Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 14-09-2011 18:26:43

Pawsen
Ny på Archforum
Registreret: 01-06-2010

[LØST] Rækkefølge ved indlæsning af .conf filer i X

Hej

Først: Jeg kører ikke med et DE, men awesome som WM.

Hvis der er angivet fx. et keyboard(med evdev driver) i /etc/X11/xorg.conf og der også eksisterer en fil /etc/X11/xorg.conf.d/keyboard.conf med keyboard indstillinger, hvilke indstillinger læses så?
Og er navngivningen af filer i xorg.conf.d/ uden betydning. Jeg har set både keyboard.conf og 10-keyboard.conf? Vil begge blive læst?

Ang locale:
Mit tastetur er med dansk layout. Hvilken forskel har det så at sætte locale i /etc/rc.conf til hhv en.DK.utf8 og en.US.utf8? Begger sætter vel systemsproget til engelsk? Og bruger I generelt utf8 eller iso8859?

Ang Xorg.0.log:
i /var/log/Xorg.0.log har jeg

Kode:

[    17.895] (II) config/udev: Adding input device SynPS/2 Synaptics TouchPad 
(/dev/input/mouse1)
[    17.895] (II) No input driver/identifier specified (ignoring)
[    17.896] (II) config/udev: Adding input device PC Speaker (/dev/input/event5)
[    17.896] (II) No input driver/identifier specified (ignoring)

Kan det passe at mit touchpad ikke bliver 'installeret'? Scroll virker fint og xf86-input-synaptics er installeret. Bliver Xorg.0.log overskrevet ved hver opstart?

Hvis der er nogle der har tips til font-opsætning uden DE, vil jeg også meget gerne have nogle tips. Som det er nu, kører jeg xfsettingsd(daemon fra xfce4) ved opstart for at tage sig at font-konfiguration af programmer.

Ligeledes hvis der er nogle der har tips( eller ligefrem config-filer) til at sætte default-programmer til bestemte filer. Evt en daemon fra et DE der kan håndtere det. Jeg har været forbi https://wiki.archlinux.org/index.php/Ch … nvironment og har sat de mest brugte filtyper. Det vil dog være dejligt med et art grafisk interface til at gøre det med.

På forhånd tak,
Mvh Paw

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 14-09-2011 21:26:23

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: [LØST] Rækkefølge ved indlæsning af .conf filer i X

Du bør ikke både have /etc/X11/xorg.conf og /etx/X11/xorg.conf.d/. Jeg vil anbefale dig at tjekke din xorg.conf og få flyttet nødvendige indstillinger ud i filer i /etx/X11/xorg.conf.d/. Desuden vil xorg i dag automatisk finde det meste hardware så det er et meget begrænset hvor meget du skal flytte. Angående navngivningen så vil jeg gætte på at du skal have et tal foran. Tallet angiver hvilken rækkefølge de forskellige filer indlæses (så vidt jeg kan gætte mig til). For det meste er det komplet lige meget hvis du alligevel har meget begrænset antal konfigurationer.

Tastaturlayout har INTET at gøre med locale! Locale definerer sprog samt nationale ting som fx enheder. da_DK står for at du vil have dansk sprog samt danske enheder. en_DK står så for engelsk sprog men stadig med danske enheder som fx DKK, meter, km/h, komma ved decimaler osv. Hvis du bruger en_DK skal du være opmærksom på at xorg ikke understøtter dette som standard men man skal lige lave følgende hack:
http://forum.archlinux.dk/viewtopic.php?id=376

Om man skal vælge UTF-8 så JA!!!! Stort set alle programmer i dag er kompilet til at bruge UTF-8 og det er kun meget gamle computere med gamle setups som stadig ikke bruger det. Det gør det så meget nemmere at samarbejde med flere OS fordi filnavnene altid er kompatible. Så brug altid UTF-8 så vidt muligt.

Angående dit output fra Xorg.0.log så tror jeg ikke du skal tillægge det nogen betydning hvis alt virker som det skal. Xorg er kendt for at komme med en hel del beskeder og jeg sover roligt om natten blot ved tanken om at systemet virker fint nok. Hvis der var et performence problem eller underlig opførsel med musen ville jeg tjekke det ud. Som jeg læser det så er det meget svært at se hvad det er for noget hardware det er den ikke kan finde en driver til.

