Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 22-01-2012 20:52:17

DYSW
Ny på Archforum
Registreret: 22-01-2012

arch som webserver

Hejsa alle sammen

Første post så bær over med min uvidenhed.

De sidste par uger har jeg brugt en vens comp, som havde arch på sig, eller Kahelos hedder det vist. Så kom jeg lidt ind under skindet på arch.

Derfor kommer spørgsmålet, kan jeg bruge arch til min webserver også ? Pt. bruger vi debian, fungere fint, men pakkerne er ikke up to date.

De bekymringer jeg har er at det vil være svært at sætte op og at systemet kan være ustabilt. KahelOS havde en del update problemer, ødelagde dependencies osv osv. Men på den anden side så vil en server der kun skal kunne køre phpbb have færre pakker installeret så mindre chancer for fejl.

Hvad er jeres erfaringer på området ?

DYSW

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#2 22-01-2012 22:19:41

boneidle
Ny på Archforum
Registreret: 12-01-2012

Re: arch som webserver

Jeg kører pt Arch på min lille atom mini server. Hvilket jeg er utrolig glad for, maskinen bruger utrolig få ressourcer. Systemet er også utrolig hurtigt, da du selv vælger hvilke modules/daemons der skal køre på systemet. Hastigheden af systemet bør understreges, maskinen har en koldstartstid på knap 15 sekunder - det er med mekaniske diske.

Men hvis du har lyst til at prøve det hele igennem med Arch, vil jeg anbefale dig at læse den her guide - https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners'_Guide - guiden går alt igennem og det er vigtigt du læser hele guiden grundigt.

Det kan virke lidt hårdt at komme igang med Arch, men har du først haft et system baseret på arch og fået alt op og køre, så vender man næppe tilbage til andre distroer.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#3 22-01-2012 22:38:50

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Jeg kender ikke til KahelOS andet end jeg er stødt på navnet for noget tid siden så jeg vil ikke kommentere på om det bedre eller værre end Arch.

Men altså Arch Linux som webserver kræver at du tænker over om du virkelig vil altid have det nyeste kørende. Problemet der ofte opstår er at serveren kører nogle systemer der ikke virker med nyeste PHP version og så står man i problemet med at skulle finde ud af hvordan man finder en gammel version af en pakke til Arch Linux.

Men lad mig svare på dine bekymringer i punktform:
1. Om systemet er svært at sætte op afhænger i høj grad hvor meget erfaring du har med Linux generelt og din lyst til at læse manualer. Nu skal du næppe ud i noget vildt Xorg konfiguration så jeg tror dog det er relativt nemt at sætte op. Bare husk at Apache og PHP ikke automatisk er konfigureret men så er det godt der er masser af vejledning på http://wiki.archlinux.org.

2. Arch Linux er ikke ustabilt som man måske kan tro. Det er korrekt at der bliver kørt med nyeste pakker men pakkerne er testet af udviklerne af pakkerne og programmer bliver også testet inden de kommer ud til offentligheden (især dem i core repo. hvor pakkerne skal godkendes af flere udviklere). Pakkerne i AUR vil i sagens natur aldrig kunne kaldes gennemtestet da de jo bliver bygget hver gang en bruger skal bruge pakken og der er mange forhold der spiller ind. Der er dog mange der skriver en kommentar til AUR pakken hvis der er problemer med den og generelt synes jeg der er en meget høj kvalitet på AUR (håber du ved hvad AUR ellers må du sige til).

3. Om KahelOS har update problemer kan jeg ikke sige noget om. Men jeg oplever aldrig problemer i Arch Linux som ikke er til at løse ved at enten lige læse på forsiden af http://www.archlinux.org eller lige tjekke lidt på deres forum. Det sker at nogen pakker ændre på afhængighederne på en sådan måde at der kan skabes en konflikt men det er til at løse ret simpelt.

4. Korrekt at jo færre pakker du har installeret jo færre problemer vil du få.

Du skal være opmærksom på at Arch Linux måde at benytte pakker på er meget løst koblet således at en pakke sjældent angiver en specifik version af en anden pakke som krav. Dette gør så også at pakkesystemet går ud fra at alle pakker du har på systemet er seneste version fra Arch Linux serverne (gør du med kommandoen pacman -Syu). Grunden til jeg siger dette er at der desværre er nogen der tror at man kan nøjes med at opgradere specifikke pakker og undlade andre pakker. Dette går meget sjældent ved Arch Linux.

