Dansk Arch Linux forum

For det danske Arch Linux community

Du er ikke logget ind.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

#1 15-02-2009 22:44:49

jan-portugal
Ny på Archforum
Registreret: 25-01-2007

Problem med nedlukning/genstart af computer

Jeg har lige installeret Arch Linux på min nr.2-computer med Slim-WM, Xfce-skrivebord, Opera-browser og XChat.

Jeg stødte dog på problemer med at lukke ned eller genstarte, hvilket kun kunne gøres fra terminalen som 'root'.
Hver gang jeg forsøgte loggede den kun ud af X og tilbage til login-skærmen - svarende til Ctrl+Alt+Backspace.

Jeg søgte så på Arch Linux-forum - bbs.archlinux.org - hvor jeg stødte på denne tråd:
http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=65099
..hvorfra jeg blev dirigeret videre til selve løsningen:

I filen ~/.xinitrc erstattes
    'exec startxfce4'

med:
    'exec ck-launch-session xfce4-session'

og 'vupti' - kan man både lukke ned og genstarte.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 348

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 349

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /home/vzn258/domains/archlinux.dk/public_html/forum/include/parser.php on line 333

#2 16-02-2009 21:18:54

julemand101
Admin
Fra: Brabrand
Registreret: 18-04-2006
Website

Re: Problem med nedlukning/genstart af computer

Mange tak du har reddet min installation. For pokker jeg har haft mange problemer der er relateret til det her alt lige fra nedlukningsproblemer til networkmanager.

Administrator for Archlinux.dk

#3 17-02-2009 09:32:51

jan-portugal
Ny på Archforum
Registreret: 25-01-2007

Jeg er glad for at kunne hjælpe :-)
Af og til kan det betale sig at søge lidt på problemet - hvis man har tiden til det ;-)

Jeg forsøgte i går at erstatte elementet 'xfce4-session' med 'startxfce4', og det giver samme (gode) resultat.

Jeg havde desuden lidt problemer relateret til tastatur-layout:
I tty virkede det danske layout - men i GUI virkede kun standard-us.
Jeg føjede så denne linje til filen ~/.xinitrc:

setxkbmap dk

Så var det problem også løst.

#4 20-02-2009 23:14:24

a0peter
Ny på Archforum
Registreret: 20-02-2009

Til andre end mig som har installeret LXDE virker dette også med komboen Slim+LXDE. Der hedder den bare:
    'exec ck-launch-session startlxde'
Og tak for hjælpen!

Board footer