring mit EFI setup før jeg vil udtale mig om hvordan det er nemmest at sætte op. smile

#7 31-10-2012 17:24:31

dlykker
Ny på Archforum
Website

Føler mig overbevist om det ender meget galt med det EFI stuff, for har ikke installeret på sådan et før.. Så hjælp er meget velkommen..

Men regner med at gå igang iaften... Men vil holde dig opdateret...

Kommer nok til at prøve et par gange... men det går jo nok det hele...

EDIT: Endte med en normal installation da jeg kunne slå EFI boot fra i bios.. Dog endte jeg med noget agpgart error som jeg ikke har løst endnu... og har ikke et visuelt skrivebord fremme endnu...

Dog er alt installeret...

EDIT2: Stadig Uden EFI, men derudover virker det hele bare super godt... multitouch med synaptics.. wifi osv...

Eneste 2 problemer der er:

1: ved normal boot, viser den ikke billede, men hvis du lukker låget og lader den starte op fra standby er der billede på..

2. problem eller mangel på finpudsning er bumblebee...

Så alt i alt kører den bare deruda smile

LAST EDIT: Alt virker pånær skærm billede ved opstart, luk låget og åben igen, så er der billede, lille detalje men bruger stand by funktionen så ligegyldigt for mig

Marker som LØST !

Sidst ændret af dlykker (11-11-2012 15:17:59)

Board footer