Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 07-08-2009 14:48:13

Sunai
Ny på Archforum
Registreret: 07-08-2009

Klar til Arch Linux

Okay. Jeg har været linux bruger i hvad? 1 til 2 år  nu, og tænkte, NU skal arch sgu installeres.

Jeg har været igennem den danske (og såmen også den engelske) guide til arch linux.
Jeg har set et par videoer, og søgt på evt ting som jeg ikke var 100% sikker hvordan jeg skulle opsætte under installitionen af arch. Siddet oppe om natten og læst og læst og læst, bare for at få en fuld forståelse af det hele.

Og nu tror jeg egentlig jeg er klar til at gå i krig, og tror sådan set også nok det skal lykkes.
Det er faktisk ikke så svært som det ser ud til, hvis man bare ved lidt om at ændre i filer, og forstår at
oprette de rigtige daemons osv osv.

MEN: Jeg er den heldige ejer af en lenovo ideapad s10e netbook, som kører crunchbang linux straight out of the box (ubuntu baseret)
Jeg lavede dog lige en sidste søgning (på google), for at være helt sikker på at jeg ikke skulle støde ind i alt for mange hardware problemer , og fandt så denne tråd: http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=62234

Og der slog det mig egentlig lidt tilbage igen.

Fordi , ud fra tråden (man kan jo evt prøve at læse den igenem, den er ik så lang) er der nogen enkle som har problemer med keyboard, nogen andre med microfonen, og en helt tredje har sågar problemer med det trådløse netværk i netbooken.

Men nu hvor tråden der er ca 1/2 år gammel, KAN det jo være at nogen af tingene er gået i sig selv, i form af at der er kommet ny version af xorg.conf, og kernel osv osv.

Er der evt nogen der ligger inde med en s10e eller kender nogen som gør som har fået arch til at køre på den uden de helt store problemer ?

Er der evt nogen der kan give nogen tips og tricks til under installitionen ?

Det er sådan set kun den overstående tråd der holder mig fra at installere arch smile

Mvh: Sunai

Sidst ændret af Sunai (07-08-2009 14:53:57)

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 07-08-2009 20:10:09

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Klar til Arch Linux

Det kan godt være det giver sig selv men hvad hardware er der i maskinen? Har du mulighed for lige at åbne en terminal, skrive lspci og poste outputtet her. Det vil gøre det 102.4x nemmere tongue

Administrator for Archlinux.dk

#3 07-08-2009 21:07:15

Sunai
Ny på Archforum

Jo selvfølgelig. Hvad tænkte jeg dog på big_smile

:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GME Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GME Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 3 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) SATA IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)
02:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5906M Fast Ethernet PCI Express (rev 02)
05:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4312 802.11b/g (rev 01)

There you go smile

#4 07-08-2009 22:05:10

julemand101
Admin
Website

Altså du får nok ingen problemer med alt hvad der er intel. Der er grafikkortdrivere som du kan se her:
http://www.archlinux.org/packages/extra … deo-intel/

Det eneste der vil være et problem er dit trådløse netkort men her er der hjælp at hente her:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Broadcom_BCM4312 (som linker til denne PKGBUILD men husk nu at læse wiki siden først: http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=19514)

Det er nok netkortet du vil få flest problemer med men ellers kan jeg ikke se der skulle være noget og jeg tvivler på det er umuligt at få til at virke. Så mit råd er at du bare skal kaste dig ud i det og så komme med problemerne som de kommer smile - vi skal nok være hjælpsomme herinde.

#5 09-08-2009 21:49:38

Sunai
Ny på Archforum

Jeg har faaet arch linux installeret nu.
Jeg forstod ikke helt hvordan jeg ku faa openbox installeret, saa jeg proevede bare med gnome.
Men nu virker ae oe og aa ikke
Og det ser ikke ud som om terminalen vil aabne i programmer / tilbehoer / root terminal

Saa hvordan faar jeg lige fikset det

mvh Sunai

#6 10-08-2009 12:02:38

julemand101
Admin
Website

Angående Openbox er der en ganske udmærket wiki side her:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Openbox

Det er meget svært at regne ud hvad du gør galt med så få informationer. Hvis du vil have hjælp til installation af Openbox må du venligst uddybe lidt hvad du har forsøgt at gøre. Angående æøå så har Gnome sit eget værktøj til konfiguration af tastaturet. Du kan gå ind i administration og vidst nok vælge tastatur.

