Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#26 02-05-2012 20:34:42

Elmer_F
Periodisk poster
Registreret: 25-06-2011

Re: Linux på Clevo og ATI 6990m

Nå. kan se du lige har svaret, er godt i gang med endnu en smører til dig ;-)

Det her er de 2 drivere man kan hente til netop asus'en:

Intel WiFi Wireless LAN Driver
Azurewave Wireless Lan Driver and Application

http://support.asus.com/download.aspx?S … lVfztxEczD

Nummer to syntes jeg ikke at kunne finde noget på, kan være den kan blive et problem. Alle poster jeg finder er et par år gamle...

Ang. de to maskiner. Iberegner man bluetooth og windows, er det en prisforskel på 600,-. Som nævnt tiltaler det mig, at clevo ikke er bloated, men fornemmelsen er, at der måske nok er feelgood for 600,- mere i Asus'en, plus at den måske kan købes i slutningen af denne uge :-D
Der har også været lidt blæser-støjs-brok fra et par stykker på nettet omkring clevo.

Har du nogen fornemmelse af video ram? clevo 1Gb GDDR5 mod Asus 2gb DDR3. Min opfattelse er at det gir det samme, men at asus plejer at få mere ud af deres hardware!!!

Her er Asus-forgængeren, så er wlan i orden, skulle det vel være muligt?

https://wiki.archlinux.org/index.php/ASUS_N55SF

Sidst ændret af Elmer_F (02-05-2012 20:36:00)

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#27 02-05-2012 22:46:53

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Jeg kan ikke finde noget info om N56 modellerne ved ASUS så kan ikke sige noget om det trådløse netkort vil fungere under Linux. Kender ikke Azurewave af navn så det vil jeg ikke forholde mig til.

Omkring videoram så er det temmelig svært at sige hvilken en af disse bærbare der vil have den bedste ydelse. De større spil i dag kræver en del grafikram hvis man vil køre dem i høje opløsninger og RAGE kræver allerede mere end 1 GB videoram hvis man vil køre det med maksimal grafik i 1920x1200 (snøft har kun 1 GB ram på mit GTX560Ti). Så her kunne man jo så sige at det vil være smart med 2 GB video RAM. Dog vil jeg samtidig tro at GDDR5 rammen er en smule hurtigere og hvis grafikkortet kan udnytte dette så vil du få bedre grafisk performence i spil der ikke lige kræver 2 GB video ram (de færreste kræver stadig 1 GB). Samtidig vil et spil der kræver 2 GB video ram nok også kræve så meget af grafikkortet at den ikke vil kunne trækkes med et GT650 (det er stadig et grafikkort til bærbare så ikke vildeste ydelse i forhold til stationære) og derved gøre de 2 GB video ram temmelig ubrugeligt.

Så jeg vil skyde på at du skal vælge bærbar efter andre parametre end grafikkortet i den her sag. Begge maskiner skal nok køre helt fint og der er temmelig meget diskussion om det er muligt at finde nogen forskel på DDR3 og GDDR5. Selvom navnet på disse RAM typer kan virke som om der er stor forskel så er GDDR5 faktisk blot en udvidet udgave af DDR3 som dog giver adgang til en del større båndbredde mellem grafikkortet og rammen. Dog kræves det så også at det bliver udnyttet ligesom det kræver at 2 GB video ram bliver udnyttet.

Og lige omkring WLAN kan du aldrig stole på forrige generationer. Eftersom 99% af befolkningen af komplet ligeglad med hvem der laver det trådløsenetkort så har producenterne af bærbare den vane at de kan skifte leverandør temmelig hurtig. Min anbefaling er at ringe til den butik du ender med at købe bærbaren (eller skrive en mail til dem) og forhøre dig om detaljerne. Hvis de ikke kan komme med en 100% detaljeret beskrivelse af hardware så lav en aftale om at hvis du ikke kan installere Linux på den så kan du få lov til at levere den tilbage. (dog tvivler jeg på du kan få sådan en aftale omkring ASUS computeren da de nok skal komme og sige at der kun er garanti ved Windows)......

Omkring MM-Vision har du altid 14 dages returret så hvis maskinen larmer af helvedes til og lavet af et materiale der minder om bambus så kan du altid levere den tilbage. wink

Men ja det er sku et svært valg. Nok derfor jeg endte med at købe en ThinkPad T-serie fra Lenovo og være glad for den. Sjældent man går galt i byen der (og utrolig nem at skille af faktisk). big_smile

Administrator for Archlinux.dk

#28 03-05-2012 07:53:12

Elmer_F
Periodisk poster

He he. Ja de har holdt fast i et solidt design. Det er nok også det der frister med vision, samme kedelige design, men kvaliteten når den nok ikke helt.