Men kort sagt. Jeg har brugt Arch Linux i 6-7 år og jeg har stadig min første Arch Linux installation på en gammel 800 Mhz som jeg stadig kan tænde for. Jeg lavede forsøget og lod vær med at opdatere den i 4 måneder og det var lidt besværligt men jeg kunne sagtens gøre det. Det bedste ved Arch Linux er helt klart at jeg føler mine systemer er i en god tilstand selvom de er mange år gamle. Rolling release systemet i Arch Linux fungerer perfekt her.

Så når du skal tælle op hvor mange timer du kommer til at bruge på vedligeholdelse af fx Debian og Arch Linux skal du huske at tælle med at det måske kan tage lidt tid at opdatere en Arch Linux engang imellem men at du ved Debian skal foretage en release opgradering engang imellem hvor versionsforskellen mellem pakkerne er meget større og skaber derfor ofte flere problemer ned hvis man foretog opgraderingerne løbende ved fx Arch Linux.

Men velkommen og håber du kan træffe et valg ud fra det jeg har skrevet. Skriv endelig hvis der er nogen detaljer du vil have uddybet eller du har spørgsmål generelt. (er lidt stresset lige nu så hvis mit svar er tåget så giver jeg det skylden). big_smile

Administrator for Archlinux.dk

#4 22-01-2012 22:41:02

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Helt enig omkring det med at man næppe vender tilbage til andre distributioner. I de 6-7 år jeg har brugt Arch Linux har jeg på intet tidspunkt tænkt at det kunne være sjovt at skifte Arch Linux ud med en anden distribution. Du får på et tidspunkt det syn på tingene at der faktisk ikke er nogen fordele ved at skifte væk andet end ældre pakker og så måske et mere stabilt system. Men når man har lært at leve med den måde Arch Linux fungerer på så er det ikke stabilitet man har problemer med.

Administrator for Archlinux.dk

#5 03-02-2012 12:19:25

Z4ndX
Ny på Archforum
Registreret: 25-09-2011

Af nysgerrighed, hvad er det for nogle pakker der driller dig i Debian, pga de er for gamle ?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 310

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#6 04-02-2012 13:14:03

DYSW
Ny på Archforum

Tak for jeres gode svar.

Jeg har fået installeret arch in virtualbox. Nu kæmper jeg bare med at finde nogle mirrors der virker. Har prøvet 62 indtil videre uden held. Men det laver jeg en anden tråd om.

Z4ndX skrev:

Af nysgerrighed, hvad er det for nogle pakker der driller dig i Debian, pga de er for gamle ?

Ingen, kan bare godt lide at have en hurtig server der kører med de sidste pakker og som jeg ikke skal udskifte løbende.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 310

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#7 01-03-2012 15:18:09

nickoe
Ny på Archforum
Fra: Hjemme
Registreret: 02-07-2009

DYSW skrev:

Tak for jeres gode svar.

Jeg har fået installeret arch in virtualbox. Nu kæmper jeg bare med at finde nogle mirrors der virker. Har prøvet 62 indtil videre uden held. Men det laver jeg en anden tråd om.

Z4ndX skrev:

Ingen, kan bare godt lide at have en hurtig server der kører med de sidste pakker og som jeg ikke skal udskifte løbende.

Hvad er det nu lige du mener? Du siger to modstridende ting... Du vil have det nyeste, men vil ikke opdatere. Det giver ikke mening, hvis du vil have det nyete, bliver du nød til at opdatere når der er nyt. Uddyb venligst.

[ slim | openbox | tint2 | conky ]

#8 21-03-2012 23:17:01

DYSW
Ny på Archforum

Gerne. Der er forskel på at udskifte og opdatere. jeg opdatere gerne. Men ubuntu og lign kører i udgaver det er ikke altid muligt at opgradere til nyeste uden at fjerne hele skidtet og installere forfra. Arch er rolling som man siger, samme som wheezy bare mere gennemtænkt.

Kører arch nu og venter glædeligt på at se hvad den nye udgave af php byder, samt apache2 begge er markede men der går nok lidt før de bliver up to date. Med ubuntu kan man jo vente i 4-6 md.

Sidst ændret af DYSW (21-03-2012 23:17:16)

#9 25-03-2012 16:22:55

nickoe
Ny på Archforum
Fra: Hjemme
Registreret: 02-07-2009

Okay, så er det jo godt. Håber du har fået styr på din server.

[ slim | openbox | tint2 | conky ]

Board footer