Du skriver ikke hvordan du har sat Gnome op så jeg er nød til bare at give følgende side:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Gnome

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 310

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#7 10-08-2009 15:53:11

Sunai
Ny på Archforum

julemand101 skrev:

Angående Openbox er der en ganske udmærket wiki side her:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Openbox

Det er meget svært at regne ud hvad du gør galt med så få informationer. Hvis du vil have hjælp til installation af Openbox må du venligst uddybe lidt hvad du har forsøgt at gøre. Angående æøå så har Gnome sit eget værktøj til konfiguration af tastaturet. Du kan gå ind i administration og vidst nok vælge tastatur.

Du skriver ikke hvordan du har sat Gnome op så jeg er nød til bare at give følgende side:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Gnome

[OPENBOX]

Jeg gjorde det faktisk på samme måde som ved [GNOME] som bliver beskrevet længere nede, men selvfølgelig installerede jeg openbox i stedet for gnome

Men altså for lige at beskrive hvordan jeg installerede selve openbox, skrev jeg:

pacman -S openbox, og derefter pacman -S gdm, og derefter tilføjede jeg hal, og gdm til rc.conf. (På det tidspunkt havde jeg allerede installeret hal)

Genstartede, og da jeg så loggede ind, skrev den en fejlmeddelse om at der ikke var nogen x "client" eller sådan et eller andet installeret. Jeg er godt klar over at jeg har gjort et eller andet forkert.(det skal lige siges at jeg havde installeret xorg med pacman -S xorg inden.)

[GNOME]
Jeg kan godt lige give en fuld forklaring på hvad jeg gjorde i terminalen inden selve den grafiske brugerflade blev installeret.  - Okay, her kommer den så:

--> Da jeg var færdig med at konfigurere systemet og den startede op for første gang, skrev jeg i terminalen: root , og derefter koden, for at blive root

--> Derefter kørte jeg: pacman -Syu for at lave en fuldstændig opdatering af systemet

--> Da det var gjort skrev jeg: adduser.
Skrev mit brugernavn. Og tilføjede mig til følgende grupper: audio,video,optical,storage,power,network,hal
(hal havde jeg installeret inden jeg tilføjede mig til gruppen, ellers ville den nemlig ikke kunne finde den)

--> Derefter tilføjede jeg mit bruger navn til /etc/sudoers <-- det mener jeg ihvertfald stien var. Men pointen var, at jeg ville gøre så jeg kunne bruge sudo med mit brugernavn.

--> Derefter: skrev jeg: Logout, for at logge ud af root useren., og så loggede jeg ind med mit nye brugernavn, da sudo nu var blevet konfigureret til at blive brugt med mit brugernavn.

--> Derefter skrev jeg: Sudo pacman -S xorg og da det var færdigt., pacman -S gnome, og da det så var færdigt, pacman -S gdm, og da det var installeret gik jeg ind i /etc/rc.conf/ og tilføjede hal og gdm til daemons.
(Husk. Jeg havde installeret hal.)

--> Så genstartede jeg computeren, men da jeg startede op, kunne jeg ikke bruge touchpaden på min bærbar, og æ ø og å virkede ikke (det har du så givet mig en løsning på længere oppe).

Håber ikke det var for svært. Jeg havde selv lidt svært ved at følge med i det jeg skrev hehe ^^

Jeg kunne desuden godt tænke mig at køre openbox istedet for gnome , da jeg syns det kører rigtig fornuftigt på min netbook. Jeg kan læse ud fra wikien, at man åbenbart ikke nødvendigvis skal installere gdm for at bruge openbox, da den vidst kan bruge sin egen session.

