Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 16-05-2010 20:57:13

psykonerd
Ny på Archforum
Registreret: 03-02-2010

Quanta

Jeg har fosøgt at installere Quanta WebDev til Kahel OS som er lavet på Arch-kode. Men det er ikke løkkedes mig, er der nogen der kan hjælpe mig og fortælle hvordan man via terminalen kan installere Quanta.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 17-05-2010 04:13:38

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Quanta

Jeg regner med at du mener følgende program:
http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=18707

Jeg har ikke kunne finde nogen information om hvorvidt Kahel OS er fuldt ud kompatibelt med Arch Linux eller blot bygger på det. Derfor vil denne lille forklaring måske ikke fungere på Kahel OS da jeg skriver den ud fra hvordan Arch Linux gør tingene. I så fald må du lige skrive igen smile

ALT DETTE SKAL KØRES SOM ALM. BRUGER MED MINDRE ANDET ER ANGIVET!

1. Åbn en terminal.

2. Jeg anbefaler at man går ind i en mappe man bruger til temp. filer. I dette eksempel bruger jeg /tmp

3. Gå ind i temp. mappen:
cd /tmp

4. Download tar.gz filen for AUR pakken. (linket findes på pakkens side hvor der står tarball. Årsagen til man vælger dette er at man nogen gange kan være udsat for at der er flere filer end blot PKGBUILD filen).:
wget http://aur.archlinux.org/packages/quanta/quanta.tar.gz

5. Udpak tar.gz filen:
tar xvf quanta.tar.gz

6. Gå ind i mappen med PKGBUILD filen:
cd quanta

7. Nu skal vi have bygget vores pakke. Skriv (ja uden nogen parametre):
makepkg

8. Nu vil den så bygge quanta ud fra de informationer der står i PKGBUILD filen. Det er meget muligt at den vil komme frem med fx følgende besked:
==> Missing Dependencies:
  -> kdelibs3
==> Checking Buildtime Dependencies...
==> ERROR: Could not resolve all dependencies.

Til dette skal du blot installere kdelibs3 pakken og så køre makepkg kommandoen igen. Når alt er gået godt skulle der gerne være en besked om dette.

9. Hvis det hele gik godt mangler vi kun at installere pakken. Dette skal gøres som root. Jeg har ingen ide om hvad pakken kommer til at hedde så derfor har jeg placeret en *. Du kan lige selv lave en ls og se pakkenavnet:
su
*Skriv dit password*
pacman -U quanta*.pkg.tar.gz

9b. Hvis du bruger sudo:
sudo pacman -U quanta*.pkg.tar.gz

10. Klap dig selv på skulderen. Du kan vælge at slette hele quanta mappen herefter da den ikke skal bruges til noget (det er jo ret nemt at bygge den ingen).

Der findes programmer til at automatisk at sørge for at installere og opdatere programmer på en nem måde fra AUR. Jeg kan her anbefale yaourt som fungerer ganske glimrende. Mere information om dette kan findes her: http://archlinux.fr/yaourt-en

Jeg kan desuden anbefale at se på hvad PKGBUILD er for noget. Jeg har selv skrevet denne lettere forældet artikel:
http://www.archlinux.dk/?page_id=4
En anden god artikel om emnet er denne:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Creating_Packages

Skriv endelig hvis der er flere spørgsmål smile

Administrator for Archlinux.dk

#3 17-05-2010 07:37:49

psykonerd
Ny på Archforum

Hej Julemand 101
Først vil jeg sige tak for dit svar, og dernæst oplyse at jeg nu i Kahel OS og derfor ikke super velbevandret i det.
Så kan jeg beskrive min oplevelse af at køre dine kommandoer :

==> ERROR: Fakeroot must be installed if using the 'fakeroot' option
    in the BUILDENV array in /etc/makepkg.conf.

Det skete da jeg kørte "makepkg", hvad betyder det ??

Sidst ændret af psykonerd (17-05-2010 07:41:22)

#4 17-05-2010 09:22:31

julemand101
Admin
Website

OK du skal lige installere pakken fakeroot først. Årsagen er at makepkg kører i et fakeroot miljø der simulerer at den kører som root selvom den faktisk ikke gør det. Jeg vil lige anbefale at du installere hele pakkegruppen base-devel som indeholder de mest basale programmer til at bygge og compile programmer (denne inkluderer også fakeroot).

Installer med:
pacman -S base-devel

Husk at sige ja til at installere hele gruppen.

#5 17-05-2010 22:11:14

psykonerd
Ny på Archforum

jeg er kun nået til punkt 6 PKGBUILD ??? Jeg har prøvet at hente det med pacman, men "package not found". hvordan virker pkgbuild ?

#6 17-05-2010 22:40:00

psykonerd
Ny på Archforum

Hej igen julemand smile
nu har jeg kørt alle kommandor, men efter at jeg forsøgte at køre quanta, skete der ingenting. Jeg troede at jeg kunne nøjes med at køre quana men nej og den er heller ikke i Aplications -> programming. Så nu prøver jeg at genstarte (lave en windows), hvis det virker skriver jeg det. Ellers kunne jeg godt bruge lidt instruktion i hvad der så skal gøres.

#7 18-05-2010 06:30:30

julemand101
Admin
Website

Har du også kørt den sidste hvor du rent faktisk installere Quanta med pacman -U ?

Board footer