Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 05-03-2009 14:11:57

BlackMuddler
Periodisk poster
Fra: Sydsjælland, Vordingborg
Registreret: 15-10-2007

Preserve attributes ved kopiering fra Arch til linux server med samba

Hi ..

Der er blevet indkøbt flere og større diske, der er lagt i min linux server. Efterfølgende har konen bestemt, at den vil hun også have adgang til. Hun er på husets eneste windows - en XP Home.

Har derfor installeret en samba på serveren og nedtaget nfs. Jaja - lad nu bare mig. tongue Er ikke så meget inde i samba, så derfor denne lille skriv.

Når jeg kopiere med mc over til et sharet drev siger den til slut:

Cannot chown target file "/share/fil" Permission denied <-- Hvad er nu det for noget? --> Konen kopiere på livet løs uden nogen problemer. Når hun er glad så er jeg også glad. For så får jeg mad big_smile

Min lille smb.conf er som følger:

Kode:

[global]
        unix charset = ISO8859-15
        workgroup = KBKR
        server string = Fixvej NAS Server Version %v
        netbios name = Fixnas
        hosts allow = 127. 10.0.1.
        max log size = 50
        security = user
        passdb backend = tdbsam
        load printers = no

[Temp]
        comment = Temporære Filer
        valid users = kb, kk
        path = /temp/tempshare
        browseable = yes
        guest ok = no
        writable = yes
        create mask = 0775
        directory mask = 0775

Hvor er det, det går galt henne? Er slet ikke sikker på, at det er samba der er skurken. Begge brugere er oprettet lokalt på serveren. Måske jeg bare går tilbage til NFS. Kan NFS og Samba dele de samme directories og filer eller giver det for meget bøvl med rettigheder?

Min indgang i /etc/fstab ser sådan ud:

//IP/temp /temp cifs codepages=cp850,credentials=/root/cifspw 0 0

Lad venligst høre.

// BlackMuddler
---
Har du kigget til din linuxbox idag ?

#2 05-03-2009 19:18:07

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Preserve attributes ved kopiering fra Arch til linux server med samba

Du skal lige være klar over at Samba kan have et rettighedsproblem. Mens Windows skider på hvilke rettigheder de enkelte filer har så vil mc derimod ikke findes sig i det. Derfor følgende:

Windows:
Du kopierer fil X over på serveren via samba og herefter er Windows færdig.

Linux:
Du kopierer fil X over på serveren via samba og herefter vil systemet forsøge at give filen de samme rettigheder som den oprindelige. Men eftersom samba ikke understøtter dette går det galt og du får en fejl.

Det er godt du har create og directory mask på for ellers er det helt håbløst. En ting du vil opleve er at det kan være lidt svært at slette hinandens filer fordi de har forskellige ejere. Men jeg er ret sikker på at din fejl kommer af at du forsøger at flytte filer fra en Linux over til en anden Linux maskine der kører samba. Præcis samme problem har jeg nemlig når jeg flytter filer fra Linux over til Windows via SMB.

Angående dit problem med netfs/samba:
Jeg kan i den grad anbefale sshfs som gør det muligt at mount et drev ved brug af SSH. Hvis du søger for at oprettet et såkaldt nøglesæt kan du tilgå serveren uden brug af password og kan derfor placere en fin mount kommando uden problemer. Det fedeste er at sshfs kan ordnes som alm. bruger så længe modulet fuse er loadet. Hvis du vil have mere information om sshfs skal du endelig sige til men vil ikke skrive mere hvis du ikke har problemer med selv at lede efter oplysning (sshfs er MEGET nemt)*

*Jeg har lavet et script sammen med wicd (håndtering af trådløst netværk). Når den forbinder til lige præcis min router så forsøger den at sshfs ind på min server så jeg kan tilgå alt musik som om det var en del af computeren. Nemmere bliver det satme ikke.
Jeg har så lavet en særskilt bruger der kun har læseadgang til alle filer men det er intet problem at gøre det anderledes.

Administrator for Archlinux.dk

#3 05-03-2009 19:25:51

BlackMuddler
Periodisk poster
Fra: Sydsjælland, Vordingborg
Registreret: 15-10-2007

Re: Preserve attributes ved kopiering fra Arch til linux server med samba

Det er cool det her .. Det med sshfs vil jeg sq lige lege med i weekenden. Jeg kom til at tænke på unix for windows eller hvad pakke nu hedder, efter jeg skrev det første indlæg her.

Den pakke har vist understøttelse for NFS. Måske jeg skulle låne konen PC og prøve at installere det og se hvad det frembringer. Så er vi nemlig tilbage til NFS.

Ha' en rolig og behagelig aften.

Tak for din tid.

// BlackMuddler
---
Har du kigget til din linuxbox idag ?

Board footer