Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 05-03-2009 10:51:22

BlackMuddler
Periodisk poster
Fra: Sydsjælland, Vordingborg
Registreret: 15-10-2007

VPS host og Arch

Hej ..

Er det en eller flere der har erfaringer med installering og drift af Archlinux i en VPS.

Mine tanker/spørgsmål går på:

Kan man bruge iptables - Hørt noget om manglene iptables moduler og hostnoden.
Har arch problemer med at køre i VPS eller skal man vælge noget debian/centos eller hvad der nu tilbydes.
Hvor vigtigt er det med ping tiden når vi bare snakker mailserver.
- Spørger fordi VPS host i US/UK er ret så billige, men specielt US servere har høje pingtider.

Mere generelt:

Hvis man laver en arch mailserver efter opskriften Soho postfix og vil have 21 domainer samt ca. 75 aktive brugere - hvor meget garanteret ram skal man gå efter. Kun som mailserver og så iptables vil være på den ud over ssh.

// BlackMuddler
---
Har du kigget til din linuxbox idag ?

#2 05-03-2009 12:27:20

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: VPS host og Arch

Jeg har ingen erfaringer med VPS og svarer derfor kun på det jeg lige ved.

1. Arch har fin understøttelse for iptables. Du skal bare installere pakken iptables som ligger i core.
2. Jeg kan ikke helt se hvorfor Arch skulle være meget anderledes i forhold til Debian osv. Hvis du har mulighed for at få Arch ind på maskinen kan jeg derfor ikke se noget problem (de fleste host tillader vidst kun Red Hat, Fedora, CentOS eller Debian kunne jeg forestille mig). Husk på at Arch kun er til maskiner der understøtter i686 eller x86_64.
3. Aner intet om mailservere men hvorfor skulle det have nogen betydning hvad din ping er? Med mindre du har krav om at mails ikke lige kan vente det 1/10 sekund længere så er der ikke nogen problemer. Jeg tror også at verden ville have nogle alvorlige problemer hvis man kun kunne sende mails til folk med ping under 100 ms tongue

Det var lige det jeg kunne svare på.

Administrator for Archlinux.dk

#3 05-03-2009 12:39:16

BlackMuddler
Periodisk poster
Fra: Sydsjælland, Vordingborg
Registreret: 15-10-2007

Takker for svaret og bukker.

Tror jeg fik formuleret mig forkert. Selvfølgelig fungere iptables fint på Arch. Det var mere om iptables kunne køre i VPS'en. Har hørt noget om, at flere VPS udbydere ikke loader alle nødvendige moduler til iptables. Håber der kommer nogle VPS hajer forbi :-)

F.eks skulle ip_conntrack være en af dem. Ved de manglene moduler mister du en del omkring nating og muligheden for at dine klienter kan lave passive ftp connection til din boks.

Har du kendskab til nogle som laver ostemplates ud Arch? Til brug for f.eks Proxmox VE eller OpenVZ - så kunne jeg teste selv. Har set en gammel version fra før pacman struktur ændringen. Ville nu hellere have en nyere. Eller må man smøre ærmerne op.

Regnede heller ikke med ping tiderne i forbindelse med mailservere. Men måske der var noget jeg ikke var klar over, som jeg skulle have med i mine overvejelser.

Ha' en god dag.

// BlackMuddler
---
Har du kigget til din linuxbox idag ?

#4 05-03-2009 19:23:57

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

"Tror jeg fik formuleret mig forkert. Selvfølgelig fungere iptables fint på Arch. Det var mere om iptables kunne køre i VPS'en. Har hørt noget om, at flere VPS udbydere ikke loader alle nødvendige moduler til iptables. Håber der kommer nogle VPS hajer forbi :-)"

Jeg har som sagt ingen ide om VPS men er det ikke din distributions opgave at load de forskellige moduler? Altså du kan jo bare manuelt tilføje modulerne til /etc/rc.conf og så indlæses de under boot. Hvis modulerne helt mangler i Arch kernen (tvivler) så kan du jo bare compile din egen. Det er faktisk rigtig nemt at lave sin egen kernel26 pakke med egen konfiguration ved brug af PKGBUILD systemet.

Angåeden ostemplates ved jeg intet. Forsøg på bbs.archlinux.org og forhør dig om der er nogen der har sådan et.

Administrator for Archlinux.dk

Board footer