Font-konfigurationen af programmerne styres af hvilket toolkit de enkelte programmer bruger. Så hvis du bruger GTK programmer skal du ændre i det GTK tema du bruger. Men lige præcis fonts synes jeg også selv er svært og jeg er først nu begyndt så småt at have de fonts jeg kan lide (bruger så bare alm. kedelige Clearlooks tema ved GTK programmer). Har så også installeret en række MS fonte således at Firefox rendere siderne ens på alle mine computere (har en blanding af Windows og Linux setups og hader når tingene ser forskellige ud på hjemmesider).

Det sidste omkring standardprogrammer har jeg aldrig selv haft problemet med eftersom jeg bruger terminalen for det meste til at åbne downloadede filer. Det er yderst sjældent at jeg henter en fil på nettet der ikke skal gøres noget ved men blot skal åbnes (musik skal ind i min mpd opsætning, pdf filer rendere browseren selv, video tør jeg ikke efterlade til andet end en mplayer hvor jeg kan se output). smile

Håber du fik svar på lidt af dine spørgsmål.

Administrator for Archlinux.dk

#3 14-09-2011 22:08:11

Pawsen
Ny på Archforum

Hold da op. Det var virkelig en lækker gennemgang. Meget informativ. Mange tak!!

Jeg har lige prøvet at lave en keyboard.conf fil. Og indstillingerne derfra læses. Blot som test. Jeg har omdøbt den til 10-keyboard.conf igen.

Jeg tygger lidt videre på det med fonts. Men du eller andre må meget gerne dele fonts.conf (eller den globale ditto), hvis i bruger en sådan.  Hvilke fonts bruger i?

#4 15-09-2011 06:08:52

julemand101
Admin
Website

Jeg bruger som sagt bare standard fonts men kan da lige tjekke når jeg kommer hjem hvilke fonts det helt præcist er jeg har fået installeret smile

Det bliver dog nok lidt sent da jeg har undervisning til sent eftermiddag og så skal der derefter lige stemmes.

#5 15-09-2011 22:16:43

julemand101
Admin
Website

Jeg må lige udskyde det til i morgen. Der blev lidt for meget arbejde.

#6 18-09-2011 15:09:30

julemand101
Admin
Website

Kode:

[julemand101@oxygen classes]$ pacman -Qs font
'local/cantarell-fonts 0.0.6-1
    Cantarell font family for the GNOME desktop
local/dina-font 2.89-6
    A monospace bitmap font, primarily aimed at programmers
local/fontconfig 2.8.0-1
    A library for configuring and customizing font access
local/fontsproto 2.1.1-1
    X11 font extension wire protocol
local/freetype2 2.4.6-1
    TrueType font rendering library
local/gnome-utils 3.0.1-2 (gnome-extra)
    Common GNOME utilities for viewing disk usage, logs and fonts, taking
    screenshots, managing dictionaries and searching files
local/gsfonts 1.0.7pre44-2
    Ghostscript standard Type1 fonts from URW
local/lib32-fontconfig 2.8.0-3
    A library for configuring and customizing font access (32-bit)
local/lib32-freetype2 2.4.6-2
    TrueType font rendering library (32-bit)
local/lib32-libxft 2.2.0-1
    FreeType-based font drawing library for X (32-bit)
local/libfontenc 1.1.0-1
    X11 font encoding library
local/libgraphite 2.3.1-2
    SILGraphite - a "smart font" rendering engine - the libs and headers
local/libxfont 1.4.4-1
    X11 font rasterisation library
local/libxft 2.2.0-1
    FreeType-based font drawing library for X
local/proggyfonts 0.1-5
    The proggy fonts are a set of fixed-width screen fonts that are designed for
    code listings.
local/sdl_ttf 2.0.10-1
    A library that allows you to use TrueType fonts in your SDL applications
local/t1lib 5.1.2-3
    Library for generating character- and string-glyphs from Adobe Type 1 fonts
local/terminus-font 4.36-1
    A superb, monospace bitmap font (for X11 and console)
local/texlive-fontsextra 2011.22691-1 (texlive-most)
    TeX Live - all sorts of extra fonts
local/texlive-genericextra 2011.22511-1 (texlive-most)
    TeX Live - mixed bag of generic macro packages and fonts
local/texlive-langcjk 2011.23118-1 (texlive-lang)
    TeX Live - CJK (Chinese, Japanese, Korean) macros and fonts
local/texlive-langcyrillic 2011.23089-1 (texlive-lang)
    TeX Live - Fonts and macro packages to typeset Cyrillic texts
local/texlive-langgreek 2011.22613-1 (texlive-lang)
    TeX Live - Fonts and support for typesetting Greek
local/ttf-cm-unicode 0.7.0-1
    Computer Modern Unicode ttf fonts
local/ttf-dejavu 2.33-1
    Font family based on the Bitstream Vera Fonts with a wider range of characters
local/ttf-inconsolata 20090215-2
    Monospace font for pretty code listings and for the terminal
local/ttf-liberastika 1.1.3-2
    Liberastika fonts based on Liberation Sans family with Cyrillic part redesigned
local/ttf-liberation 1.07.0-1
    Red Hats Liberation fonts
local/ttf-ms-fonts 2.0-8
    Core TTF Fonts from Microsoft
local/xorg-bdftopcf 1.0.3-1 (xorg xorg-apps)
    Convert X font from Bitmap Distribution Format to Portable Compiled Format
local/xorg-fonts-alias 1.0.2-1
    X.org font alias files
local/xorg-fonts-encodings 1.0.4-1 (xorg-fonts xorg)
    X.org font encoding files
local/xorg-fonts-misc 1.0.1-1
    X.org misc fonts
local/xorg-font-util 1.2.0-1 (xorg-fonts xorg)
    X.Org font utilities
local/xorg-font-utils 7.6-2
    Transitional package depending on xorg font utilities
local/xorg-mkfontdir 1.0.6-2 (xorg xorg-apps)
    Create an index of X font files in a directory
local/xorg-mkfontscale 1.0.9-1 (xorg-apps xorg)
    Create an index of scalable font files for X

