Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#1 21-12-2006 14:33:47

mgj
Ny på Archforum
Fra: Nordjylland
Registreret: 21-12-2006

Installation virker ikke - framebuffer/grub?

Hej

Da jeg nu har juleferie tænkte jeg, at jeg ville forsøge mig med arch da det har været min intention længe.

Jeg har fulgt julemanden101's guide (håber jeg da)

Efter færdig installation og jeg genstarter computeren, starter grub og jeg vælger Arch linux, men bliver mødt med følgende fejlmeddelses:

Booting "Arch Linux"

root  (hd0,0)
Filesystem is ext2fs , partition type 0x83
kernel /vmlinuz26  root=/dev/hda  vga=773 ro
[ Linux-bzImage, setup=0x1e00, size=0x1a1a60]
initrd /initrd26.img

Error 15: file not found

Press any key to continue...trykker jeg på en tast, vender jeg tilbage til grub. Seancen kan så gentage sig hvis jeg igen vælger Arch linux i grub.

Umiddelbart tror jeg det er den tilføjede tekst vga=773 der er problemet, men jeg er ret grøn. Måske grub?

Håber I kan hjælpe og glædelig jul smile

Ps. det er arch 7.2 jeg prøver

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 310

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#2 21-12-2006 19:12:15

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Installation virker ikke - framebuffer/grub?

Hej

Da jeg nu har juleferie tænkte jeg, at jeg ville forsøge mig med arch da det har været min intention længe.

Jeg har fulgt julemanden101's guide (håber jeg da)

Efter færdig installation og jeg genstarter computeren, starter grub og jeg vælger Arch linux, men bliver mødt med følgende fejlmeddelses:

Booting "Arch Linux"

root  (hd0,0)
Filesystem is ext2fs , partition type 0x83
kernel /vmlinuz26  root=/dev/hda  vga=773 ro
[ Linux-bzImage, setup=0x1e00, size=0x1a1a60]
initrd /initrd26.img

Error 15: file not found

Press any key to continue...trykker jeg på en tast, vender jeg tilbage til grub. Seancen kan så gentage sig hvis jeg igen vælger Arch linux i grub.

Umiddelbart tror jeg det er den tilføjede tekst vga=773 der er problemet, men jeg er ret grøn. Måske grub?

Håber I kan hjælpe og glædelig jul smile

Ps. det er arch 7.2 jeg prøver

Ok, jeg må desværre sige at du er lidt for grøn til Linux hvis du ikke kan læse en fejlbesked eller kan læse en guide.

I guiden fremstår der ellers ret tydeligt at du SKAL bruge FTP med mindre alt andet fejler. Der er nemlig en meget vigtig årsag til dette da der er sket mange ændringer i kernen og i init systemet. En af disse ændringer er netop at init filen på ingen måde hedder initrd26.img længere men kernel26.img

Nu er der kommet en ny Arch Linux installations cd så hent venligst den i stedet da jeg tror det vil gøre det nemmere for dig. Guiden er ikke færdig skrevet og jeg kommer ikke ind på hvad du skal gøre bagefter så hvis du kan så kan vi lige aftale en dag hvor du logger på IRC kanalen #archlinux.dk på serveren irc.freenode.net

Ellers kan vi aftale noget messenger af en art.

Nå ja, link til de nye iso findes her:
ftp://ftp.archlinux.org/other/0.8/i686

Vælg FTP iso'et og vælg FTP under installation. Hvis du ikke har net under installationen skal du lige skrive det her på forummet. Så finder vi ud af noget.

Administrator for Archlinux.dk

#3 21-12-2006 19:46:06

mgj
Ny på Archforum
Fra: Nordjylland
Registreret: 21-12-2006

Re: Installation virker ikke - framebuffer/grub?

Kald mig bare naiv, men jeg gik udfra at den FTP iso jeg hentede var den nyeste 7.2...men ok, jeg kan ogsaa se det er meget belejligt at have nogle gamle uddaterede ISOs liggende paa sit mirror lol

Jeg har fulgt guiden og fik selv mit net til at virke, min fejl var aabentbart at jeg forventede arch havde opdateret deres mirrorliste, eller fjernet dem med uddaterede filer. Jeg proever igen med de over en maaned gamle ISOs (de nye).

Board footer