Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 16-01-2011 20:40:28

Prezioso
Ny på Archforum
Registreret: 29-01-2010

[LØST] Nvidia "No screens" - Module "nvidia" could not be loaded

Tid til endnu et indlæg fra mig ;o)

Det lykkes mig igår at installere archlinux, installere gnome, nvidia - komme ind i gnome, oprette forbindelse til mit trådløse netværk. Dette blev gjort i root, så loggede jeg ud, og ville gøre det i min oprettede bruger - jeg kunne fint komme ind i gnome, men det med nettet virkede ikke, og kunne ikke lige huske hvordan jeg skulle gøre, så måtte logge ud igen.
Efter lidt tid ville jeg prøve igen, og denne gang kan jeg ikke komme ind i gnome, hverken root eller som user.

jeg kan ikke huske hele fejlen, men den lyder ca følgende
Module "nvidia" could not be loaded
No screens.

Mit problem er, at det har virket, har *(mig bekendt) ændret i noget der burde påvirke nvidia eller gnome/xserver
For mig virker det som om at nogen gange vil den, andre gange ikke - jeg kan så ikke hitte ud af hvad der gør den ikke vil ?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 16-01-2011 23:31:02

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: [LØST] Nvidia "No screens" - Module "nvidia" could not be loaded

Hvad bruger du til at oprette forbindelse med til dit trådløse netværk. Jeg vil til hver en tid anbefale dig at bruge wicd.

Du ved det sikkert allerede men det var meget dumt at sætte din grafiske brugergrænseflade op som root. Hvordan loggede du ind som root? Loggede du direkte ind som root ved at skrive brugernavnet root ved login eller skiftede du til root ved brug af su kommandoen? Og brugte du 'su' eller 'su -'.

Din fejl med nvidia undre mig en del men kan du ikke i første omgang komme med output fra dmesg samt /var/log/Xorg.0.log. Jeg vil nok bede om flere filer når jeg har undersøgt sagen.

Administrator for Archlinux.dk

#3 17-01-2011 12:03:53

Prezioso
Ny på Archforum

Fandt fejlen med nvidia - dbus. så den satte jeg ind i rc.conf og nu virker det.
Hvis der skulle være andre der har samme problem så:
Pacman -S dbus (hvis den ikke er installeret så install den.
Den kan så enten startes hver gang med:

Kode:

# /etc/rc.d/dbus start

eller sættes ind i /etc/rc.conf

Kode:

DAEMONS=(syslog-ng dbus network crond)

Ved det ikke er så smart at logge ind som root, men ja det skete kampenshede big_smile er nu logget ind som user istedet.
Jeg brugte beginner's guide på archlinux.org til at komme på trådløsnet - missede så det point hvor jeg fandt ud af helt præcis hvad jeg skulle gøre næste gang, eller sætte den til at gøre det automatisk. Dette er jeg lige igang med at kigge på, vil også kigge på wicd som du nævner, tak for det smile

Sidst ændret af Prezioso (17-01-2011 12:27:37)

#4 17-01-2011 12:21:49

Prezioso
Ny på Archforum

nu virker wicd efter en reboot og let at logge på med det smile men skal rode lidt mere med at logge på via terminal - Men tak for hjælpen, du kan sagtens sætte dette som løst nu.

#5 17-01-2011 14:17:07

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Det gode ved wicd er at den har en terminal klient ved navn wicd-curses og en grafik en der hedder wicd-gtk. De kommer begge med når du installere wicd. Så det er ikke nødvendigt at rode manuelt med konfigurationfiler med mindre man har en speciel opsætning (som vi fx har på AAU). Wicd er så også bedre til automatisk at forbinde til netværk samt afbryde det trådløse hvis man sætter et kabel i computeren.

Men jeg sætter tråden til løst. smile

Administrator for Archlinux.dk

Board footer