Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 17-05-2010 20:02:39

psykonerd
Ny på Archforum
Registreret: 03-02-2010

Repository--Quanta

Jeg forstår ikke hvorfor Arch ikke har lagt Quanta ind i deres repository, man skal F....e lede efter det rundt omkring på nettet. Jeg har ikke fundet det endnu sad. Og jeg har aldrig prøvet at compilere et program fra code til bin.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 17-05-2010 20:34:21

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Repository--Quanta

I stedet for at oprette nye tråde vil jeg anbefale at du benytter dig af den hjælp du har fået i din anden tråd. Arch Linux har ikke ret mange udviklere og derfor er det nødvendigt at prioritere de pakker der er i de officielle pakkearkiver. Arch Linux fungerer meget anderledes hvad angår pakkesystemet da det dels er rolling release baseret men også stærkt fokuseret på at det skal være nemt at udvikle nye pakker. Måden dette foregår på er at benytte såkaldte PKGBUILD filer der beskriver hvordan en pakke skal bygges. Man kører så programmet makepkg som analyserer PKGBUILD filen, henter den nødvendige source kode, compilere og bygger programmer og smider en *.pkg.tar.xy ud (nogen versioner bruger stadig *.pkg.tar.gz). Pakken kan derefter nemt installeres med pacman.

Eftersom PKGBUILD filer fylder langt mindre end pakken selv er det muligt at lave en samlet database over PKGBUILD filer uden store mængder ressourcer. Arch Linux har en officiel side kaldet AUR der findes på http://aur.archlinux.org og som indeholder i øjeblikket 21915 pakker som brugerne selv har lavet. Alle disse pakker skal laves ved brug af de PKGBUILD filer som ligger på AUR. Princippet med PKGBUILD går igen i hele Arch Linux systemet og samtlige pakker (også dem i core og extra) har en PKGBUILD hver og som kan findes i forskellige databaser og versionsstyringssystemer. Det gør det meget nemt for mere advanceret brugere at tilpasse fx compiler options.

Der er altså INGEN og jeg gentager INGEN grund til at lede nettet tykt og tyndt efter pakker når man bruger Arch Linux. Hele princippet er at hvis pakken ikke findes i de officielle repo. så bygger man den selv via AUR og hvis man heller ikke kan finde programmet der så er der mange der gerne vil lave en PKGBUILD til dig og ellers må du selv til tasterne. Derefter er det meget vigtigt at offentliggøre disse PKGBUILD filer ud på AUR så andre kan drage nytte af dem. På den måde at du med til at øge antallet af pakker.

Uanset om du er udvikler eller ej så opret en bruger på AUR. Herefter er det muligt at stemme på pakkerne og dem med mange stemmer vil komme ind i de officielle repo. (mest community repo'et). Der er også mulighed for at markere AUR pakkerne som out-of-date og gøre udvikleren opmærksom på at han/hun skal opdatere den.

Jeg har selv et par pakker ude på AUR og det er skønt at se når andre bruger dem.

------------------------------

Nå men derudover har jeg faktisk nævnt det i din anden tråd at der findes programmer som fx yaourt der automatisere større dele af processen. Jeg vil anbefale at installere et par pakker manuelt med makepkg for at forstå hvad der foregår og derefter kan man så bruge automatiske programmer.

Held og lykke med det og skriv endelig hvis der er noget du vil have uddybet. Det er ikke nemt at skifte over til en anden distribution og slet ikke hvis man ikke er parat på at gøre alting anderledes.

Administrator for Archlinux.dk

#3 17-05-2010 22:53:47

psykonerd
Ny på Archforum
Registreret: 03-02-2010

Det lykkedes :-)) Quanta kører på min maskine...endelig !!! TAK

#4 18-05-2010 06:32:08

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Det kunne du godt lige skrive i den oprindelige tråd? Så kan jeg nemlig lige markere den som løst.

Administrator for Archlinux.dk

Board footer