Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 23-05-2008 09:38:04

Gigolo Joe
Ny på Archforum
Registreret: 22-05-2008

UTF-8

Hej..

Kan se det har været lidt oppe før, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan en korrekt /etc/rc.conf  skulle se ud hvis man vælger udelukkende at bruge UFT-8 på sit system??

sådan her ser den ud i den danke Arch Linux guide pt.:

LOCALE="da_DK"
HARDWARECLOCK="localtime"
TIMEZONE="Europe/Copenhagen"
KEYMAP=dk.map.gz
CONSOLEFONT=cp850-8x16
CONSOLEMAP=8859-15
USECOLOR="yes"

men jeg tænker bare at noget som f.eks CONSOLEMAP også skal ændres..

Faktisk har alt det her omkring locales været op ret mange gange inden for linux i det hele taget..

I kender ikke f.eks et dokument omkring linux og danske locales??
ved ikke meget andet end at UTF-8 er det der er anbefalet i dag.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 23-05-2008 12:46:18

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: UTF-8

Hvis du vil have den til at køre UTF-8 skal du have:
LOCALE="da_DK.UTF8"

Muligvis skal du fjerne CONSOLEMAP. Derefter går du ind i filen /etc/locale.gen og finder linjen:
#da_DK.UTF-8    UTF-8

Og fjerner # så der står:
da_DK.UTF-8    UTF-8

Du kan lige sætte # foran de locales du ikke benytter som fx den alm. da_DK. Derefter kører du følgende kommando som root:
locale-gen

Nu skulle computeren være opsat til at køre UTF-8.

Administrator for Archlinux.dk

#3 12-03-2009 18:25:14

Anda
Ny på Archforum
Registreret: 12-03-2009

julemand101:

Kan du forklare hvilke indstillinger i 'Localization' der er nødvendige? Evt. hvad de enkelte gør?
(Tænker specielt på CONSOLEFONT og CONSOLEMAP)

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#4 12-03-2009 19:20:04

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Jeg har følgende indstillinger:

Kode:

LOCALE="da_DK"
HARDWARECLOCK="localtime"
USEDIRECTISA="yes" 
TIMEZONE="Europe/Copenhagen"
KEYMAP="dk"
CONSOLEFONT=cp850-8x16.psfu.gz
CONSOLEMAP=8859-15
USECOLOR="yes"

En kort forklaring til de forskellige kommer her:
LOCALE - Sætter sproget for dit system. De fleste programmer ser efter locale og sætter indstillingerne efter dette.

HARDWARECLOCK - Indstilling for hvordan klokken er sat i din BIOS. Hvis du kun bruger Linux kan det være ligemeget men hvis du bruger Windows i en dual boot konfiguration er det nødvendigt at indstille det her. Dette gælder selvfølgelig også hvis du kører andre systemer i dual boot og det er vigtigt at alle systemer sætter tiden ens i BIOS.

USEDIRECTISA - Denne indstilling bestemmer hvordan hwclock skal stille uret. Normalt skal der bare stå yes her.

TIMEZONE - Som du nok kan regne ud er det tidszonen du sætter her for systemet.

KEYMAP - Hvilket tastaturlayout du bruger. Normalt har du et dansk tastatur men ellers kan du ændre det her.

CONSOLEFONT - Hvilken font der skal bruges i TTY (altså alm. terminal du får når X ikke er startet). Her sætter jeg altid min font til den samme da jeg ved at jeg kan lide den og den samtidig understøtter æøå (det gør alle fonts ikke).

CONSOLEMAP - Ikke særlig vigtig hvis du alligevel bruger grafiske programmer til dagligt. Indstillingen bruges i tilfælde af at du benytter UTF-8 og et program sender et output der ikke er UTF-8.

USECOLOR - Om der må bruges farver under start af systemet.

Der er en meget god beskrivelse på engelsk her: http://wiki.archlinux.org/index.php/Rc. … calization

Administrator for Archlinux.dk

#5 13-03-2009 02:41:25

Anda
Ny på Archforum
Registreret: 12-03-2009

Var som nævnt tidligere mest consolefont og consolemap jeg skulle have på plads. Tak for hjælpen.

Sidst ændret af Anda (13-03-2009 02:42:11)

Board footer