Det er ikke dem alle der er fonts til systemet men jeg har ikke lige tid til at sortere i det samt det er ret nemt at regne ud hvad der er fonte til systemet.

#7 20-09-2011 19:53:34

Pawsen
Ny på Archforum

Tak. Men jeg tænkte nu mest på hvilken font der bruges til terminal og som "standard" på maskinen;)

et nyt spørgsmål:

For at tage backup af konfigurationsfiler, har jeg flyttet fx .xinitrc .Xresources osv til en folder og lavet et symlink tilbage til ~. Det virker fint.

Det samme prøvede jeg for /etc/rc.conf, hvor jeg bibeholdt rettigheder og ejerskab for rc.conf i dens nye mappe(der ligger i min brugers home-mappe) og gav de samme til symlink'et. Men ved opstart indlæses rc.conf ikke længere. Er det fordi den ligger i min home-mappe, eller kan man bare ikke bruge symlink til rc.conf? Hvordan gemmer man smart en kopi af sine konfigurationsfiler?

For det virker fint for /etc/X11/xorg.conf og tilhørende undermappe.

#8 21-09-2011 13:34:09

julemand101
Admin
Website

Din home mappen ligger vel ikke på en anden partion? Hvis hvis det er fordi du ønsker at tage backup af filerne hvorfor i alverden laver symlinker du så ikke i din backup mappe og sørger for at programmer der tager backup følger symlinks i stedet for at tage backup af selve synlinket? En anden måde er at bruge hardlink men det virker så kun hvis du har filerne på samme partion.

#9 21-09-2011 16:14:45

Pawsen
Ny på Archforum

Jeg lavede symlink pga. github. Den følger ikke symlink, http://stackoverflow.com/questions/8640 … 445#405445

/home og / ligger rigtignok på hver deres partition. Skyldes fejlen så at rc.conf læses før /home bliver monteret? Jeg gør som du foreslår, med symlink den modsatte vej og så rsync til at følge dem.

#10 21-09-2011 21:31:29

julemand101
Admin
Website

Jeg vil tro at rc.conf læses før den mounter alle partioner men det er kun et gæt at det kan være problemet (det lyder meget logisk). Men jeg har ikke lige tjekket init scriptene efter hvordan hele boot processen fungerer i Arch. smile

#11 22-09-2011 15:31:40

Pawsen
Ny på Archforum

Ok. Så lader jeg dig slippe for denne gang. Mange tak for din hjælp. Marker bare tråden som løst:)

Board footer