Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#1 11-06-2009 08:21:57

atte
Periodisk poster
Registreret: 05-06-2009

egne AUR pakker

Hejsa

Jeg synes det kunne være interessant (og måske også nyttigt for andre) at komme igang med at lave egne AUR pakker. Jeg har kun installeret et par stykker, selv så det er måske lidt tidligt i processen at lave egne pakker, men lidt gå-på-mod er altid godt :-)

Pakken ligger her http://atte.dk/download/abcm2ps.tar.gz og jeg gør følgende:
1) pakker den op og cd'er til abcm2ps folderen
2) makepkg -s

Men jeg får fejlen:
mkdir -p /usr/bin; \
        mkdir -p /usr/share/abcm2ps; \
        mkdir -p /usr/doc/abcm2ps; \
        /bin/install -c abcm2ps /usr/bin
mkdir: cannot create directory `/usr/share/abcm2ps': Permission denied
mkdir: cannot create directory `/usr/doc': Permission denied
/bin/install: cannot create regular file `/usr/bin/abcm2ps': Permission denied
make: *** [install] Error 1
==> ERROR: Build Failed.
    Aborting...

Hvad gør jeg forkert? Jeg troede først det var når pakken skulle *installeres* at jeg skulle have skrive rettighed til /usr/bin... Og skulle sudo og makepkg ikke selv få rettighedsdelen til at spille automatisk?

Desuden: jeg har forsøgt at overholde http://wiki.archlinux.org/index.php/Arc … Standards, men har jeg forsyndet mig på nogle punkter?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#2 11-06-2009 08:45:25

atte
Periodisk poster

Re: egne AUR pakker

Ja, ok, fedt. abcm2ps er så allerede i AUR :-) Dvs jeg kan jo bare se hvordan det skal gøres, forskellen ser ud til at være:

make prefix=$startdir/pkg/usr docdir=$startdir/pkg/usr/doc install

Den byggede godt nok ikke, pga forkert MD5 sum, har lagt en kommentar under pakken på aur...

#3 11-06-2009 15:54:10

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Din store fejl er som du nok har opdaget at du mangler prefix (og i dette tilfælde også docdir). Der findes ikke nogen egentlig opskrift på PKGBUILD filer men langt de fleste programmer har mulighed for et prefix hvor du bestemmer hvor den skal installere filerne. Det er så her vigtigt at filerne installeres i mappen $startdir/pkg da makepkg bygger pakken ud fra det der ligger i denne mappe. Din fejl er altså tydelig eftersom at makepkg har forsøgt at installere filer direkte i din egen / og ikke i $startdir/pkg.

Dette er også en god grund til ikke at køre makepkg som root eftersom det er meget svært at fange disse fejl. Du kan godt forestille dig hvis du gjorde som root så ville det virke som om pakken virker (ja filerne er jo installeret på dit system) men så snart du giver den videre til en anden vil den ikke længere virke (med minde han/hun også har kørt makepkg på din PKGBUILD). Dette avler en fejl med filer der ikke kommer med som en del af pakkesystemet hvilket ikke er i orden.

Administrator for Archlinux.dk

#4 11-06-2009 15:56:51

atte
Periodisk poster

Tak for forklaringen, det giver super god mening. Jeg tænker at kaste mig over noget mere software (denne gang noget der ikke findes i forvejen) snarest, måske der kommer spørgsmål i den forbindelse.

I hvert fald tak igen for forklaringen!

Board footer