Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 12-02-2009 21:02:34

hxt21
Ny på Archforum
Registreret: 12-02-2009

64 vs 32 Bit, hvad er best og hvad skal man tage?

Du har hjølpe mig før og vil lieg forstyre med en lille ting.
Jeg har lige i dag købe nyt barbar med 64 vista på. Gider det ikke og vil havde arch på. Ingen problem der, men skulle jeg prøve 64 bit arch eller bare holde ved 32 bit. Udnytter jeg det bedere ved 64 og kan se og mærke forskæl???
Jeg takker på forhånd. smile

Hilsen hxt

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 12-02-2009 21:06:06

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: 64 vs 32 Bit, hvad er best og hvad skal man tage?

Hej hxt

Jeg kører selv 64 bit Arch på min bærbar. Det væsentlige i dit valg er om du har 4 gb ram (eller mere) og om du ønsker at udnytte dem 100%. 32 bit udnytter kun de første 3 gb optimalt og mange gange tager den ikke den sidste gb med.

Rent ydelsesmæssigt ved jeg at Folding Home kun kan køre Dual Core mode hvis du har 64 bit så her er der endnu en lille detalje som så kommer helt an på om du har mere end 1 CPU kerne.

Jeg har ikke prøvet at installere 32 bit på min bærbar så jeg kan ikke sige noget som helst om hvordan ydelsen ligger i sammenligning med andre ting. Det væsentlige er at du måske vil opleve flere problemer med 64 bit end 32 bit pga. der stadig er mange der ikke lige tænker over at der findes 64 bit Arch når de laver PKGBUILD filer. Dette gør at mange gange får du lige en advarsel om at du ikke kan lave makepkg men du tilføjer bare manuelt x86_64 ved siden af i686 inde i PKGBUILD filen og så virker det "som regl".

Der er ikke længere problemer med Flash da Adobe har lavet en 64 bit version nu. I Arch køres java ikke med Sun Java men derimod OpenJDK6 som understøtter 99% det samme og er så Open Source (koden kommer fra Sun selv). Der er enkelte netbanker og andre sider der ikke virker her men du har mulighed for at bruge Sun Java i stedet som ligger vidst i community eller AUR. Den sidste nye version af Java (Java 6 Update 12) kommer med understøttelse for 64 bit under Linux i din browser så der er håb forude for komplet understøttelse af Sun Java under 64 bit Linux.

Men der er også projekter som wine som kræver du kører 32 bit. Her kan du med fordel installere alle de pakker der begynder med lib32-* som er 32 bit filer der installeres ved siden af dine 64 bit filer. På den måde kan dit system køre både 32 bit og 64 bit programmer og derved er wine ikke noget problem. Wine til 64 bit findes i AUR under navnet bin32-wine eller noget i den stil (gidder ikke tjekke det).

Administrator for Archlinux.dk

#3 12-02-2009 21:10:21

hxt21
Ny på Archforum
Registreret: 12-02-2009

Jeg takker og stater nu med arch 64 resten af natten.

Ser meget frem til at bruge Archlinux i 64 bit.

Hilsen hxt

#4 12-02-2009 21:12:33

julemand101
Admin
Website

Held og lykke med projektet. Du ved hvor du kan få hjælp wink

P.S Årsagen til de hurtige indlæg skal findes i at dette er en "lille" samtale over mail som burde være kommet herop på forummet.

#5 02-06-2009 19:53:26

cebru
Ny på Archforum
Registreret: 02-06-2009

Jeg stod over for samme valg i sidste uge, da jeg skulle installere Arch.

Valget faldt på 64 bit. Mest fordi jeg altid tidligere aldrig har prøvet at køre med det, og gerne ville se hvor meget egentligt var understøttet. Ind til videre er jeg ikke stødt ind i problemer. Wine blev installeret fint med den pakke, julemand nævnte - og ja, navnet var korrekt smile

Det eneste jeg er lidt i tvivl om er om hvorvidt codecs er understøttet. Jeg kunne ikke finde noget "codecs" pakke med pacman -Ss codecs, som jeg ellers havde set beskrevet på den officielle wiki. Nogen der har styr på dette?

Førstegangs Arch bruger, og det kører jo egentligt glimrende.

#6 02-06-2009 21:50:43

julemand101
Admin
Website

Jeg læste lige på det officielle Arch forum at man har fjernet codecs pakken pga. man gerne vil rydde lidt op i de forskellige licenser. Desuden kan mplayer og vlc afspille langt de fleste formater inklusiv wmv og wma så der skulle ikke være nogen grund til at benytte codecs pakken længere.

Men jeg mener faktisk ikke at 64 bit Arch nogensinde har haft en codecs pakke fordi de forskellige dll'er er 32 bit. Men igen, hvorfor bruge pakken hvis det virker uden smile

Board footer