Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#1 16-05-2012 10:38:34

Elmer_F
Periodisk poster
Registreret: 25-06-2011

[LØST] Kan der spares batteritid ved at unmounte det interne drev?

Jeg skal vælge hdd til min nye bærbar, og går efter 500Gb/4Gb sshd eller 750Gb/8Gb sshd. Men den store bruger mere strøm end den lille: seek 1,3w mod 1,1w idle 1,1w mod 0,8w :

http://www.seagate.com/internal-hard-dr … xt-hybrid/

Jeg ved med puppy-linux, at den kan man loade til ram, og så unmounte harddisken.
Spørgsmålet er så, laver jeg den løsning for brug på farten, hvor meget strøm spare jeg, vil harddisken stadig bruge det der svare til idle, eller kan den slukke helt?
Eller skal jeg gå mindre op i de ekstra 4Gb ikke flygtig cashe, og få en disk der er mere strømbesparende?

Pris forskel er 200,-!!!

Jeg har ikke behov for de 750Gb skal nævnes, men er ikke klar til at gå ssd ;-)

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#2 16-05-2012 11:00:53

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: [LØST] Kan der spares batteritid ved at unmounte det interne drev?

Der er en detalje i den her jeg ikke helt forstår. Hvis du forventer at alt ligges i rammen ved opstart hvad skal du så bruge harddisken til? Så kunne du jo nøjes med en usb stick. Når du indlæser til rammen er det en stor fil den hælder ned i rammen og her er alm. harddiske faktisk meget hurtigere og du får intet ud af SSD delen...

4GB SSD cache er ikke meget men det burde være nok til at have de programmer du bruger mest så lidt får du ud af det. Men jeg tvivler på du kan sige "sluk harddisk delen og brug kun SSD" eftersom SSD delen netop kun er cache og data der gemmes skal skrives til harddisken.

Men altså du kan godt sætte den til at skulle harddisken hvis den ikke bruges i fx 2 min og der findes en masse tricks til at lave så den kan vente ret længe før den ligger noget på disken (giver samtidig øget risiko for tab af meget data ved strømafbrydelse). Dette er dog kun relevant hvis du kører på batteri selvfølgelig wink

(sidst så hader jeg Seagate eftersom alle mine Seagate diske er gået i stykker indenfor kort tid samt de støjer som ind i helvedet... Det er sikkert bare mig tongue)

Administrator for Archlinux.dk

#3 16-05-2012 11:13:21

Elmer_F
Periodisk poster

Hmm... Min seagate har kørt solidt i fire år, og en million geninstalleringer... Dog levere den, faktisk på begge de maskiner jeg sidder med, en meget spænende piewww... lyd med et bestemt interval. Det gjorde mig lidt nervøs i starten, men vi er stadig gode venner efter 4 år ;-)

Ideen er ikke at jeg kun skal bruge ssd-delen. Den skal loade systemet, eks. puppy til ram,  og derefter lukke ned. Det eneste den skal kunne, er at gå på nettet og tage notater, når den skal være rigtig mobil. Mener puppy loader i løbet af 20-40sec. og det bliver jo kun bedre, hvis den er brugt hyppigt, og dermed hentes fra ssd'en.
Men det skal ALDRIG bruges, når jeg sidder herhjemme og roder, eller generelt ikke har brug for lang batteritid, det er alene en løsning, til forelæsninger og togture...

De to diske koster henholdsvis 900,- og 1100,-, hvad ville efter din mening være et bedre forslag?

#4 16-05-2012 11:16:08

Elmer_F
Periodisk poster

Hoved essensen af mit spørgsmål, er egentlig:

Hvor meget strøm bruger et unmoutet drev, kontra et mountet idle drev, og er der metoder der kan bringe forbruget endnu længere ned?

#5 16-05-2012 12:28:41

julemand101
Admin
Website

Et unmountet drev bruger lige så meget strøm som et mountet. Forskellen er om disken er sat til at gå automatisk i idle og hvor lang tid den skal være inaktiv før dette sker. En disk der er mountet men som ikke bruges bliver ikke benyttet og derfor vil den gå i idle lige så hurtigt som hvis disken var unmountet. Forskellen er så at du ved at unmount den kan garantere at der ikke skrives på disken.

Det du vil have virker mest som om du ønsker to operativsystemer som du kan vælge imellem ved boot hvor det ene loader alt ind i rammen. Hvis det ikke er meningen dette skal bruges vildt ofte vil jeg i stedet anbefale at du laver en live-usb stick hvor du kan læse og skrive data til. Samtidig kan du lave sådan at du (i tilfæld ef du skal tilgå harddisken) nemt kan mount din harddisk i systemet og tilgå data.

Jeg synes ikke det giver meget mening at bruge mange ressourcer på at tweek en enkelt Arch Linux installation til at fungere i fuld ud diskfri drift på batteri og bruger så disken når du har strøm til den. Du kan nemt lave så den skriver minimum til disken og derfor idler mere men du kan ikke lave "load alt nødvendigt data ved boot og stop så". Faktisk er det endnu svære eftersom en browser meget gerne vil skrive til disken i form af cache så her skal du også lave noget om hvis du ønsker at disken ikke skal starte.

Så min konklusion er det er nemmest at lave en live-usb stick med den funktionalitet du skal bruge. Det burde være relativt enkelt at lave sådan en hvor den så sætter disken til at idle efter 2 min inaktivitet (tror det er minimum tiden). Ved at gøre det på den måde garantere du at alt data køres igennem rammen eller på USB enheden og derved bruger mindst mulig strøm. Hvis du så skal bruge systemet til at se film kan du mount din store disk og bruge en filmafspiller der ligger på live-systemet.

#6 16-05-2012 12:58:39

Elmer_F
Periodisk poster

Ok. Min forhåbning var også at man kunne tage strømmet helt fra disken, da det jo ville give en god gevinst. Puppy linux som jeg nævner er netop sat op til at køre fra rammet, den påstår i hvert fald at der ikke er mountet nogle drev, når den har loaded, så det var jo en let løsning at køre med den ved siden af.
Men med mindre du har et solidt velkørende alternativ til hybriddrevet, så tror jeg at jeg vil vælge det store drev, så jeg generelt kan få lidt mere hastighed på systemet nu hvor jeg er igang med at ofre batteri, når nu den kun koster 200,- mere ;-)

#7 16-05-2012 22:09:33

julemand101
Admin
Website

Udmærket smile

Board footer