Måske kunne du fortælle mig hvad du ville gøre for at installere openbox som brugerflade. Tror det ville give mig en bedre forståelse ,og det ville nok også være lettere for mig smile?

Sidst ændret af Sunai (10-08-2009 16:36:30)

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#8 10-08-2009 19:57:08

julemand101
Admin
Website

Tak for den gode forklaring. Prøv lige at tjekke efter om dbus er blevet installeret. HAL starter automatisk dbus hvis den altså er installeret. (uden dbus opfører gnome bare generelt underligt). Jeg tror måske vi skal have undersøgt lidt hvorfor Xorg opfører sig underligt. Det er godt du installerede Xorg ved brug af pacman -S xorg men du skal lige huske at dette bare er en standardgruppe som ikke tager forbehold for dit hardware. Du skrev tidligere en liste over dit hardware og jeg gætter på du skal bruge pakken "xf86-video-intel" som indeholder xorg drivere for kortene "i810/i830/i915/945G/G965+".

Angående din touchpad skal du bruge synaptic driverne (det kunne du klart nok ikke lige vide) (nej det er ikke det samme som pakkesystemet tongue). Pakken hedder "xf86-input-synaptics" og der kan læses mere om driveren her:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Touchpad_Synaptics

Hvis det lykkes dig at få Openbox til at virke skal du lige vide at æøå skal justeres inde i /etc/X11/xorg.conf. Hvis filen ikke findes skal du bare oprette den. Jeg har tilføjet følgende til min egen men det kan godt være at "Keyboard1" skal være noget andet.

Kode:

Section "InputDevice"
    Identifier  "Keyboard1"
    Driver      "kbd"

Option "AutoRepeat" "500 30"
    Option "XkbRules"   "xorg"
    Option "XkbModel"   "pc105"
    Option "XkbLayout"  "dk"
EndSection

Det er rigtigt at du ikke behøver gdm for at starte Xorg og vi er da også en stor del der foretrækker at have alm. terminalbaseret login (tty) og så starte xorg derefter. Der er sikkert fordele/ulemper ved begge løsninger og det handler nok mest om hvad man mest er til i sidste ende. Du kan starte Xorg manuelt inde fra TTY (den terminal du har adgang til lige efter boot og når gdm (eller anden grafisk login) ikke har startet noget op) ved at benytte kommandoen startx. Hvis du allerede har prøvet den kommando har du sikkert opdaget at den ikke virker og afbrydes med at den ikke kunne finde en eller anden fil. Den måde startx fungerer på er at den starter Xorg op og udfører den fil der hedder .xinitrc som er placeret i din roden af din egen home mappe. Normalt har man bare tilføjet en enkelt linje men du kan lige se min:

Kode:

#!/bin/sh

#
# ~/.xinitrc
#
# Executed by startx (run your window manager from here)
#
# exec fbsetbg -c /home/julemand101/fluxbox-themes/linux-X.jpg &
feh --bg-scale /home/julemand101/fluxbox-themes/linux-X.jpg
exec root-tail -g 800x200+350+600 -color darkgray /var/log/pacman.log &
exec numlockx &
exec conky &
exec openbox
#exec awesome

#exec startlxde

# exec wmaker
# exec startkde
# exec icewm
# exec blackbox
# exec startfluxbox
# exec gnome-session
# exec startxfce4
# exec ratpoison
# exec enlightenment
# exec openbox
# exec entrance

Alle de linjer uden # udføres. Som du kan se har jeg prøvet lidt forskellige ting så jeg har bare valgt at lade en masse ting stå. Jeg vil derfor lige forklare de 5 linjer jeg har (eftersom jeg også bruger openbox). Min desktop ser således ud:
http://privat.archlinux.dk/2009-04-06-2 … _scrot.png

1. feh bruges til at sætte baggrunden.
2. root-tail laver den log jeg har i bunden af skærmen og viser filen /var/log/pacman.log.
3. numlockx aktivere numlock på tastaturet. Hader bare at det er deaktiveret tongue
4. conky står for den bar jeg har i venstre side og viser alt muligt data inklusiv hvad min mpd afspiller spiller af musik.
5. openbox starter openbox (giver nok sig selv).

