Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 24-03-2009 09:25:09

filologen
Ny på Archforum
Registreret: 29-09-2008

Installation af archlinux på Thinkpad t500

Jeg kører på nuværende tidspunkt Ubuntu 8.10 på min Thinkpad t500, men vil gerne skifte til archlinux. Jeg har p.t. partitioneret harddisken således at jeg har en en root, en /home, en swap-partition og en ekstra (tom) partition, hvorpå jeg kan installere archlinux.

Før jeg går igang, håber jeg at nogen kan svare på følgende spørgsmål:

1) Hvis jeg ønsker at bevare min ubuntu-installation og indholdet på min /home som jeg vil dele mellem Ubuntu og Archlinux (i hvert fald indtil jeg er sikker på at alt fungerer under Archlinux), hvordan skal jeg så installere (jeg skal selvfølgelig vælge manuel partitionering og mountpoints, men hvad skal jeg være opmærksom på i denne forbindelse)?

2) Er der nogen der har erfaring med installation af Archlinux på en Thinkpad t500 og i den forbindelse er stødt på særlige problemer som jeg skal være opmærksom på?

Mange hilsner

Filologen, der forhåbentlig snart kan melde sig under archlinux' faner

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 24-03-2009 11:41:37

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Installation af archlinux på Thinkpad t500

1. Det kan ikke anbefales at dele /home folder eftersom alle programmer du kører som alm. bruger vil gemme deres konfigurationer i denne mappe og eftersom Arch kører de nyeste versioner af programmerne og Ubuntu ikke gør så vil du få problemer her. Desuden vil der også opstå problemer hvis du har installeret et tema i Ubuntu og ikke har gjort det i Arch. Du kan så vælge at dele /home og så sørge for at Ubuntu og Arch kører hver sin bruger med forskellige brugermapper men så ryger ideen vel lidt med at bruge samme /home. Husk på at du altid kan læse din /home folder fra Arch ved at mount den et eller andet sted. Jeg vil dog blot ikke anbefale at mount den som /home.

2. Jeg kan ikke lige finde en artikel om din bærbar men ellers er der en del Thinkpad her:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page

Administrator for Archlinux.dk

#3 24-03-2009 12:10:00

filologen
Ny på Archforum

Mange tak for dit hurtige svar. Jeg vil kigge nærmere på linket og ellers prøve mig frem i weekenden, hvor jeg har lidt bedre tid.

#4 25-02-2011 20:52:37

filologen
Ny på Archforum

Nå, bedre sent end aldrig! Fik først installeret archlinux på min T500 i forrige uge (det kan man da kalde for ventetid!). Skulle til at ominstallere mit gamle system, og så tænkte jeg at det måske var ved at være tid til at give archlinux en chance.

Jeg må sige at det ikke er noget jeg fortryder. Det simple system med de helt fantastiske  (og hurtige) pakkehåndteringsprogrammer er virkelig skønt.

Havde frygtet installationen lidt da mange har beskrevet den som besværlig, men jeg blev virkelig glædeligt overrasket over hvor nemt det gik (dokumentationen er jo i særklasse).

Føler mig overbevist om at dette kommer til at være min foretrukne GNU/linux distribution mange år frem i tiden. Dog vil jeg -- når jeg får lidt bedre tid -- måske kaste mig over den arch-baserede Parabola pga. dens fokus på fri software (min tidligere GNU/linux distribution var den 100% frie Trisquel).

#5 25-02-2011 21:05:21

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Det lyder godt at du er fundet dig godt tilpas med distributionen. Jeg vil ikke til at skrive en helt masse men vil bare spørge om hvad det helt præcist er for nogle ting i Arch Linux du finder kritiske som gør at du vil bruge en anden distribution? Du kan jo redigere i alle pakker og alle pakker har et licens felt så du kan se om det er GPL. Det er også op til dig selv om vil installere nvidia eller nouveau og du kan sågar finde PKGBUILD for kernel26 og fjerne de ting du finder upassende.

Problemet er nemlig at de distributioner der bygger på Arch Linux ofte kommer med de særeste ændringer der gør det håbløst at lave support på eller også har de været ved at rode alle pakker igennem og lavet deres eget "frie pakkerarkiv" som har meget store mangler (ikke kun ufrie pakker men også de pakker de ikke lige har kopieret endnu).

Men held og lykke med det smile

Administrator for Archlinux.dk

#6 25-02-2011 21:34:43

filologen
Ny på Archforum

Det særlig smidige med de helt frie distributioner som gnewsense og trisquel er først og fremmest at den enkelte bruger ikke behøver at undersøge licensforholdene for de enkelte pakker, men kan stole på at alt hvad der har fundet vej til de enkelte repositories er frit.

Når det et sagt, så har jeg efterhånden en god ide om hvad der ikke er frit og kan godt selv administrere det på archlinux. Ser i øvrigt at Parabola (endnu) ikke er på FSFs liste over helt frie distributioner.

#7 14-03-2011 15:03:35

awinthereik
Ny på Archforum
Registreret: 11-03-2011

Hej Filologen, jeg vil bare lige nævne at jeg er igang med at installere arch på min T400..
Lige som dig, har jeg erfaring med andre linux systemer, men vil nu prøve arch.
Det er dog ikke gået lige så glidende for mig, som det lyder som om det er gået for dig. Kan du ikke fortælle mig hvilke(n) window manager du har installeret, og hvilken guide du har fulgt til dette?
Venlig hilsen
Anders Winthereik

Board footer