Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 406

#1 13-06-2006 11:19:04

kattekiksen
Ny på Archforum
Fra: Vostrup
Registreret: 13-06-2006

Lidt installations hjælp.

Ohøj.. smile

Jeg har brugt linux i et lille stykke tid nu, Suse og Ubuntu, og er blevet ret bidt af det.. primært af Ubuntu..

En lærer på min skole, Borelia fra linuxin.dk, fortalte mig så om Arch Linux der skulle være åh så pragtfuldt smile..

Jeg har så hentet iso filen, men jeg er lidt nervøs for at gå i gang med install da jeg ikke vil ødelægge min nuværende opsætnig i ubuntu..

Jeg skal have lavet en trippel boot med XP, Ubuntu og Arch..

Arch og Ubuntu skal bruge samme home partition og have mountet mit xp fil drev(Fat 32).. og også gerne et NTFS drev hvis det kunne lade sig gøre? smile.. alt det skal jeg nok kunne finde ud af selv, medmindre der er noget vildt anderledes fra andre installs smile..

Men mit spørgsmål kommer så nu;

Hvad skal jeg have klaret inden install? og efter install? Hvordan får jeg hentet et GUI? men hvis i bare starter med inden install ville det være fint.. jeg har læst noget om at man skal skrive sine moduler ned.. jeg har kørt en lsmod men jeg er ikke helt med på hvad det er smile..

Håber der er nogen der gider bruge lidt tid på at hjælpe mig, eller bare læse min lange smøre tongue..

På forhånd tak, Mads Thomsen

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#2 20-06-2006 15:48:07

Peque
Ny på Archforum
Fra: Møn -> Sydsjælland
Registreret: 14-05-2006
Website

Re: Lidt installations hjælp.

Hej kattekiksen!

Lige præcis hvordan det fungerer med trippleboot - det må du ikke spørge mig om men du kan det ihvertfald. Og jeg vil råde dig til lige at læse lidt mere om hvordan du konfigurerer Grub.

MHT home - ville jeg nok bare installere almindeligt og efter installationen mounte manualt i /etc/fstab.. dermed kan du dettte.
Det nemmeste med hensyn til dine moduler (hmm har aldrig brugt dette - fundet ud af problemerne hen af vejen og tit rendt ind i dem :-) ) men det virker da endnu.
Jamen du kan også sagtens finde ud af det undervejs.
Nu kender jeg ikke så meget til ubuntu - Men hvis du kan bruge hwd ??? kan du med kommandoen hwd -s - se hvilke moduler der skal bruges til diverse hardware. Skriv disse ned således at du ved hvad du har med at gøre ...
derefter er det bare at springe ud i suppedasen.
MHT din grafiske flade: som root skriver du disse kommandoer efter din installation.
pacman -Syu                              -opdaterer de ting der er kommet efter CDen
pacman -S kde                           - hvis du vil bruge KDE
pacman -S Gnome                     - hvis du bruger GNOME

Ellers er der ikke rigtig andet at gøre end at prøve dig frem og skrive herinde hvis det er?? dog kan du hvis du mangler nogle pakker - gå ind på www.archlinux.org (forsiden) se/søge efter de pakker du skal bruge...
Selve opdateringssystemet hedder pacman.
Efter at have installeret arch - skriv man pacman og du vil få hjælpen frem for pacman !!!
Håber du kan bruge dette til noget fornuftigt!!!

No place like 127.0.0.1

Hvad er det værste der kan ske i livet ???
Man lærer noget hver dag....

#3 20-06-2006 19:43:17

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Det er ret nemt at vælge mellem 3 OS i Grub. Faktisk er det lige så nemt som 2. tongue

Du indsætter bare det ekstra OS i din /boot/grub/menu.lst fil. Hvis du ikke lige ved hvordan det skal gøres må du lige skrive igen og fortælle hvilket OS der giver problemer. smile

Administrator for Archlinux.dk

#4 20-06-2006 19:50:42

kattekiksen
Ny på Archforum
Fra: Vostrup
Registreret: 13-06-2006

Jeg har fået det installeret for et stykke tid siden.. og det virker super.. smile..

Jeg havde vist bare overvurderet sværhedsgraden tongue..

Jeg tror Arch er min rette dist.. smile.. ihvertfald er det nu mit primære os, og Ubuntu bliver sjældent taget i brug.. smile..

Board footer