Lig mærke til at der er & tegn ved alle linjer undtagen den sidste. På den måde smider jeg opgaverne ud så den næste kan fortsætte med at køre. Hvis jeg ikke gør det vil fx conky stoppe det hele og den vil aldrig fortsætte ned til openbox.

Jeg har desuden gjort sådan at hvis jeg logger ind som min alm. bruger i den første tty (altså tty1) vil den automatisk køre kommandoen startx. Det er ret smart for hvis jeg ikke ønsker at starte Xorg kan jeg bare skifte over til en anden tty med fx ctrl+alt+f2 og logge ind der og derved undgå at aktivere scriptet. For at benytte sig at tricket skal du bare tilføje følgende i bunden af din .bashrc:

Kode:

if [[ -z "$DISPLAY" ]] && [[ $(tty) = /dev/tty1 ]]; then
startx &> /dev/null &
logout
fi

Når du så engang lukker Xorg vil den automatisk logge dig ud smile

Håber du kan bruge mit svar til noget og ellers så stil bare spørgsmål. Jeg har været igennem langt det meste og kan svare på ret mange ting. Velkommen til Arch big_smile

#9 12-08-2009 19:39:19

Sunai
Ny på Archforum

Mange mange tak for hjælpen julemand.
Jeg vil lige kigge på det, når jeg lige får tid.

Og så vender jeg evt tilbage hvis der stadig er noget jeg ikke kan få til at fungere 100 % smile

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 310

#10 17-09-2009 14:25:07

cedeel
Ny på Archforum
Registreret: 17-09-2009

julemand101 skrev:

Kode:

#!/bin/sh

#
# ~/.xinitrc
#
# Executed by startx (run your window manager from here)
#
# exec fbsetbg -c /home/julemand101/fluxbox-themes/linux-X.jpg &
feh --bg-scale /home/julemand101/fluxbox-themes/linux-X.jpg
exec root-tail -g 800x200+350+600 -color darkgray /var/log/pacman.log &
exec numlockx &
exec conky &
exec openbox
#exec awesome

#exec startlxde

# exec wmaker
# exec startkde
# exec icewm
# exec blackbox
# exec startfluxbox
# exec gnome-session
# exec startxfce4
# exec ratpoison
# exec enlightenment
# exec openbox
# exec entrance

Der bør ikke være mere end en exec linje i .xinitrc heller ikke selvom de afsluttes med "&".
Exec-linjen fortæller X hvilken applikation som er wm, og når denne afsluttes, afsluttes X også.

Overvej i stedet at flytte dine opstartsprogrammer til ~/.config/openbox/autostart.sh

#11 17-09-2009 19:34:26

julemand101
Admin
Website

Jeg er enig i det nok skulle stå et andet sted. Dog vil jeg gerne se lidt dokumentation på de påstand om hvad exec bliver brugt til. Det kan godt være det bare er min Xorg der er uhyggelig stabil men når jeg laver killall på conky og root-tail så fortsætter Xorg med at køre. Hvis din teori skulle holde burde min Xorg altså være lukket ned. Desuden så lukker Xorg pænt ned når jeg lukker Openbox. Jeg ser frem til en dybere forklaring smile

#12 18-09-2009 10:16:48

cedeel
Ny på Archforum
Registreret: 17-09-2009

http://fluxbox-wiki.org/index.php?title … _script.3F

Grundlæggende siger exec-linjen til scriptet, at når kommandoen er udført, er scriptet slut, og dermed er xinit også slut.
Faktisk behøver der ikke være en exec kommando overhovedet. Jeg undrer mig i øvrigt over at din .xinitrc overhovedet fungerer, men det er nok bare en fejlsikring i xinit der er på spil.