Men sagen er den, at jeg går efter en maskine der kan hygge game, men holder mig stadig til bærbar. Kan være man skal overveje mm-vision, og så bruge den med fløjlshandsker til man har testet den af, så man kan få alle pengene tilbage, hvis den ikke helt lever op til beskrivelserne.

Jeg ville nok vælge at bestille den uden hd, for at købe den lidt større xt model, med 8gb ssd, mod de 4 i den ældre model. Mener også den er hurtigere, den er i hvert fald sata III mod sata II. Men det er selvf. ikke sikkert hdd/ssd'en arbejder hurtigere. Er det meget at gøre ud af det, for at have den dobbelte ssd-del, lægger jeg for meget i det, tror du?

momentus XT sata II 500mb hdd 4Gb ssd ca. 800,-
momentus XT sata III 750mb hdd 8Gb ssd ca 11000,- (mener også ssd'en læser lidt hurtigere end forgængeren)

#29 03-05-2012 09:45:19

julemand101
Admin
Website

Nu arbejder jeg ikke med SSD'er så skal ikke gøre mig klog på SATA II og SATA III. Der må du selv lige finde nogle tests. smile

#30 03-05-2012 10:03:23

Elmer_F
Periodisk poster

Jepper. Sad og rodet rundt i det for en 4 måneder siden. Resonerede at der var gevinster at hente, men har ikke fået meget sparring på området ;-) Jeg er jo nok nød til at få stillet min nysgerrighed, hvis jeg har muligheden. Men jeg er heller ikke klar til at springe på ssd, grundet den voldsomme pris for et anstændigt drev. Det er der jeg syntes sshd'erne er interessante til at speede systemet lidt op, hvis man kan undvære den høje skrivehastighed ;-)

Ringede til proshop. Fik at vide, at halvdelen af deres maskiner kunne være med intel, resten med Azurewave, afhængig af hvad asus lige har på lager. Så jeg må jo blive ved med at bestille, og returnere maskiner, til der dukker en op med intel ;-)

Og så må jeg lige se om ikke jeg kan holde min iver tilbage en 14dages tid mere, og se om ikke der kommer nogle tests på de nye maskiner, har jo holdt øje en 5 måneder nu;-)

#31 07-05-2012 12:21:28

Elmer_F
Periodisk poster

Ang. grafikkort, er det ikke et problem at laptops generelt er leveret med hd skærme? Var det ikke i forhold til gaming, mere hensigtsmæssig at få en opløsning på 1600x900 eller mindre?
Har kortet problemer med at trække et spil i den høje opløsning, er man vel lidt uheldig stillet, da det ikke altid ser lige godt ud, hvis ikke man følger skærmens native- opløsning?
Er det i øvrigt kortets resurser der trækkes på, når skærm opløsningen skal skaleres?

#32 07-05-2012 21:18:13

julemand101
Admin
Website

Tja, jeg synes så ikke det ser vildt ringe ud hvis grafikken er skaleret ned på en fladskærm. Jovist kan det ses men jeg vil ikke ofre min gode opløsning pga. spil (personligt synes jeg det er vigtigere at have et godt arbejdsredskab). Desuden spiller jeg selv typisk spil hvor grafikken ikke er ret tung som fx 2D platform spil og diverse indie titler tongue

Det koster ikke nogen performence at du skalere opløsningen ned. Har aldrig hørt det skulle være et problem og jeg tror godt grafikkortet lige kan klare det job tongue

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#33 21-05-2012 19:40:51

Elmer_F
Periodisk poster

Nu har jeg fået fingrene i en clevo.

Realtek RTL8723AE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC

Jeg kan ikke finde at den umiddelbart skulle være kompatibel endnu, men forstår måske at Realtek på et tidspunkt vil komme med en driver. Har læst lidt her:

http://askubuntu.com/questions/139632/w … 646#139646

Er det noget man tær sætte sin lid til, når det er Realtek, og kan man tillade sig at bruge ndiswrapper indtil, hvis det kan virke?

Jeg har aftalt at den kan returneres, hvis ikke den er kompatibel.

#34 22-05-2012 06:17:27

julemand101
Admin
Website

Linux kernen version 3.4 er lige kommet og er på vej til Arch Linux. Måske er der understøttelse for dit netkort i den version. Hvis du ikke kan vente til at den kommer til core repo så kan du evt. prøve at skifte til testing på en ny installation og teste om netkortet virker der.

Hvis netkortet ikke er understøttet i 3.4 kommer du nok til at vente 4-6 måneder til 3.5 udkommer. Alternativt kan du jo lege med ndiswrapper. Jeg stod selv med en lignende situation da jeg købte bærbar hvor det så var et Intel netkort der først blev understøttet efter 3 måneder. Eftersom det var Intel var jeg dog 100% sikker på at der ville komme understøttelse da Intel havde været ude og skrive det. Jeg kender ikke til Realtek netkortene og hvor gode de er til at få understøttet alle deres chips i Linux kernen.

Board footer