#13 18-09-2009 10:56:40

julemand101
Admin
Website

Takker for forklaringen. Jeg vil hurtigst muligt få ordnet min konfiguration smile

#14 05-12-2009 15:05:13

Sunai
Ny på Archforum

Hej julemand101  - Jeg kan se at det er ved at være nogen måneder siden jeg startede tråden - men jeg har desværre ikke fået fulgt op på tråden siden det sidste indlæg, da jeg har haft en del at se til.
Men nu vil jeg prøve igen - og forhåbentlig vil det lykkes denne gang

Jeg havde måske i tankerne, hvis jeg kunne få noget hjælp evt over fx msn - hvor vi så tog installationen fra starten, og problemerne løbende.
Hele ideén om rolling release bliver ved med at få mig til at prøve at vende tilbage til arch.

Jeg ved bare at hvis jeg skal sidde med det selv, uden en hjælpende hånd (undervejs), så får jeg det aldrig gjort færdigt,  og det er egentlig min intention at jeg gerne vil det smile.

Så hvis det ikke er ALT for meget forlangt, og du har tid en dag, så ville det bare være fuldstændig fantastisk.

Mit setup skulle helst gerne ende ud med en arch installation med tilhørende openbox window manager - om jeg skal have fx gdm som login eller om det bare bliver direkte fra tty må vi lige finde ud af undervejs (hvis du altså har tid og lyst)

Ellers mange tak for hjælpen indtil videre.

- Sunai

NB: Det skal lige siges at jeg har fået en anden computer i mellemtiden - En Lenovo g550, bare så der ikke skulle opstå nogen misforståelser smile

Sidst ændret af Sunai (05-12-2009 15:10:50)

#15 05-12-2009 15:52:59

julemand101
Admin
Website

Du er altid velkommen til at komme ind i vores IRC kanal der ligger på irc.freenode.net med navnet #archlinux.dk. Herinde er der nogle Arch Linux brugere der helt sikkert vil hjælpe dig med at gå igennem en installation (jeg sidder der også). Det gør det bare en smule nemmere eftersom jeg sidder med et projekt for tiden der skal skrives færdigt og derefter har jeg en masse eksamener.

Hvis du ikke ved hvordan man kommer på IRC kan du benytte en klient som xchat (koster lidt penge hvis du skal bruge Windows udgaven) eller benytte en af de mange web-klienter der findes som fx:
http://java.freenode.net/index.php?channel=archlinux.dk <- jeg har lavet linket så praktisk at den automatisk har valgt at gå ind i #archlinux.dk.

Men lad os aftale noget over IRC. Jeg giver gerne min MSN ud (min jabber konto er: julemand101@gmail.com og julemand101@jabbernet.dk) til dem som ikke fatter at bruge Jabber. Men jeg foretrækker at snakke med folk over IRC.

#16 05-12-2009 16:44:48

Sunai
Ny på Archforum

julemand101 skrev:

Du er altid velkommen til at komme ind i vores IRC kanal der ligger på irc.freenode.net med navnet #archlinux.dk. Herinde er der nogle Arch Linux brugere der helt sikkert vil hjælpe dig med at gå igennem en installation (jeg sidder der også). Det gør det bare en smule nemmere eftersom jeg sidder med et projekt for tiden der skal skrives færdigt og derefter har jeg en masse eksamener.

Hvis du ikke ved hvordan man kommer på IRC kan du benytte en klient som xchat (koster lidt penge hvis du skal bruge Windows udgaven) eller benytte en af de mange web-klienter der findes som fx:
http://java.freenode.net/index.php?channel=archlinux.dk <- jeg har lavet linket så praktisk at den automatisk har valgt at gå ind i #archlinux.dk.

Men lad os aftale noget over IRC. Jeg giver gerne min MSN ud (min jabber konto er: julemand101@gmail.com og julemand101@jabbernet.dk) til dem som ikke fatter at bruge Jabber. Men jeg foretrækker at snakke med folk over IRC.

Okay - vi tager den bare over IRC - ingen problem i det smile

- Jeg kommer nok ikke ind i aften, da jeg har nogen andre aftaler - men jeg kigger nok lige ind imorgen, og så må jeg ta' den derfra.

Mange tak smile

Board footer